Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under november 2012

Av Rebecca - 27 november 2012 10:29

Fröken sköter sig rätt bra för tillfället faktiskt! Utfallen mot allt som rör sig och inte rör sig har lugnat ner sig, hon spänner sig lite mot en del bilar men det är väldigt mycket bättre (shit, nu kommer jag få äta upp det här genom att hon kommer ge mig axelluxation på nästa promenad..).

Hon äter ju antiinflammatoriskt nu det lilla monstret och jag inbillar mig att det ser lite bättre ut. Det svåra är att veta om hon faktiskt är bättre, eller om det är jag som har blivit hemmablind och verkligen VILL att hon ska ha blivit bättre. Svårt det där. Jag har däremot reagerat över att hennes humör har blivit mer som vanligt nu när hon får meducin, hon är min coola fröken Fling och inte någon stresspelle som far runt och skäller och morrar på allt. Det jag inte kan bestämma mig för är om denna insikt är bra eller dålig. Eftersom att hennes mentalitet känns bättre nu, betyder ju det att hon HAR haft ont tidigare, till och med så ont att hennes humör förändrats. Det är ju lite oroväckande i och med att vi egentligen inte hittar någonting någonstans. Hmm. Klurigt sådant här.




Är det någon här som ska på Stockholms hundmässa förresten? Jag ska dit på lördag den 15/12, en viss fröken Mandie ska ställas där och jag ska stå på första parkett med mitt nya underbara objektiv och fota den lilla fröken (vilken tur att inte Hella ska ställa henne själv, isåfall hade hon blivit jättenervös över att jag skrev om utställningen här... hennes nerver är inte alltid så bra...   ). Jag är supertaggad inför hundmässan, just för att jag skrivit tenta den 14e, vilket innebär att jag inte har NÅGONTING att göra den helgen. Det som är ännu bättre är att jag fyller år den 16e och det är alltså en helt PLUGGFRI helg för mig. Det är ovanligt, och faktiskt lite magiskt!


   

(Bilderna tagna 14 dec förra året, därför de är lite relevanta. Inlägget ser ju galet tomt ut utan bilder.)


Jag funderar lite på det där med shopping, för det är ju typ därför man åker dit... jag tror jag ska köpa följande:


1. En ny kedja som är typ 15 cm kortare

2. Expanderlina till när jag springer med henne

3. Köpa en dogtag att sätta på hennes halsband (visst brukar de gravera sådana på plats?)


Det var det jag kommit fram till ännu så länge, har ni något ni tänkt köpa på mässan? Förutom godisremmar då... men de är ju typ givna! Iaf för ett sånt sötmonster som mig...


Nu är det tillbaka till plugget som gäller för mig... fullt ös medvetslös!


 

November förra året, när odjuret var friskt och kunde lajja med sin bästis! Längtar som en tok tills hon blir frisk.
  

Av Rebecca - 24 november 2012 20:40

Lyckan som uppstår när man gått en hel kvällspromme utan några tendenser till utfall mot NÅGONTING!! Oj vad glad man kan bli för något så lite.

Nedan följer en bild på Fling från idag, 1 år och 7 mån gammal.

Av Rebecca - 18 november 2012 10:38

Fasen bilden kom ju inte med!

Av Rebecca - 18 november 2012 10:15

Av Rebecca - 15 november 2012 19:45

Ja ungefär så känns det just nu. Min söta lilla duktiga hund är ett fullfjädrat monster. Detta med koppelvila på den aktiva Rottisunghunden är som en egen skräckfilm och ett hyfsat intressant experiment som leder till stor insikt om varför Rottisen som ras har scheisse-dåligt rykte.


Min Fling är en i grunden väluppfostrad hund i vardagslydnaden, hon är en sucker för allt som är litet och rör sig fort (även barn...) men annars är hon rätt okomplicerad. Hennes mansrädsla stör oss inte så mycket i vardagen. Denna väluppfostrade hund har nu på 2 v i koppel och med begränsad träning och aktivering lagt sig till med följande beteenden:


- Gör utfall mot bilar

- Gör utfall mot människor hon finner intressanta

- Gör utfall mot diverse tvåhjuliga fordon, t.ex cykel eller sparkcykel, även moped går bra.


Och jag inser att dessa problem kommer bli svåra att göra sig av med. Det är INTE en rolig insikt, kan jag tala om, för denna damen har en bestämd åsikt om vad som är värt att göra och inte. Nåväl, det som faktiskt är intressant, är att en väluppfostrad hund kan gå från ängel till odjur på såpass kort tid. Jag tänker då på de hundar som i grunden har en bristande uppfostran, aldrig blir aktiverade och dessutom aldrig får göra av med energi. Därmed är det är INTE konstigt att Rottisen har ett dåligt rykte då många många Rottor förmodligen har det som Fling har det just nu fast minus hjärngympan. En sorglig insikt, ja, men det skapar förståelse för alla hundägare som tar sig vatten över huvudet, jag kan ju säga att jag sliter mitt hår just nu och skäms fruktansvärt för min hunds beteende. Skulle typ vilja sätta en stor lapp på min rygg där det står "ursäkta beteendet, vi har koppelvila". Eller något.


Hennes kroppsliga status nu då. Jag är ytterst skeptisk till hundbehandlingskvinnan då jag upplever att jag inte får ut några svar alls av henne, inget konkret för fem öre förutom att hon tyckte att jag ska fortsätta med de där laserbehandlingarna. Hon har inte sagt ett ord om antiinflammatoriskt, så jag tog upp det själv, och jo det var ju en bra idé. Egentligen tror jag inte att hon skulle vilja att jag ska gå till Vet. då det innebär att hon tappar en kund, utan hon ser gärna att jag fortsätter de där fåniga laserbehandlingarna. Nej, det kommer jag inte göra. Om Vet. också hittar något fel på henne (dags för en second opinion) så kommer jag däremot börja simma med henne. Anna tyckte dock att hon reagerade fortfarande, däremot var det nu på båda (!!) frambenen och inte bara höger som hon tyckte sist. Nåväl, vi får väl se vad vet. säger, tror inte det kommer ge ett skit, men jag är ruskigt desperat just nu, jag vill ha min vanliga väluppfostrade Fling tillbaka, saknar henne.


Nåväl gott folk, ser ni uppgivenheten i inlägget? Japp, den finns där. Som ett stort tungt regnmoln hopar den sig över mig...

Av Rebecca - 13 november 2012 16:33

Nu sitter vi och väntar på att få se om fröken blivit bättre samt få en laserbehandling på höger fram!

Av Rebecca - 12 november 2012 11:15

Jag tänkte ge er en liten uppdatering om hur det går med framförgåendet!


Jag har börjat om lite från början med kommando "före" här hemma i köket idag och efter 2 "sessions" á 6 ggr var har vi kommit såhär långt:


- Hon tittar framåt när jag säger "före"

- Hon går ut ett par steg framför mig på kommando "före"


Bra början! Ska fortsätta fila på detta nu, ha det som ett litet projekt nu när hon är halta Lotta och ändå inte för göra något. Stackars Plång. Jag tycker verkligen inte att det blir så mycket bättre... vet inte om jag tror på det här med laser heller, tydligen kan massage, simning eller en vetekudde ge lika bra resultat för blodcirkulationen så det känns lite fånigt att betala 750 spänn för det. Suck, jag vet varken ut eller in. Det enda jag egentligen vet är att hon inte blir bättre av endast koppelvila. Så nu är frågan: Boka tid hos vet för att få antiinflammatoriskt och ge henne, eller boka en tid hos en osteopat som behandlar hundar. I don't really know!



Fling för några morgnar sedan! Det var en ljuvligt kall, solig morgon och bilden är såklart tagen på Sätra äng. Det är så vackert när röken stiger från vattnet, det är frost överallt och luften är sådär härligt frisk... japp, jag älskar vintern!

Av Rebecca - 11 november 2012 11:36

Japp, jag är så fräck att jag snor bilder från underbara Sofia (hennes blogg hittar ni HÄR) från gårdagens hunddate.








Alla bilder tagna av Sofia Nyberg

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards