Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under juli 2011

Av Rebecca - 31 juli 2011 14:52

Idag blev det en liten skogsprommis vid 9-draget och nu är vi hemkomna efter lite bus med Mandie och för min del hundprat med matte Hella! Hennes blogg hittar ni här. Tjejerna busade som vanligt rätt tufft men hade superkul. Mitt temperament kom fram lite vid en ordväxling med en kvinna som släppte lös sin golden och sedan stannade 50 m bort babblandes med någon människa. Ni som läst tidigare och kanske känner mig vet hur TOKIG jag blir på människor som bara släpper fram sina hundar eller bara hälsar på hunden utan att fråga om det är ok. Tyvärr upplyste jag inte kvinnan om det strikta hundägarskapet man som hundägare är tvingad till. Suck.. Wellwell stolpskott finns överallt! Vi hade iaf trevligt tillsammans  med Hella och Mandie . Två gulliga tjejer!


         

Fullt ös medvetslös är melodin hos tjejerna!


Nu däremot... ser Flinga liiiite lugnare ut:


 

Nu har hon fått förtroende att sova i Biabädden. För en månad sen hade den varit död och begraven på 10 min, men nu är det lite bättre med bitandet så då får man sova i skönsängen.





Av Rebecca - 30 juli 2011 10:29

Skön skogspromenad nu på morgonen! Ett litet spontant mini, pytte uppletande av klicker hann vi med också. Duktiga tjejen nosade snabbt reda på den och kom med full fart in med klicker i munnen och fick sin korvbit! Funkade superbra med kommando "sitt kvar" idag, första gången jag använt det på riktigt och inte bara i köket eller på altanen hemma. Superkul!


(nej jag tejpar inte sådär dåligt... hon var lite vild sekunden innan så den vänstra sitter på sniskan)


Ska nog kanske våga mig på att åka upp till nya Klubben och kolla läget någon dag också, för jag har aldrig varit där   . Har inte tränat på någon klubb sedan jag och Vicke tränade Agility i Vaxholm för flera år sedan och dit ut är det ju lite långt.



 


Av Rebecca - 29 juli 2011 09:29

Mysig skogspromenad nu på morgonen! Hon är så duktig min tjej, idag var inkallningen 100% trots spännande lukter, belönar spontan ögonkontakt med klicker och godis! Duktig duktig tjej...


Vicke däremot...han som har varit superlydig är nu helt döv. Suck. Får börja jobba lite mer där känner jag, däremot är han så oerhört omotiverad och tycker det är skittrist så då blir det ju inte så kul alls. Godis har tidigare motiverat honom, men nu verkar han bara trött och slö. Han är kanske inte så pigg som jag vill tro... Jag är så orolig att han ska gå och ha ont och att jag inte märker det.

Av Rebecca - 28 juli 2011 21:54

Idag har jag haft en egen liten skördefest...fast utan fest. Har grävt upp potatis innan någon elak sjukdom tog livet av dem, de började se väldigt ledsna och på bladen som inte längre var gröna utan gula med prickar...så jag har krävt upp små liven och oj så fina! Men Flinga skulle självklart springa runt i landet och bryta av de potatisblast (heter det så?)som var kvar..suck..trots idogt tillsägande. Menmen, är hon på bushumör så är hon. Jag satte på vattenspridaren istället så fick hon lite att göra, haha.


Har även plockat rent min vinbärsbuske så imorgon ska jag ge mig på att göra en sylt som verkade god :).



Såhär ser hennes nya halsband ut också. Brunt (nähä?!) med vit brodyr på! Superfint tycker jag :) Inget halvstryp ännu...juste... på Öland såg jag två valpar i hennes ålder med strypsnara   . De stretade och drog så de båda kippade efter luft...suck.


Kvällsprommisen blev runt Sätra Äng...får passa på nu när det är härligt väder ute, för på vintern är det ingen höjdare att gå där kan jag meddela. Men nu är det duschen som gäller och sedan sängen!



Av Rebecca - 28 juli 2011 15:08

...Men det är inga pungkulor (som kanske häst-och hundmänniskor tänker...iaf jag gör det haha) jag talar om utan torrfoderkulorna som Flinga äter för tillfället. Hon blir inte riktigt 100 i magen även fast det är såå mycket bättre mot när hon var mindre, detta har i vilket fall fått mig att åka och köpa färskfoder. Gårdagen spenderade jag till stor del framför datorn där jag läste om Nordic, Bravo, Klass, Priima, Fodax och Vom og Hundemat. Men jag fastnade för Nordic pga. att jag inte orkar passa någon leverans som man behöver med ex. Fodax. Så nu åkte jag in till stan idag och köpte 3 st 2kg "korvar" som jag ska ge fröken och se hur magen blir.


Nu har hon ätit första portionen och det tog kanske...20 sek så var portionen uppäten. Hon tyckte det var det mest fantastiska på länge tror jag (förutom människobajset hon lokaliserade och käkade av igår kväll typ, URK!!, spydde nästan när jag såg vad de stod och käkade.) så vi får hoppas att magen funkar bra på det också! Jobbigare att fixa med än torrfoder, ja, men vad gör man inte för sina älsklingar :). Pratade med en tjej på Nordic igår dels om Flinga men även om Vicke kunde äta det men det tyckte hon inte...stackars lilla tjockisen ;).


Idag var vi en morgonsväng i skogen! Det var superkul tyckte både hon och Vicke så det blir antingen skogen igen eller Sätra äng ikväll. Stackars Vicke får ju inte gå ngt mitt på dagen när det är såhär tokvarmt, han tycker det är superjobbigt och rör sig knappt framåt, så det blir bara två gånger om dagen riktiga promenader och sedan kissa på tomten resten.

Av Rebecca - 27 juli 2011 18:42

Liten update hur det går med Flongsan då! Inför framtida uppletanden har jag nu börjat belöna allting hon ger mig och bli jäääätteglad över det. Byter skor, strumpor, tidningar u name it mot godis. Hon kan även kommandot "hämta den" nu vilket jag tänkt utveckla till apport sen, "håll" jobbar vi också med fast inte med apporten utan med något annat typ en toffla eller en leksak. I vilket fall så har detta eviga bytande lett till att hon igår morse hämtade ca 20 tidningar (!) och gav mig när jag satt och åt frukost haha. Hon var säkert lite uttråkad sådär innan morgonprommisen. Kul är det iaf! Hon är så himla duktig.


Annars jobbar vi vidare med sitt, ligg, stå. Ligg är lite svårt och stå funkar för det mesta men ibland kollar hon väldigt frågande på mig, för att i nästa sekund förstå alldeles utmärkt. Sitt funkar "åt båda håll" alltså både från stående och liggande. Men vi tragglar vidare :). Har börjat köra lite "trilla på" spår också, ibland tar hon delar av spåret och ibland inte, men hon spårar tokmycket annars. Kan följa vissa spår i typ 200 m.


Annars har tokmajan börjat tappa tänder nu (thank heaven), 3 st hittills. Så lustigt det där med hur olika valpar kan vara, många hävdar ju att alla valpar slutar bitas om man blir passiv, gnäller, tar tag, slänger bort osv. men denna dam har inte slutat bitas minsta lilla föränn nu, det är faktiskt mycket mycket bättre och jag är väldigt tacksam!


Idag har Flinga fått ett nytt halsband då hennes blå är lite för smalt och börjar bli för litet, så tro på f*n att storleken som passade bäst var 50 !!! cm., 45 cm var det bara typ 2 hål kvar på och lite att växa i behövs ju.


Vägde henne idag också.. 17.4 kg! hon blir 16 v på lördag :).

Av Rebecca - 27 juli 2011 09:41

Nu är Flinga, Vicke och jag hemma igen efter 2 v på sjön! Mor, far och lillebror är kvar ute och jag är sambo med Anton tills de kommer hem.


Gotland:

                 


Öland:


              


Kalmar:

                        


Sådärja, nu är alla bilder uppe. Tog lång tid det här ;).

Av Rebecca - 18 juli 2011 11:09

Jahapp, nu befinner vi oss på Öland, närmre bestämt i Byxelkrok på norra sidan av ön. Det är inte så kul väder alls, regnar och blåser. Stackars Flinga är sjösjuk när det gungar så mkt, men då sover hon iaf ;). Det är kul att hon är så totalt orädd och nyfiken, i Visby kom det en stor skylt flygandes med dunder och brak någon meter från oss, hon lyfte på huvudet och gick raka vägen fram till den. Rädd hund va? Men vi har det bra, trots skitvädret...har ju dvd i båten så man ska väl inte klaga. Bilder kommer... ska bara fixa iordning lite!

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards