Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under augusti 2011

Av Rebecca - 17 augusti 2011 22:11

Bus med Mandie och Hella (hon busade inte så mycket, pratade mest) idag! Supertrevligt som vanligt och tjejerna leker så bra. Båda är *peppar peppar* än så länge klockrena på inkallningen och det funkar bra att ha dem lösa tillsammans, vet dock inte vad som händer om det kommer en Hare...


  


         

Och en härlig solnedgång som avslutning.


Två nya favoritbilder på Flinga:


   

Nu är det filmdags och sen sova. Flingsan sover sedan länge!

Av Rebecca - 17 augusti 2011 09:47

Morgonprommis avklarad, i skogen som vanligt och det var superhärligt! Flinga är så duktig, kommer jättefint när jag visslar eller ropar. Idag sprang jag och gömde mig medans mamma höll i henne. Hon blev lite ställd när hon inte såg mig på en gång, men använde sedan näsan fint. Duktiga tjej!


Vi håller just nu på att fixa till en bra position i fritt följ, jag belönar bara hon söker upp rätt position och efter det leker vi. Det går superbra och hon har fin position med bra kontakt. Men, bara för att det funkar hemma och i skogen, är det ju långt ifrån säkert att det funkar bra med andra runt omkring. Hur många tävlingsekipage är det inte som får 10:or rätt igenom i lydnaden på träning, men på tävling går det åt skogen.


Jag har även vägt henne idag, 22,3 kg tung och snart 18 v gammal.

Av Rebecca - 16 augusti 2011 20:56

Nu på kvällskvisten har jag och de båda odjuren gått lite på Sätra äng, som nu är nedklippt! Det tackar vi för   .


Vicke blir superglad när det är nedklippt för det innebär att han ser någonting och slipper navigera i blindo. 


  Vackraste Flinga! Hon är så fantastiskt trevlig denna hund. Det går inte en dag utan att hon imponerar på mig, eller överraskar mig, eller ger mig ett gott skratt för att hon är så knasig. Eller att jag blir varm i hjärtat för att hon är så komplett underbar!


Sedan måste jag gnälla lite. Jag blir tokig på alla dessa goldenägare som PROMPT har sina hundar lösa trots bristande lydnad. Idag var det en tik som kom strosandes i sakta mak över ängarna, trots sin mattes försök till inkallning, när jag och hundarna kom och gick. Hon hade helt ofarligt kroppsspråk och verkade snarare tokgullig, så jag brydde mig väl inte jättemycket, utan hade hon kommit fram till oss hade jag motat bort henne. Men jag hivade in djuren i bilen och när de är inne kommer hennes matte cyklandes en bit ifrån och hunden är då framme vid mig. Jag säger till hunden att gå till sin matte med läskigt kroppsspråk och en pekande arm, då vänder hon och går tillbaka. Ingen skada skedd, men ÄNDÅ!!! Ha koll på hunden, bara för att ER hund är snäll betyder det inte att ALLA är det. Idioti.


Dessutom finns det en aggressiv golden hane häromkring, med en matte som totalt skiter i om han springer fram till folk och fä. Sist jag såg honom höll han på att ryka ihop med en kopplat hanhund medans matte kom och gick 100 m bakom. Det kroppspråket hunden hade mot den kopplade var INTE att leka med, tokdominant och aggressivt. Samma hund morrade och reste ragg mot mig när jag försökte mota bort honom från Flinga. Kul jycke va?! Verkligen en sådan man vill ska gå lös med bristande lydnad OCH nonchalanta ägare.


 

Härlig solnedgång på över Sätra äng. Jag tokälskar pilträden som står nere vid vattnet, hängande, dramatiska grenar som svajar i vinden. Poetiskt!




Av Rebecca - 15 augusti 2011 18:33

...år. Japp, nästa år ska jag fjällvandra. Hunden ska med också. Så jag funderade på att vandra Jämtlandstriangeln, den verkar bra för en nybörjare. Egentligen är jag sugen på kungsleden Abisko-Nikkaluokta men det är kanske lite heavy att starta med.


Att vandra 4,7 mil ska hon väl greja när hon är nästan 1,5 år   

Av Rebecca - 15 augusti 2011 07:33

Flinga äter ju sedan några veckor tillbaka ett färskfoder som heter Nordic, och jag bara måste berätta hur oerhört nöjd jag är med detta foder! Inte nog med att magen är superbra, hon tycker det är SÅ gott!! Det torrfoder hon åt innan åt hon knappt av, och hon var i princip aldrig helt bra i magen. Men det är hon som sagt nu, och jag är så glad att jag började ge henne det här fodret. Dessutom är det inte så dyrt, jämför man torrfoderpriserna /kg och färskfoder kostar torrfodret 39kr/kg och färskfodret 23kr/kg. Helt klart värt pengarna och pillet som färskfoder innebär, för jag är så nöjd!


Nu på morgonen har Flinga och jag varit på Sätra äng och tränat lite följsamhet lös, inkallningar och även skvallrat lite. Hon är så oerhört duktig!! När inte Vicke är med... då är man lite mer disträ om man heter Flinga.



Av Rebecca - 14 augusti 2011 21:59

Nu på eftermiddagen blev det lite pajbak av frukt jag snyltat av min kära pojkväns familj. Royalepaj är en paj som går att grädda direkt eller frysa, så som jag valde att göra. Den nya given i vår familj är nämligen inget godis förutom lördagar, så en av pajerna ska tinas på lördag nästa v och äts tillsammans med lite hemgjord vaniljsås. Väldans gott, vill jag lova! I vilket fall så blev det två äppelpajer gjorda och en körsbär, jag är inte jätteförtjust i körsbär, men denna tror jag blir mycket god då jag twistade till receptet lite.


  Pajskalet är en mördeg som jag gjort själv, fyllningen består av kesella, mandelmassa, créme fraiche, socker och ägg. Och äpplen då, som är stekta i smör, kanel och socker. Nu ligger det iaf 3 st godingar i frysen och väntar på att bli ätna!

Av Rebecca - 14 augusti 2011 12:21

 Härlig skogsprommis nu på morgonen! Tyvärr inte sådär klart och skönt i luften, men det kommer snart. Jag känner det på mig. Tur är väl det. För hösten, är min årstid. Prassliga, flerfärgade löv. Klar och kall luft. Halsdukar. Jackor. Mössor. Solen skiner utan att man svettas ihjäl. Grytor och långkok. Tända ljus. Alla härliga saker med hösten, de mindre härliga låter jag bli att nämna. För nu är jag POSITIV och SER FRAM EMOT hösten!

 


  

     

Hennes öron är helt galna just nu. Ska tejpa som en tok!

Av Rebecca - 14 augusti 2011 12:09

Efterrätten igår blev marängsviss som vi plockade ihop själva som vi ville ha den. Väääldigt mäktigt, bättre att börja med lite och ta flera gånger, i det här fallet   


Ingredienser:

Hemgjord kolasås

Hemgjord chokladsås

Skivad banan

Maränger

Valfri glass (vanilj och Nogger hade vi)

Grädde


Kolasåsen


Ingredienser:

2 dl grädde

2 dl sirap

2 dl socker


Gör såhär:

Blanda i en tjockbottnad kastrull och koka tills det tjocknat lite, ca 20 min. Häll upp i en kanna, förslagsvis av glas eller en såssnipa. När den svalnar tjocknar den betyligt, det får man ha i åtanke och om den blev för tjock kan man micra den så blir den åter flytande.


Chokladsås:


Ingredienser:

(Jag höftar en del med chokladsåsen, men brukar göra typ såhär)

4 msk kakao (rätt lite, men ingen i familjen är superförtjust i stark chokladsmak, öka mängden om ni vill ha den starkare)

2 dl grädde

1 msk smör

ca 1 dl socker


Gör såhär:

Smält smör i botten av kastrullen, blanda i resten och koka ca 10-15 min. Tjocknar snabbare än kolasåsen. (är man känslig för ev kakao-klumpar, sikta kakaon). Det gäller samma sak med chokladsåsen som med kolasåsen, blir den lite tjock, micra den så blir den lösare.


Och slutligen: Varför KÖPER man choklad el. kolasås när det går så snabbt att göra egen?! Helt galet och det är INTE i närheten av lika gott med färdig sås på tub.


 

Hade tänkt göra glass också, men det hanns inte då jag inte har någon glassmaskin. Har väärldens bästa glassrecept som jag ska dela med mig av någon dag.



Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards