Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 31 augusti 2011

Av Rebecca - 31 augusti 2011 22:30

Gissa vad vi mötte på Sätra äng idag?!


Cirkus Maximum! Lilla fröken blev lite konfunderad ;). Vickon bryr sig inte ett skit. Och sedan blev vi ihjälskrämda av (guess what) en GOLDEN! Som vanligt. Denna prasslade runt i buskarna och precis som jag var beredd på att en hare skulle komma flygandes sticker det upp ett gyllene huvud ur buskarna och fram kommer en söt jaktgolden tik. Hon gick givetvis fram till oss och hälsade trots tappra försök (nåja..) från husse att kalla in djuret. Efter några minuter började den gurgla lite, då puttade jag bort den (tur de är små..) och husse fick bråttom att koppla dåren. Tack för den, herr husse!


För min del bar det av till SATS Sollentuna efter kvällpromenaden där det väntade ett finfint styrkepass. Biceps, triceps, axlar. Igår kördes det ben och lite armar. Utfall med vikt över huvudet, benböj med skivstång, frivändningar (heter det så..), bicepscurls med stång. Way to go! Och löpning som uppvärmning, såklart. Imorgon är det nog vila, men på fredag ska jag springa. Fast inte på löpband. Föredrar naturen alla dagar i veckan.

Av Rebecca - 31 augusti 2011 10:02

På hundfronten händer det väl inte så mycket. Vi träffade Hella och Mandie i söndags för lite träning, inget bus alls, utan vi använde varandra som störningar. Vi gjorde lite övningar såsom att behålla kontakten med matte medans den andra cirklade runt. Passera varandra med hundarna närmst, vilket gick superbra. Båda tjejerna höll finfin kontakt med sin matte. Sedan blev det lite fotgående, vilket också gick super. Vi avslutade med lite apportering av tennisboll för Flinga,  med Mandie och Hella som störning. De kampade och hade sig ca 4 m ifrån där jag kastade bollen, men min duktiga FlingFlonga brydde sig inte ett dugg om dem. Hon sprang ut och hämtade bollen och kom tillbaka med den. Duktig tjej!


Annars jobbar vi vidare med fotgående, nu sätter hon sig när jag stannar, vi har även börjat svänga lite. Vänstersvängarna är superfina, i högersvängarna kommer hon lite långt ifrån så där använder jag klickern och går bara något steg i tagen åt höger och klickar för rätt position. Funkar superbra och det blir bättre för varje dag. Hon har även börjat rätta sig om hon sätter sig lite snett (påpekade Hella för mig) och det är ju jättebra!


Apporteringen funkar också bra, hon har bra fart ut och in! Hållandet av apportbocken är inte riiiktigt lika klockrent som själva apporteringen, hon griper den liiite tveksamt ibland så där har jag backat lite för att jobba upp ett lite mer stadigt gripande med hjälp av shejping.


Inkallning har vi börjat med nu också (för tävling då..) och det går superbra. Jag sätter henne, går iväg några meter, kallar in med kommandot "Flinga, hit" och hon kommer som ett skott. Visar henne rätt med godis i vänsterhanden och hon sätter sig klockrent! Inte en tillstymmelse till snett sättande än så länge.


   Flinga och jag på Sätra äng! Är hon inte söt, den lilla gullungen   .



Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards