Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 23 augusti 2011

Av Rebecca - 23 augusti 2011 22:19

Nu på kvällen var Anton och jag ute med hundarna, på väg tillbaka till bilen stötte vi på några rådjur. Jag såg dem som skuggor längre fram på ängen och kallade in henne, hon kom genast men stannade några meter ifrån mig och kollade på dem, jag kallade in igen och var lite rolig som i vifta med kampis och tjoa lite. Hon kom och fick julafton big time! Duktig tjej. Jag var inte säker på vad hon skulle göra första gången hon mötte vilt, men det gick ju bra. Harar går förmodligen inte lika bra, men vi lär märka!


Förresten så var icke inlindade halmbalar rätt läskigt i skymningsljus, hon gick och gruffade när hon såg dem på långt håll och tyckte de var konstigt. Hon gick utan bekymmer fram och undersökte det läskiga så det var bra!

Av Rebecca - 23 augusti 2011 21:50

Dagens middag blev viltskavsgryta med kantareller och hemgjort potatismos, sååå gott! Nog en av min pappas favoriträtter faktiskt och det är inte konstigt.


Ingredienser till grytan för 4 vuxna personer:


3 pkt skav (viltskav, renskav, älgskav. Välj själv)

ca 4-5 dl grädde

4 charlottenlökar

2 stora vitlöksklyftor

Oxfond eller viltfond (smaksak, jag tar kanske 0.75 dl -1 dl)

Kantareller valfri mängd

Soja

Salt

Peppar

Tranbär eller enbär


Rensa och skölj kantarellerna, hacka charlottenlöken, pressa vitlöken. Fräs i en stekpanna och lägg över i en stekgryta (om man har en sån, annars tar man en stekpanna). Bryn viltskavet och dela det i lagom stora "skavbitar" och lägg ner i pannan med löken. Häll över grädden och krydda med fonden, soja, salt, tranbär och peppar. Låt puttra 10 min. Smörstek kantarellerna och häll i grytan. Låt puttra 5 min till. Smaka av med salt och peppar.


Potatismos:


Ca 10-12 potatisar

smör

grädde


Koka potatisen väl, häll av det mesta av kokvattnet men spara en skvätt. Lägg i en rejäl klick smör och en skvätt grädde, kör sedan någon minut med elvispen så det blir en torr potatissmet, häll sedan på mer grädde till önskad konsistens.


 

Av Rebecca - 23 augusti 2011 09:25

Skogspromenad som vanligt idag! Hon är så duktig och tar kontakt mest hela tiden. Om hon får upp ett spår som leder ut i blåbärsriset skuttar hon tre steg och tvärvänder som om hon tänkte "just det, matte!" och kommer glatt hoppandes till mig. Så himla duktig! Idag gjorde vi även ett litet uppletande med två föremål. Tidigare har jag gömt ett som hon fått leta upp. Idag gömde jag två, så att det blev två skick. Gömde min keps och hennes leksak Grisen. Första skicket gick superfint och hon gjorde det så bra, kom in med Grisen till mig och jag bytte med godis. Satte henne sedan ned som jag brukar och kommenderade "leta" och pekade ut riktningen, lite förbryllad blev hon, stannade upp och kollade på mig, som kommenderade igen och då fick hon världens fart och letade upp den kvarvarande kepsen och kom in superfint med den. Bytte med godis och sedan lite kamplek. Så duktig!


Idag var det en lös hund på parkeringen vid skogen, som strosade omkring medans matte var upptagen med att prata i telefonen, hon gav den bara ett ögonkast och återgick till att hålla stadig ögonkontakt med mig på min vänstra sida. Koppeldragandet som vi haft lite problem med är så mycket bättre! Det behövs ett par påminnelser om att vi fortfarande inte drar i kopplet och sedan är det inget problem med det. Jag har tränat på det med helt fredliga metoder, inga ryck och slit alls utan bara med kontakt och tålamod. Vill ju inte ge nackkotorna stryk, vilket faktiskt blir om man rycker i halsen på dem.



Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards