Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under april 2013

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12

Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger.


I vilket fall så gick det jättebra för frökenFling att simma idag! Så duktig! Hon hoppade till och med från rampen ner i poolen helt själv (okej.. en liiiiten knuff.), vilket hon inte gjort förut. Duktig!
Hon har fastnat totalt för Arninges leksaker, de har småå pipisar som Flinga älskar. Hon har de mellan framtänderna och är sötast i världen!


 


Japp, så söt kan man vara när man är en liten Flinga!

Av Rebecca - 24 april 2013 10:07
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Rebecca - 15 april 2013 21:18

Morgonmys i sängen


Bilden ovan togs för några dagar sedan, så hon lever ju som ni ser ;). Hon är sitt vanliga knasiga jag... om inte värre... skriver mer om det sen!


Förra måndagen var vi ju som ni vet på återbesök, vilket gick helt ok. Både bra och lite mindre bra nyheter, men inget katastrofalt. Lennart kikade på damen i skritt och trav i hältgång och kände på henne på undersökningsbordet. Resultatet av dessa blev att hon rör sig helt ok, inte strålande men inte heller dåligt, och hon är bättre i karpalleden (jippi!) men inte lika bra i armbågen... morr på den. Han tror nog att den kommer bli bra, för den var inte katastrofdålig men hon vill helst inte böja den maximalt utan verkar tycka det är obehagligt.


Eftersom hon blev galet halt när jag tog ur canidrylen satte jag in den igen, vilket jag berättade för Lennart, och han sa att jag ska ge henne i 4 v till (3 v idag då..) och sedan sätta ut den pang poff. Efter 6 v ska vi tillbaka för en till koll, och han vill att vi ska försöka komma upp i koppelpromenader om ca 45-60 min. Jahapp, vi får väl se hur det går.


Vi fortsätter med rehaben, hon äter sina tillskott och traskar en dag i veckan och simmar en dag i veckan. Trasken gillar hon rätt mycket nu faktiskt, vid simning försöker hon hela tiden fly uppför rampen och upp i den torra värmen, så hon är väl inte simbassängens största fan direkt. I torsdags simmade vi sist, och hon passade på att få sin årliga vaccination, eftersom vi ändå är på djurkliniken liksom.


Fling på djursjukhuset i väntan på spruta

 

Förutom rehab och allt sånt så är hon komplett VIDRIG!!! Hon gör utfall mot ALLT... hundar, barn, vuxna, bilar... you name it! Det är nästan som att hon försöker jaga dem... vilket jag och Frida pratade om idag när vi traskade, Fling har ju väldigt stor jaktinstinkt och förut har hon ju fått utlopp för den genom typ att få vara lös, jaga bollar, jaga kompisar lite lagom osv osv. Vår (Fridas..) tes är att hon nu inte får utlopp för detta stora behov, och därför jagar allt som rör sig istället. Kan vara så... jag är dock mest rädd för att det ska grunda sig i smärta. Frida ska hjälpa oss med lite viltspår, hon har någon specialfilosofi om detta som vi ska få ta del av, spännande!


Och idag hade vi värst lyxstunden! Efter att vi hade traskat åkte vi till Katarina för att Fling skulle få laser, och sinnesnärvarande som hon är så fick Fling ligga på vibben samtidigt som hon lasrades!! Oj så skönt det var tyckte Fling, hon nästan somnade trots att hon fick laser på carpus.


Av Rebecca - 8 april 2013 10:58

Idag ska Fling och jag tillbaka till Lennart för återbesök. Det är ruskigt skrämmande, och jag vet inte vad jag ska förvänta mig riktigt. Jag vet att hon inte är jättefräsch, men jag försöker att inte dra på för stora växlar innan jag pratat med honom.


Nåväl, håll tummarna för oss!

Av Rebecca - 4 april 2013 21:15

Fling efter gårdagens spår! Hur söt är hon inte?!


Men idag har vi haft en riktig hunddag, ja i den mån vi kan alltså. Vi har simmat, och varit hos sjukgymnasten och sedan varit med Karin och Nicke på SSBK och kört lite lydnad. Det var ruskigt skönt att komma ut och träna lite, även om det till viss mån gör mig lite frustrerad. Och Fling försökte till och med kampa med plankorna till hindret... vilket säger en del om hur leksugen hon är!


I vilket fall så körde vi lite linförighet och stegförflyttningar och sedan fjärr.


Linförighet: Bra! Hon har ruskigt trevlig position och attityd, det enda som saknas är uthållighet, vilket inte är så konstigt att hon har minimalt av just nu.


Stegförflyttningar: Jättefina! Hon har fått ruskigt bra bakdelskontroll, körde alla stegförflyttningarna och hennes bakdelskontroll är så trevlig. Det ena problemet är 2-steg åt vänster... det är svårt för henne och något vi måste träna mer på. Åt höger är hon dock spikrak och har jättefin position, i backandet är hon också superfin om jag är rak i kroppen. För att komma åt min snedhet (det är ta mig tusan omöjligt att jobba bort!) satte Karin en planka till hindret mellan mina armbågar och ryggen, och jädrans vad hon backade rakt då (sa de iaf..), jag såg såklart inte själv men litar på att de inte ljuger för mig ;).


Fjärren: Fy bubblan vad bra den har blivit! Wow! Skiftena sitt/ligg och vice versa har ju alltid varit bra, men nu har jag även börjat lägga till stå från ligg och hon börjar dessutom fatta galoppen. Så bra!!



Av Rebecca - 3 april 2013 14:17

Som sagt fick fröken 2 spår imorse. Liknande spår, men det ena var lite längre men det var övergång äng/skog på båda samt två vinklar. Första spåret var lite längre, och det spårade hon sisådär i... hon tog sig fram till slutet och sprang bara över en apport (markerade de två andra genom att apportera dem, weiiii!!) men jag vettitusan hur det gick till om jag ska vara ärlig. Hon var ofokuserad och vimsig och jag kände mig inte särskilt nöjd med insatsen. Andra spåret gick lite bättre, där apporterade hon också den apporten som låg i spåret, missade en dummy som jag lagt ut men spårade vinklarna fint och hade bättre noggrannhet, så där var jag mycket nöjdare med hennes insats!! Hon tycker iaf det är galet kul, och i dagsläget är det lite det som räknas... att hon får ha kul och att hon får stimulans!


 

Av Rebecca - 3 april 2013 07:59

Den här högen med saker har Flinga hämtat till mig när jag ätit frukost. Hon är helt galen den lilla tösabiten och vill bara jobba. Att hon blivit halt sen jag tog ur canidrylen bekymrar inte henne alls. Men för att få slut på detta odågeri (hon är helt galen), har varit ute och lagt två spår på 250 respektive 150 m som ska gås om 20 min. Då får vi se hur det går! Återkommer med rapport :).

Av Rebecca - 2 april 2013 14:18


Flinga aktiverade sig själv litegrann i trasken idag... Frida hade handen nere för att få fröken att gå lite längre bak, och då trycker fling in handen i Fridas hand och tyckte att de skulle köra nostarget! SÅ söt! Skitbra förvisso, för hon gick väldigt fint och lite längre bak.


Igår slutade vi med canidrylen, så jag väntar med spänning (ångest..) på hur detta fortlöper. Kommer hon bli tokhalt? Kommer jag inte se nån skillnad? Ja ni förstår... imorse såg hon dock rätt stel ut efter att hon sovit hela natten. Men en liten tröst är att Frida tyckte hon såg väldigt fräsch ut idag. Hon hade dessutom tappat lite i vikt tydligen... happy days!


Igår spårade vi dessutom för första gången på... typ 5 månader. Förstå lyckan i Flings ögon när spårselen åkte fram... hon var som en fräshund i spåret och jätteduktig! Hade lagt spåret ca 50 m uppför en kulle där första burken låg, sedan 20 m och 90-graders högersväng och apport (som hon nosade på men sket i att markera... bajshund!), för att sedan gå typ 50 m till och spårslut och burk som markerades. Japp, typ bebisspår! Men hon var glad och fick lite aktivering, det var liksom tanken, inte att vi skulle få värsta spårträningen.


Något vi däremot kan träna på, är ju att hon ska markera pinnarna bättre. Huuur ska jag bygga upp värdet såpass att hon tycker att det är värt att pausa spåret för att plocka upp spårapporten? Hon vet redan att apport= godis, och är ju en "halv-retriever" (älskar att bära och apportera...), men i spåret  betyder de inget för henne. Idéer om hur jag ska bygga upp värdet?

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards