Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under juli 2012

Av Rebecca - 31 juli 2012 16:58

STORT GRATTIS TILL SARA ALGOTSSON OSTHOLT TILL DITT OS-SILVER I FÄLTTÄVLAN!


(Foto: AP)


Oerhört bra gjort av Sara!

Av Rebecca - 31 juli 2012 16:52

Dagen innan Fling fick sin vattensvans badade de så glatt, och jag passade på att ta lite bilder på busbrudarna. De har så himlans kul när de lajjar i strandkanten, Ester simmar inte ännu men är såå såå nära. Man kan ju faktiskt älska att vara i vattnet utan att simma... tycker Ester! Fling däremot är som en fisk när hon väl vant sig vid kylan, innan är hon lite kinkig och vill ta ett par steg i taget och vänja sig långsamt vid vattnet. Som en själv helt enkelt.


           


Idag har vi varit och lekt med Kalle och Samba på DTBK, himlans mycket tränar blev det väl inte, utan mest en massa hundsnack faktiskt. Lite träning blev det däremot: Platsliggning, lite fjärr, lite lekande med externbelöningar och FF. Däremot började vi köra lite budföring, vilket gick som smort... Calle hade ju Flingas favvokampis!! Utan den där kampisen vet jag inte vad jag skulle göra, hon fullkomligt tokälskar den. Och jag med, just för att den gör vår träning så mycket lättare.


Hon verkar inte känna smärta från själva svansen, däremot är hon fortfarande liite liite segare än vanligt, och bränner ut sig lite fortare. Däremot tog vi det lugnare än vi brukar och hon blev ändå tröttare. Jaja, vi skyller på svansen!


Lite bilder från träningen blev det också, de får komma i ett nytt inlägg under kvällen tror jag bestämt.


Av Rebecca - 30 juli 2012 21:03

Nu är vi precis hemkomna från lite nosarbete.

Plång fick ett spår på 200 m äng med två vinklar. Hon jobbade på bra men hade lite problem med spårupptaget, när hon väl hittat spåret gick hon som en klocka! Hade lagt en snitsel innan vinkeln och den skulle hon Prompt hämta till matte! Bra spår, bästa hittills! Hon var snabb men noggran och jäkligt taggad.

Även upplet blev det ute på öppen ängsmark. Ester och Fling delade på 4 föremål, även om det blev fem, Fling hämtade nämligen ännu en snitsel och tyckte minsann visst att det räknades som uppletandeföremål. Hon jobbade på bra och fokuserat, fina avlämningar, lite väl låg nos ibland om man ska vara petig.

Kort sagt, duktig tjej! Och svansen är normal igen, halleluja!

Av Rebecca - 30 juli 2012 15:50

Haha, såhär road är Fling av den Fälttävlan vi kollar på nu!! Hon sover som en liten gris!!

Av Rebecca - 30 juli 2012 15:30

Vi sitter för tillfället och kollar på Fälttävlans-OS, men jag kikar in här för lite uppdatering om Flingas svans!
Den blir bättre och bättre för var dag, den viftas lite på nu, men inte helt vanligt ännu tyvärr.

Imorse var vi på en skogsprommis, den första på länge. Tyvärr har vi haft galet mycket aggressiva mygg vilket har gjort att man inte direkt känt för att knata omkring nå många timmar. Jag klarar mig rätt bra mot blodsugarna, Flingchen däremot, hon hatar de där flygfäna!

Blir nog lite spår ikväll, om Flong fortsätter med sina kvällsaktiviteter i form av väggklättring!

Av Rebecca - 29 juli 2012 22:03

Nu på kvällskvisten höll djuret på att klättra ur skinnet av rastlöshet, så vi trotsade vattensvansen och gav oss ner till vår gräsplätt för lite lydnad med Mandie och Hella. Målet med dagens pass var platsliggningen, och det blev det tränat minsann. Hon låg super faktiskt, Hella störde henne genom att gå runt, hoppa runt henne, slänga leksaker och sånt. La henne även när Mandie och Hella körde och även då låg hon bra!

Lite fritt följ och lägganden och ställanden blev det också. Fina lägganden och ställanden, ff också bra men vi måste träna mer vänstersvängar och bakdelskontroll då hon gärna tränger. Tränade även lite starter då Fling tjuvstartar när jag sagt kommandot, så lite stadga blev det också. Hon är så duktig Flingflong!

Nu ska vi sov tycker Plång, iaf kolla på lite TV i sängen...

Av Rebecca - 28 juli 2012 18:58

Efter morgonens dagliga bad har Flånkan fått...VATTENSVANS! Stackars stackars lilla tjejen, hon kan inte vifta eller lyfta den lille svansen. Någon träning blev det därför inte för henne, hon har mest sovit hela dagen. Däremot följde efter med! Duktig Pesto liten!


Med Ester blev det idag en hel massa passivitetsträning och att träna på att vara uppbunden, vilket inte är kul för fem öre! Särskilt inte när extra matte är borta och kommenderar något fånigt FF. Tränade lite lägganden, byteshandel med föremål och bebis-fot, det blev även en bus-vända på agilityplanen där hon gick både på A-hindret och genom tunneln! Duktig tjej! Det var kul att ha henne med istället för att inte träna alls, det är så himla kul att ha två hundar att köra med!! Vilken lycka!!


 


Av Rebecca - 28 juli 2012 12:43

Fick en så fin dikt postad till mig på ett forum.


The Rottweiler

I am big, bold, burly and beautiful to see
If you want a soppy lap-dog it´s no use having me
For wishy-washy people are the sort I can´t condone
I would end up having everything that they would ever own!
I need someone who is master and can make me toe the line
If I´m handled with firm kindness, then everything is fine
I make a very faithful friend and also a good guard
There are few who´d dare to chance their luck when I´m in the yard
For underneath that massive skull is a massive brain you see
And when they speak of “rotties” they refer to dogs like me.
 
 
 
Och jag tycker verkligen att den stämmer! Min Flinga är min bästa vän, hon finns alltid där och ställer upp, jag känner mig aldrig otrygg när hon är i närheten, för jag VET att hon skulle göra allt för mig. She's got my back.
 
Och just med Rottis så upplever jag verkligen (i alla fall med Fling) att de tar INGEN skit. Jag har uppfostrat min underbara tjej utan att lägga hand på henne, rycka i henne, rya åt henne, ENDAST positiv förstärkning äger rum här hos oss. Klart att det har förekommit brandsläckning då och då, men jag vill ändå hävda att hon är uppfostrad med positiv förstärkning.
 
 
 
Min vackra vackra Flinga. Min trygghet. Min bästa vän. Min älskade Rottweiler.

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards