Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 21 mars 2012

Av Rebecca - 21 mars 2012 21:21

Nu på kvällen har vi mött upp Niklas m voffe Adam för lite träning! Ända bort till Stockholm Södra BK tog vi oss minsann, vilken himlans bra klubb.


Körde mycket tävlingsmässigt idag, sånt vi inte tränat på tidigare t.ex ingångar på plan.


Ingångar på plan med fokus: Körde så att vi busade på ena delen av planen, blev inropade, och då gick vi med fokus in till "tävlingsplanen" där vi blev visade fram till startpunkten av Niklas. Gick bra! Inga konstigheter alls. Spann sedan vidare på detta i form av att fortsätta fram i ett fritt följ, vilket också gick strålande!


Fritt följ: Som vanligt var det bara fokus på attityden, och hon är så duktig! Sånt jädrans bra fokus och superattityd. Niklas klickade oss i allt FF idag, det är verkligen guld värt :).


Inkallning: Duktig tjej! Niklas noterade att hon inte har lika hög fart riktigt ända in men jag tänker inte peta på detta då det varit svårt för henne att förstå ingången i inkallningen. Så alla ingångar som sker = bra! Vill inte förstöra detta nu genom att peta med bollar hit och dit, det ser verkligen ut som att hon saktar in lite och funderar på vad det var hon skulle göra nu igen... men jag tror det ger sig när vi tränar vidare på detta och det befästs bättre!


Ställande: Visade mest hur katastrofalt det är, vi spånade lite om hur jag ska kunna göra det bättre (inte svårt..)


Apportering, 1ans: Helt tävlingsmässig. Första gången var hon så sööööt, då tog hon apporten och gick fram till Niklas och skulle lämna den mot en kötbulle, hon nästan förföljde honom.


Tandvisning: Går framåt, jobbar på att rumpan ska vara kvar i backen och att hon inte ska rygga bakåt.


Plats: Körde lite "halv plats", kommenderade bara ligg och sedan störde jag henne som attans. Hoppade runt med hennes kampis, slängde den till Niklas som skuttade runt med den och sedan kastade tillbaka = duktig hund som låg bra!


Jag är väldigt nöjd med dagens pass! Hon har en sådan uuuunderbar inställning till träning, och hon är så fruktansvärt ball att köra med just nu. Så himla roligt! Hon är så underbart på G verkligen, så fräsig :).



Av Rebecca - 21 mars 2012 09:00

Jahaja, här sitter man framför skolböckerna. Som vanligt. Och tokdunkar in information. Som vanligt. Japp, en students vardag med andra ord. Flinga bestämde sig för att vakna kvart i 6 imorse, hon har blivit väldigt morgonpigg sedan Ester kom in i familjen, tur att jag är en sådan kvällstrött typ som kan kravla mig upp tidigt. Trodde dessutom att Flinga var lite nödig och behövde gå ut, annars skuttar jag nog inte upp lika glatt. Men hennes mage är bättre nu! Fastade henne ca. 12 h och gav sedan småportioner Vom varannan timme. Gottgott! Vom var väldigt poppis, tror inte hon smakat det tidigare faktiskt.


Idag ska jag klippa mig och bli lite vårfin, det är ovanligt för jag lägger aldrig några pengar på mig själv, de går bara till hunden och det syns på mitt hår vem som prioriteras, kan jag meddela. Efter att jag klippt mig och så ska vi ut till Ågesta och möta upp Niklas med sin CC Adam för lite tävlingsinriktad lydnadsträning. Tänkte köra en del med kommendering idag, det är ett måste! En dryg månad kvar till tävling nu, hoppas vi hinner bli klara i tid. Annars kommer det ju fler tävlingar, så det är inte direkt hela världen.


Fortsätter bygga på fjärren och sakta sakta öka kraven. Hittade en superbra plats igår i vår hall, mellan två speglar vilket gör att jag kan se henne från både höger och vänster sida och bara belöna om baktassarna är absolut stilla. Inga skuttande bakfötter hos oss inte! Jag har följt Evas råd och börjat med allt från stå, sitt/ligg fjärr är väl ingen konst, utan hon menade att det är från ställande/till ställande som är svårast och där det brukar krångla. Hittills har vi kört från ställande till läggande och från läggande till ställande, det funkar super för det mesta. Är ju fortfarande precis framför henne, men jag har lagt på kommando nu som börjar bli befästa. Igår fortsatte jag med det lite svårare sättandet från stå, det är lite klurigt tycker både jag och Plånk och hon fattar inte riiktigt vad jag menar, men vi får träna på helt enkelt!


Våren verkar återigen ha intagit huvudstan efter de senaste dagarnas väderförvirring (det har ju snöat, blåst och varit skitkallt, rent utsagt)! Det är ju superroligt... men jag sitter som sagt inne med skoljobb. Och kan således inte vara ute och njuta av det underbara vårvädret. Men dagar och i perioder som denna, med jättemycket skola och plugg är det guld värt med en fantastisk Hella som tar väl hand om min hund på dagarna! Jag är otroligt tacksam att jag får ha henne där. Och att jag fått en finfin vän på köpet :).


Nu är pluggpausen slut och jag återgår härmed till studierna.


Måste bara skriva en fundering till... Flinga är helt galen i Vom som sagt, funderar på om man kan ha den som externbelöning, körde nämligen lite fotgående och läggande innan hon fick sin frukost i morse och jäklar i min låda vilken motiverad tjej. Kan vara något att tänka på! Kanske ska ta med kvällsmaten och ge henne den under passet ikväll?

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards