Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Rebecca - 10 augusti 2011 20:23

Nu på kvällen har jag och Flinga träffat Hella och Mandie! Vilket alltid är lika kul. Hella är en fantastiskt trevlig och duktig tjej och Mandie är så underbart fin. Våra tjejer leker superbra tillsammans och har sååå kul tillsammans. De busar och far också vilar dem lite, gnager på någon pinne och sen är det fuuullt ös igen! Så himla kul att ha en kompis med samma ras och dessutom samma ålder i närheten. Inga bilder blev det, dessvärre, så jag väntar på att Hella ska lägga upp sina bilder så jag kan "sno" dem av henne, hihi.  .  

Av Rebecca - 10 augusti 2011 14:33

Japp... lite ensamträning för Flinga och lufsning för mig. 2 km = 10 min. I ösande regn. Och åska. När det började åska sprang jag för glatta livet. Ville inte att Flingsan skulle vara hemma själv i oväder. Men, jag är blöt. Föredrar att springa (lufsa) i ösregn jämfört med solsken faktiskt. Väldigt uppfriskande, och ansiktet intar inte riktigt den där snygga brandbilsröda färgen när det är svalare ute. Tack för det.

Av Rebecca - 10 augusti 2011 10:35

Nu på morgonen var jag till Sätra äng för lite träning. Det var första gången jag hade som mål att "det här ska vi träna på" utanför huset. Det gick fantastiskt bra, med tanke på hennes ålder och orutinerade matte måste jag säga att hon är mycket duktig! Hon gör det jag ber henne om, även om det är spännande lukter runt omkring, vilket får räknas som riktigt bra. Däremot är det kanske inte riiiktigt samma fokus som inomhus  .


 Jag har tänkt lite på det här med belöning... Jag brukar göra så att jag belönar med godis direkt, typ för ett bra sitt-ligg och sedan busar vi med kampisen tillsammans. Hur brukar ni göra med belöning(inte för att jag brukar få kommentarer, men jag kan ju försöka iaf   )?


Hon ville inte iväg på några egna äventyr idag, utan höll sig hos mig och favvo-leksaken Råttan! Jag inser ju att om jag vill belöna med endast godis, måste det vara typ rent kött, annars motiverar det inte fröken. Så nu belönas det med  både skinkost och kamptrasa i olika kombos och då funkar det väldigt bra! 


Det är så lustigt hur olika hundar kan vara, Vicke är så oerhört lättmotiverad (läs: Godismotiverad) i träningen, han säljer sin själ på Blocket för en levergodis och det gör allting så lätt! Jag tycker själv att det är svårare att belöna med kamptrasa, men jag kommer säkert in i det, är ju än så länge lite ovan vid en hund som älskar att leka  .  Hemma funkar hon med godis enbart, men idag var det så uppenbart att Råttan stod 100ggr högre i kurs när det fanns så mycket annat som hägrade. Kampisen ska från och med idag alltid finnas i fickan! Ska nog köpa världens roligaste kampis (som har pipfunktionen intakt, hon älskar när den piper) och bara ha vid träning (Kampis = allt man kan kampa med och fortfarande ha fingrarna intakta vid lekens slut)


Vet ni hur söt hon är, när man kampar och leker med henne och hon vinner leksaken, kommer hon direkt tillbaka med den. Jag har aldrig träffat en hund som gör så, de flesta brukar springa bort med leksaken och vara lite mallig över "vinsten". Men hon bryr sig liksom inte om själva vinnandet, utan för henne är det leken som är det viktiga. Man kampar, släpper kampisen och 2 sek senare har hon lagt den i knät på en, eller försöker trycka in den i handen på en igen. Söt tjej!

Flinga och hennes bästaste kampis, Råttan (med lite blodfläckar på,hon tappade en tand under vårt bus).

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards