Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under augusti 2011

Av Rebecca - 8 augusti 2011 15:26

Imorse var vi i skogen som vanligt! Det var underbart skönt och friskt i luften, efter gårdagens ruskväder låg det x-antal löv på stigarna, så det var höstigt värre!

Hade kamurran med mig och fotade lite på Flingsan (vissa är rätt kassa i kvalitén, så...förlåt för det)


   

  


   

    


Världens finaste BusFlinga! Hon älskar verkligen att busa runt i blåbärsriset, den lilla dåren.


  


 

Japp, jag ger godis ur högerhanden även om det kan leda till att baken åker ut. Detta för att jag har ett bandage på mitt ena finger på vä-handen, med en piercad fingertopp under. Gissa vem som åsamkat mig detta?   . Att ha fingret mellan Flingas hörntand och krokodilen gör ont. Man tycker att jag borde veta det nu, efter några finger-mellan-leksak-skador, men nejnej. Var ju tvungen att göra det EN gång till, och självklart går det genom halva fingret och blodet sprutar som följd. Aja, tack kompress och kirurgtejp för att ni finns.


Japp, världens fulaste mjukisbyxor har jag också. Men... jag har inga andra byxor med såna bra fickor. Håller på att spara till ett par Fjällräven Tundra, men de ligger lite över budget för tillfället. Var och provade lite olika hajk-byxor idag och fjällräven var klart skönast. Lite dyrare, men såå sköna! Testade Lundhags också och de satt riktigt dåligt... så jag sparar på och får se ut som hej kom och hjälp mig så länge   . Ska även investera i en väst från Arrak Outdoor, men det blir också lite senare i höst... får klara mig så länge! Däremot har jag beställt ett par nya skor idag, ett par Salomon Caliber GTX (på rea!) då det var ganska så akut. Mina gamla lossnade sulan på, så de var väl inte till så mycket hjälp om man säger så.

Av Rebecca - 7 augusti 2011 20:54

I fredags var vi som sagt hos Hella , vin och tjejsnack för mig och bus för Flinga! Det gick superbra med hundarna som fortfarande funkar jättebra ihop, även om Flinga tycker hon bestämmer av de två. Efter en tids bus så kopplade båda av och somnade så det var inga bekymmer.


Igår blev det inget speciellt gjort, vi gick en liten morgonprommis och jobbade lite med kommandot "korgen", som går framåt även om det inte sitter. Annars var vi rätt lata faktiskt, busade nog mest  .  


Idag har vi varit i skogen på morgonen, vi träffade Flingas kompis Saffran (labbe) och en shih-tzu som hon lekte med. Det gick finfint och stumpan hade superkul! Jag ropade på henne mitt i leken och hon kom   !! Jag var liksom tvungen att testa om inkallningen sitter som jag tror den gör...och det gjorde den. Däremot skulle jag aldrig kunna bryta en lek med Mandie... så där ropar jag inte ens på henne.


Annars har vi idag jobbat lite med "närdirigering" mellan främst sitt/ligg men även med stå inblandat. Går superfint och stå sitter bättre och bättre. Jag la en leksak bakom henne för att hon inte ska flytta sig så mycket mot mig och det gick faktiskt bra! Jag försöker öka avståndet successivt, men hon vill gärna sitta precis framför mig á la IPO-ingång och man får väl använda det inom brukset också, eller har jag drömt det?!


Har även börjat med kommandot "ligg kvar" nu idag och det funkar bra. "sitt kvar" funkar ju oftast bra även om hon ibland får för sig att resa sig, men då jag inte tror på korrigeringar när det gäller sådant här så går jag bara tillbaka och gör om, efter 1-2 gånger sitter hon kvar så då får man väl kalla det för lyckat. Jag har ju besämt mig för att använda sitt-ligg-stå kvar istället för bara "stanna" som lätt blir att man slänger ur sig i tid och otid, jag vill inte ha rena tävlings/träningskommandon i vardagen på det sättet (tänk om vi aldrig ens kommer ut på tävling då...).


 Fortsatte även med "korgen", jag inbillar mig att det är bra att ha sen, att bara kunna skicka henne till korgen om det plingar på dörren eller så. 


Fotgåendet har vi fortsatt med idag, även lite inkallning ( i köket då) som blir "Flinga hit", det är tänkt att bli kommando som bara används på träning/tävling, för till vardags ropar jag "Kom". I vilket fall så har jag börjat visa att jag vill att hon ska sätta sig på vänster sida. Hon har även börjat förstå att när jag stannar under fotgående ska hon sätta sig, det funkar förövrigt SUPER med fotgåendet! Sååå himla himla duktig där, suveränt bra position och kontakt, jättebra attityd verkligen. Hon är väldigt duktig min älskade Flinga!


Nu på kvällen har vi varit hos Antons pappa med familj och ätit middag, deras 2,5 åriga son var till en början lite rädd för Flinga, men efter ett tag släppte det och han blev nästan lite kaxig och skulle springa för han verkade nästan vilja att hon skulle jaga honom, för ett barn som springer = jaktlek för en valp, även för ganska många vuxna hundar. Men det som imponerade big time på mig här var att hon bröt direkt när jag morrade på henne eller kallade in. Såå duktig! Jag blev riktigt impad.

Av Rebecca - 5 augusti 2011 18:21

Mysig prommis på Sätra Äng imorse och nu på kvällen ska vi till Hella och Mandie för att dricka lite vin!


Lagade sååå god middag idag!! Köttfärsbiffar med gräddsås, stekt lök och kokt potatis (plockade ur potatislandet) och det blev helt suveränt gott, mums!

Nu blir det jordgubbar och grädde till efterrätt sedan bär det av mot en annan del av Danderyd.


Jag  blev så rädd idag att jag bara skrek rätt ut (det är verkligen inte så farligt som det låter). Flinga och jag gick och plockade hundbajs nere på tomten och i det oklippta höga gräset hittar jag en grå bajshög som måste legat där i 2 mån minst. Jag tar upp den med handen (i påsen då..) och tänker "oj vad kall den är, konstigt." och i nästa ögonblick börjar bajskorvarna sprattla, varav jag blir skiträdd och skriiiiker och släpper "bajskorvarna" och upptäcker att det inte alls är en bajskorv. Det är en padda. Komiskt i efterhand ;). Men jag blev skiträdd verkligen...


Aja nu ska det ätas jordgubbar sen en snabbdusch sen till Hella :).

Av Rebecca - 4 augusti 2011 11:06

Igår hämtade jag mamma ute i Nynäshamn, så nu är det hon, jag och båda ligisterna som är hemma.


Anton jobbade idag så vi skulle upp ganska  tidigt men Flinga var pigg som en mört redan 15 min innan klockan ringde. Hon skulle upp till sin stormatte! Väl där så pussade hon i princip ihjäl mamma och kunde inte få nog av denna underbara extramamman.


Sedan blev det en liten skogspromenad där vi mötte några hundkompisar i form av 3 labbar och en storpudel. Kul tyckte Flingsan, som hade träffat alla förut!


När vi kom tillbaka gav mor och jag mig ut och sprang lite, jag häromkring och hon uppe i spåret. Jag vill inte vara borta så länge när hon inte är lämnad så mycket själv tidigare. Sprang typ 2 km i kärringtempo (ca 6 min/km) och så fort jag kom tillbaka hoppade jag in i vattenspridaren, haha! Sedan körde jag lite mage, armar och rumpa.. skööönt!! Älskar att träna, men jag ska INTE bli tokig med kosthållningen bara för att jag kör igång med träningen igen. Jag ska äta som jag gör nu (vilket är bra!) men bara öka träningsmängden och sedan MÅSTE jag skriva här varje dag vad jag gjort för träning eller om jag ve och fasa, inte har tränat alls ..då får jag skämmas!


Håller ju på med en astmautredning så jag springer så mycket jag kan...men ibland går det inte! Vissa dagar tar det tvärstopp vid högre ansträngning, trots astmamedicin. Så ingen mobbning pga. dåliga löptider tack   .

Av Rebecca - 3 augusti 2011 22:15

Är man vakthund så är man.


   

Värme är det bästa tycker Vickon. Flinga vaknade efter förmiddagsluren och tittar förvånat ut genom fönstret. Där ligger Vicke. Men vad gööörr galningen?! Tycktes hon tänka. Ligga medvetet i solen och rentav SOLA!?!?! Idioti. En riktig hund föredrar vatten, säger hon och hoppar i vattenbaljan.


 



Av Rebecca - 2 augusti 2011 17:59

Idag har vi varit på en liten utflykt ner till Västerås för att hälsa på dessa sötnosar; Nytillskottet Dewmist Rolls Royce "Rossie" ca 13-14 v där någonstans    och 10-åriga tant Sassa (Dewmist Silverscreen) och även den trevliga ägaren såklart; Maria!


 


(behöver nog inte skriva vem som är vem...)


Lilla Rossie som var ensamvalp när hon föddes tyckte det var lite konstigt med nya hundar, hon kröp, la sig på rygg och fjäskade för Flinga som tog det hela med ro. Hon fick Rossie att känna sig trygg på nolltid och efter det var det bara bus på agendan, med Rossie i spetsen, otippat nog. Flinga lekte superfint med henne, annars kan ju min lilla toka vara ganska fysisk och tacklas, brottas och ha sig men nu lät hon faktiskt Rossie ta kommandot och styra upp leken utan att varva upp sig allt för mycket! Duktig tjej. Golden och Rottis leker nog lite annorlunda så vi var tacksamma för att hon inte drog igång "Flinga vs. Mandie leken" som innebär att man i ena sekunden ligger på varandra och morrar högljutt medans man nästa sekund drar igång en jaktlek som avslutas med att den ena tacklas omkull för att sedan ännu en sekund senare hänga i den andres läppar. Inget sådant idag, min underbara Flinga såg nog att Rossie var lite osäker och hjälpte henne att känna sig trygg (fantastiskt av en 16v valp), annars är Flinga den som kastar sig över andra valpar och är ganska tuff i sitt lekande så ingen var mer förvånad och glad än jag (möjligtvis Maria då..). Flinga är fantastiskt duktig på att läsa av andra hundar, inte bara Rossie utan även tant Sassa och andra gamlingar. (Vicke är ju ett undantag, han är till för att terroriseras, typ.)




          

       (underbart söta små valprumpor   )   

          


Av Rebecca - 1 augusti 2011 21:54

Nu på kvällen har vi ätit middag hos mig med Antons klasskompis Daniel med sambon Mathilda och deras staffekille Zolo! Söt kille som till en början verkade lite osäker på Flinga och hur han skulle lösa situationen, så till en början var det lite pratigt, men sedan lekte de superbra och hade jättekul. Det är så kul att Flinga är så okomplicerad, ännu har jag inte sett några tecken på bitchighet, utan hon är helt ärligt glad och positiv!


Lite bilder blev det iaf:


         

Vi hade jättekul med grillat till huvudrätt och fruktsallad till efterrätt, supergott och jättetrevligt sällskap!


Gick en liten kvällsprommis med Vicke för Flinga klarar sig utan en kvällssväng för denna kväll, hon ligger tokdäckad och är helt slut efter intensivt valpbus. I vilket fall så körde vi lite grundlydnad när vi var ute, typ hälften av momenten Lkl I och de satt finfint! När han är pigg är han jätterolig att jobba med, men det är ju tyvärr inte alla dagar... I vilket fall så var han superpigg och framåt!! Min finfina gamle gubbe. Han busade med Zolo och Flinga också... hans sätt att busa var att hoppa omkring bredvid och skälla. Tokdåre!


Nu dricker Anton och jag te och sedan väntar sängen!

Av Rebecca - 1 augusti 2011 14:42

Japp, morgonpromenaden blev på Sätra äng med Flinga lös hela tiden! Duktiga tjejen kom finfint på inkallning och som vanligt belönade jag all spontan ögonkontakt.Det har faktiskt blivit mycket bättre med kontakten utomhus, förut var hon mer uppslukad av omvärlden och alla fantastisk lukter, men det är som sagt mycket bättre! Det är ju en kaxig och självsäker tjej jag har, så jag har fått göra allt jag kan för att visa att man behöver matte och ska hålla sig nära   


I vilket fall så lyckades herr Vicke med sin lååånga, fina, välborstade och VITA päls hitta en hög med kanadagåsbajs och rulla sig läääääänge i det. Han rullar sig jämt i gräs så när han slog ser ner på Sätra äng trodde jag INTE att han skulle komma tillbaka gröngul och bajsluktande. Tur att det var nära hem. Det var bara att gå raka vägen till diskhon i köket. Han tyckte väääldigt synd om sig själv den stackars gamle gubben.



Han är så liten och ynklig under all päls. Benen är ju inte större i diameter än mina tummar (nästan).



Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards