Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 30 augusti 2011

Av Rebecca - 30 augusti 2011 14:18

Japp! Det var måndagmiddagen det. Riktigt, riktigt gott!! En hemgjord "bea" är hundra gånger godare än en köpebea, men kan vara lite knivigt att få till. Det är egentligen inte svårt, men skiter det sig så skiter det sig rejält. Man blir aldrig så förbannad som när den nyss så fina bean skurit sig!! Men, det är egentligen ingen fara på torpet, i med ett nytt ägg och i med den skurna såsen lite, lite i taget. För mig skär den sig om jag häller i smöret för fort och vispar för dåligt. Så det har jag lärt mig att inte göra nu, efter sisådär 3-4 gånger när såsf*n skurit sig.


I vilket fall så brukar jag använda mig av det här receptet som kommer från en av mina favoritbloggar "Kryddburken", det var det som fick mig att över huvud taget försöka mig på att göra såsen. Den länken visar pedagogiskt hur man gör, så jag struntar i att lägga ut receptet här! Gå in där och läs istället. Läs hela bloggen faktiskt, superbra och inspirerande!


Rotfrukterna görs iaf såhär till ca 4 personer:


6 palsternackor

4 morötter

6 potatisar med FAST konsistens (annars blir det inte bra)


(proportionerna kan ni bestämma själva, men vi ÄLSKAR ugnsrostad  palsternacka i det här hushållet, potatisen kan man nästan hoppa.)


Sätt ugnen på 220 grader varmluft. Dela potatisarna i fjärdedelar och lägg dessa i en kastrull, koka ca 5-10 min beroende på storlek på potatisarna. Lägg dem sedan på en plåt. Skala morötter och palsternackor, dela i önskat stora delar och lägg på plåten. Dränk i olivolja, gojsa in ordentligt och salta sedan med havssalt. In i ugnen ca 20 min eller tills de är välstekta, de ska vara knapriga. Ugnsrostad icke-knaprig potatis är ingen höjdare. Jag vill att de ska vara gyllenbruna och nästan friterade, då är de som bäst!


Vi valde att helgrilla en bit oxfilé till, vilket blev mycket gott. Är man inte lika duktig att grilla som min pappa, kan man använda sig av en ugnstermometer. En mediumgrillad nötköttsbit ska ha ca 60-65 grader i kärnan. Spannet från rare till well done går från 50-70 grader.  Där rare såklart är 50 och well done 70   . Det där är en smaksak, men runt 60-65 grader tycker jag är lagomt.



   

Härlig måndagsmiddag, som för att fira att mitt andra år på högskolan börjat och att min bror hade sin första riktiga "högskole-skoldag" igår.


Ikväll blir det inte lika flashig mat, men ack så gott   .




Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards