Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 18 mars 2012

Av Rebecca - 18 mars 2012 18:52

Det blev inget tittande på tävling igår, jag satte mig och skrev hemtenta istället, som den flitiga student jag är. Jag och Hella var på tjejkväll hos min underbara vän Veronica igår, kom hem seeent (02.30) för mig som är en riktig kvällstrött typ. Självklart vaknade vi halv 8, ut med hunden och sen sätta sig och skriva igen. Men nu är den klar, bara framsidan som fattas! Och att skriva ut den såklart...


Idag gick vi morgonprommis i skogen as usual, det var en trött matte som släpade sig fram. Min hund var inte lika trött och var redigt döv faktiskt. Matten uppskattade INTE denna nyfunna dövhet utan blev rätt förbannad faktiskt. Flinga har nämligen aldrig sprungit fram till en annan hund utan lov, någonsin. Men idag var första gången, hon drog ut på golfbanan efter en hund där ute (för att leka då..), hon stannade innan hon kom fram men fy vad arg jag blev. INTE ett okej beteende. NÅGONSIN!! Särskilt inte när man fått kommando att INTE springa fram. Min förhoppning är att hon inte gör om det igen...


På eftermiddagskvisten var vi iväg till Stockholm södra brukshundsklubb för att träffa våra nyfunna träningsvänner! Vilket härligt gäng, helt underbart! Då vi var fyra stycken delade vi upp oss i två par med mig och Flinga och Karin och Frankie i samma. Vi hade ett upplägg som bestod i att vi körde fyra repetitioner var och sen satte hunden och sidan. Det funkade sååå bra på Plånkan, hon var i sitt esse efter att ha blivit frestad när Karin och Frankie körde. Men det gick så bra idag! Både jag och Flinga hade jättejätteroligt. Ganska så lerigt var det ju såklart, och det syns ju på mina kläder då min hund är väldigt fysisk när vi leker, vilket jag har uppmuntrat då jag gärna ser att hon tar för sig i leken.


Det vi körde idag:


Platsliggning: Flingas andra plats någonsin, stod på nästan fullt avstånd och med ganska svår störning i form av folk som tränade en bit ifrån. Hon var duktig och låg fint och med (för det mesta...) bra fokus på mig. Frankie, som vanligtvis är dyngsäker på platsen, pep iväg när vi skulle gå tillbaka till ligisterna igen men då tog jag tag i halsbandet på Flinga så hon inte fick för sig att pipa iväg hon med. Hon hade nog gärna dragit en repa... hon är ju inte den som bangar på lite bus.


Fritt följ: Karin klickade oss, fokus låg bara på attityden. Körde även lite vänstersvängar, som blir bättre och bättre, även om bakdelskontrollen behöver bli lite bättre, men hon var med i svängarna och svängde liksom själv när hon såg att jag svängde. Tidigare har vänstersvängarna inte funkat alls för jag har förberett henne för dåligt och hon har haft för dålig koll på baken. Men nu börjar det släppa, jag har tränat mycket på att kolla dit jag går och vrida överkroppen innan jag svänger helt.


Läggande: Funkade bra för att vara på lerig mark, men Karin noterade att hon blir osäker när jag fortsätter röra på mig. Hemma funkar det bra, men jag får nog backa lite för att det ska bli riktigt riktigt bra. Men det är inte så dåligt... bara inte så bra som det skulle kunna vara.


Apporteringen: Idag var det lite tugg på den... tror det var pga. att hon var typ övertaggad för det har jag aldrig sett tidigare.


Inkallning: Suuuuper!! Hög fart och bra ingångar, funkade jättefint trots störning i form av Karin som först hojtade lite, sedan hoppade omkring och sist kastade kyckling framför henne. Hon blev lite konfunderad och kollade till på henne men sänkte inte farten alls.


Hopp: Funkade också bra idag! Hon smet förbi om avståndet till hindret var lite långt, men när hon förstod hoppade hon superfint.


Tandvisning: Niklas fortsatte jobba med att få kolla tänderna på henne, idag var målet att han skulle kunna böja sig fram över henne vilket funkade rätt så bra!


Vi ska fortsätta jobba mer med läggande och ställande, med förhoppning att vara klara när det är dags för start!


Jag är verkligen supernöjd med dagens pass, visst att momenten kan bli bättre och vi får väl inte 10:or överallt, men vi har så roligt tillsammans! Hennes arbetsglädje och leklust är underbar, hon är verkligen superkul att jobba med! Hon är inte en sån hund som jobbar för ingenting, utan det krävs att man lyckas motivera henne ordentligt, men när hon väl gör det är det som tufftufftåget. Hon är jäkligt ball faktiskt! Min underbara, älskade fina fina Flinga.


Har bestämt mig för att inte starta den 28/4 om inte allt känns bra... känner jag tvivel på att vi kan göra ett bra program kommer jag avanmäla oss. Nu på onsdag ska vi köra igen, då blir det kommendering för fulla muggar! Ska även köra på fredag em hade vi tänkt!


 


Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards