Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av Rebecca - 14 augusti 2011 21:59

Nu på eftermiddagen blev det lite pajbak av frukt jag snyltat av min kära pojkväns familj. Royalepaj är en paj som går att grädda direkt eller frysa, så som jag valde att göra. Den nya given i vår familj är nämligen inget godis förutom lördagar, så en av pajerna ska tinas på lördag nästa v och äts tillsammans med lite hemgjord vaniljsås. Väldans gott, vill jag lova! I vilket fall så blev det två äppelpajer gjorda och en körsbär, jag är inte jätteförtjust i körsbär, men denna tror jag blir mycket god då jag twistade till receptet lite.


  Pajskalet är en mördeg som jag gjort själv, fyllningen består av kesella, mandelmassa, créme fraiche, socker och ägg. Och äpplen då, som är stekta i smör, kanel och socker. Nu ligger det iaf 3 st godingar i frysen och väntar på att bli ätna!

Av Rebecca - 14 augusti 2011 12:21

 Härlig skogsprommis nu på morgonen! Tyvärr inte sådär klart och skönt i luften, men det kommer snart. Jag känner det på mig. Tur är väl det. För hösten, är min årstid. Prassliga, flerfärgade löv. Klar och kall luft. Halsdukar. Jackor. Mössor. Solen skiner utan att man svettas ihjäl. Grytor och långkok. Tända ljus. Alla härliga saker med hösten, de mindre härliga låter jag bli att nämna. För nu är jag POSITIV och SER FRAM EMOT hösten!

 


  

     

Hennes öron är helt galna just nu. Ska tejpa som en tok!

Av Rebecca - 14 augusti 2011 12:09

Efterrätten igår blev marängsviss som vi plockade ihop själva som vi ville ha den. Väääldigt mäktigt, bättre att börja med lite och ta flera gånger, i det här fallet   


Ingredienser:

Hemgjord kolasås

Hemgjord chokladsås

Skivad banan

Maränger

Valfri glass (vanilj och Nogger hade vi)

Grädde


Kolasåsen


Ingredienser:

2 dl grädde

2 dl sirap

2 dl socker


Gör såhär:

Blanda i en tjockbottnad kastrull och koka tills det tjocknat lite, ca 20 min. Häll upp i en kanna, förslagsvis av glas eller en såssnipa. När den svalnar tjocknar den betyligt, det får man ha i åtanke och om den blev för tjock kan man micra den så blir den åter flytande.


Chokladsås:


Ingredienser:

(Jag höftar en del med chokladsåsen, men brukar göra typ såhär)

4 msk kakao (rätt lite, men ingen i familjen är superförtjust i stark chokladsmak, öka mängden om ni vill ha den starkare)

2 dl grädde

1 msk smör

ca 1 dl socker


Gör såhär:

Smält smör i botten av kastrullen, blanda i resten och koka ca 10-15 min. Tjocknar snabbare än kolasåsen. (är man känslig för ev kakao-klumpar, sikta kakaon). Det gäller samma sak med chokladsåsen som med kolasåsen, blir den lite tjock, micra den så blir den lösare.


Och slutligen: Varför KÖPER man choklad el. kolasås när det går så snabbt att göra egen?! Helt galet och det är INTE i närheten av lika gott med färdig sås på tub.


 

Hade tänkt göra glass också, men det hanns inte då jag inte har någon glassmaskin. Har väärldens bästa glassrecept som jag ska dela med mig av någon dag.



Av Rebecca - 14 augusti 2011 11:55

Japp här kommer recept, och som sagt, peston MÅSTE göras själv. Köpepesto är inte gott.


Hemgjord Pesto


ingredienser:


50 g pinjenötter

2 krukor basilika

100 g parmesanost

2 dl olivolja

1 vitlöksklyfta

salt


Gör såhär:


*Rosta pinjenötterna i en stekpanna lägg dessa sedan i ett kärl som är lämpligt att mixa i

*Repa och skölj basilika, torka och lägg sedan med pinjenötterna

*Häll i en del av olivoljan, mixa sedan med mixerstav

*Riv parmesanosten och häll tillsammans med resten av olivoljan i kärlet, mixa lite till.

*Pressa i vitlöksklyftan och mixa hastigt, jag anser att smaken blir lite besk om man mixar för länge.

*Smaka av med salt


Laxen till 5 pers:


Börja med att sätta ugnen på 175 grader varmluft.


Ingredienser :

1000 g lax.

Färdig pesto

Smör till formen


Gör såhär:


Lägg i laxen i en ugnssäker (smord) form och lägg basilikan över så den täcker. Baka sedan i ca 15-20 min.


      (lite bubbel till då..)


Detta är såå gott och jag är inte så förtjust i fisk.



Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards