Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

After rain comes sun...

Av Rebecca - 29 mars 2012 14:06

Japp, efter regn kommer solsken, idag gäller det faktiskt i dubbel bemärkelse! Min plånka har varit oerhört lyhörd idag. Japp, ni läste rätt... Plånkas knäcklurar har idag lösts upp till viss del. Inkallningen har funkat bra, hon har varit lyhörd och alert på mig så hon har fått vara lös idag. Skönt att träningen ger resultat!!! Är ni intresserade av att läsa hur jag gått till väga kan ni lämna en liten kommentar, annars går jag inte in så mycket närmre på det nu.


Idag är det verkligen superkonstigt väder ute. Det är strålande sol, och nästa sekund ösregnar det ner osv. om vartannat. Skitskumt. Men, efter regn kommer alltså solsken, och idag är det väldigt talande.


Jag har just varit ute med Fling och Kis då min käre pojkvän har varit Ester-vakt, just för att våra voffar skulle kunna få en lite roligare promenad tillsammans. Mycket mysigt faktiskt, de är så duktiga just nu dessa två! Plånka med sin nyupptäckta glädje i matte och Kisen är ju också lyhörd nu för tiden. Duktiga voffar!!


Nu är de två odjuren (Ester och Fling) nöjda och glada minsann, de rentav sover. Hallelujamoment.


En liten tanke kommer här också... Eller ja, tanke och tanke, snarare fördom?! Egentligen borde jag kanske inte lufta den här, men what the hell, ni har ju fått höra om min talibanrädsla så why not. Here we go. När jag parkerade bilen uppe vid skogen ser jag ett äldre par komma gående med en schäfer. Jag tänker att jag avvaktar med att plocka ut Fling då många schäfrar (enligt min erfarenhet) har problem med just hundmöten och att de gapar på andra hundar, men jag tar ut Fling ändå, då hunden ser hyfsat lugn ut. Flinga hoppar alltså ur buren och jag står med henne så att kvinnan ser Flinga, då ropar hon till mannen som går med hunden att det är en hund här och han går bakom golfklubbens hus så inte schäfern ska se oss. Hmm, jag hade rätt med andra ord. Slängde in Flinga i buren igen då schäfern bokstavligt talat drog med mannen framåt när hans plan med att schäfern inte ska se Flinga misslyckas. Det finns nämligen en schäfertik häromkring med dåligt rykte och som sägs ha hoppat på flertalet hundar, jag har aldrig träffat den men självklart blev jag lite orolig att det är denna hund vi möter och med tanke på hur mannen flög efter hunden kändes det säkrast att slänga in mitt mongo i bilen igen. Då lugnar hunden ner sig och kvinnan ropar ursäktande "hon har blivit påhoppad av en Rottis" för att förklara Schäferns reaktion. Den såg ganska ung ut, och även ganska understimulerad, och min nyfikna strut var ju tvungen att fråga om den kommer från arbetande linjer..? Jodå, det gjorde den såklart.


Egentligen vet jag inte riktigt vad jag ville säga med denna lilla berättelse, mest berätta om att min fördom blev besannad (schäfrar är gapiga och osäkra på andra hundar..) och att en gammal gubbe och tant har en understimulerad bruksschäfer som de inte ens orkar hålla när den gör en ansats att dra? Visst, Flinga är också stark, men jag orkar hålla henne. Orkade jag inte det skulle jag inte köpa en så stor hund? Min Mormor skulle aldrig orka hålla Flinga t.ex men hon skulle heller aldrig köpa en så stor hund och definitivt inte av bruksras. Även om man är äldre och vill träna och vara aktiv finns det ju andra raser som är mindre och mer lätthanterliga, menar jag. Nåväl, hunden far säkert inte illa, det var mer en liten förundran om varför ett äldre par skaffar en sådan stor och stark hundras? Träna kan man ju vilja gör även på ålderns höst, men det finns ju andra raser. Sådär, nu har jag ältat klart.




 


Min fina lilla plånka. Hon är inte alltid pigg som en panda, bara för det mesta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards