Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 20 augusti 2011

Av Rebecca - 20 augusti 2011 21:59

Kvällens middag fick bli baconlindad kycklingfilé med rotfruktsgratäng, precis som rubriken antyder   . Går på ett litet kick (särskilt med en mandolin till hjälp) och är supergott!



Kycklingen görs såhär:


Ingredienser:


Kycklingfilé (ca. 1 filé per vuxen person)

Bacon, ca 2-3 skivor per kycklingfilé

Smör att steka i


Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Bryn kycklingfilén, lägg dem i en ugnssäker form och linda bacon runt. In i ugnen, kycklingen brukar vara klar när baconet fått fin färg.


Rotfruktsgratängen:


Ingredienser:


ca 8 fasta potatisar

ca 3 palsternackor

ca 4 morötter

(självklart gör man som man vill med blandningen av rotfrukterna, jag gillar palsternacka)

grädde ca 4dl

vitlök 2-3 klyftor

riven ost

salt

peppar


Gör såhär:

Skala och skiva rotfrukterna ganska tunt, varva rotfrukterna i olika lager med salt och peppar emellan. Blanda grädde med vitlök och lite salt och peppar. Häll gräddblandningen över rotfrukterna och toppa med riven ost. In i ugnen ca 45 min, känn efter med en sticka, den är klar när rotfrukterna är mjuka.


 

Av Rebecca - 20 augusti 2011 21:50

Lite bilder från kvällspromenaden på Sätra äng!

  

  


  Hämtar sin favoritkampis   Hon är så duktig, min fina tjej!


  Lite bad hann vi med också! Men apportering av pinnar som hon lämnar finfint hos mig.

Av Rebecca - 20 augusti 2011 16:25

Inget jättekul på fronten faktiskt. Igår gjorde vi inget särskilt, två skogspromenader som inte innehöll några revolutionerande grejer. Bara det vanliga, ni vet, duktiga FlingFlongan som kommer till 100% på inkallning och har finfin kontakt med sin matte. Vi tränade iof lite med apportbocken igår och det går bra.


Idag var mamma, jag, pappa och hundarna ute och gick en lite längre promenad i skogen. Tempot var revolutionerande..långsamt. Ungefär 95-årig tant på isgata inne i stan utan broddar eller käpp. Flinga var superpigg och gasade runt som en dåre i blåbärsriset och på stigarna. Grävde som en tok och gjorde jämfotahopp på lämpliga ställen. Hon fick upp spår efter något vilt och blev väldigt intresserad av det såklart och gick iväg 10 m rätt in i skogen, väldigt fokuserad på det hon hade i näsan, jag visslade på henne och hon vände mitt i ett språng. Så duktig!


Nu har vi varit ute och gått en sväng ner till fotbollsplanen där vi tränade fotgående. Gick jättebra! SÅ duktig. Inkallningen är suverän även här och hon vänder på en femöring så fort jag säger hennes namn eller visslar.


Jag längtar tills hon har vuxit klart så jag kan få köpa ett fint halsband till henne! Ett halvstryp från Minx design skulle vara något. Dessa är snygga, men då ser hon ju så farlig ut (mördarhund ju,  )  och det vill man väl tona ner lite. Hon får väl något rosa med blommor på!


Lilla tjejen, här 9 v gammal.


  Och här 4 månader och 11 dagar. Det går fort!

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards