Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 26 mars 2012

Av Rebecca - 26 mars 2012 18:44

Satt ute och planterade om lite plantor, hade ställt en låda med små broccolibäbisar på marken med öppet lock, går in för att hämta en vattenkanna och när jag kommer tillbaka har jycken vält lådan så att plantorna har gått av. Jahapp! Tur att jag hade fler   . Nu är alla små plantor omplanterade i alla fall. Inventering visar på 48 tomatplantor, 107 (!) broccoliplantor (hojta om ni vill ha ett par...) och en del luktärtor och rosenskära. Nu ska nästa frön sås så att det kan bli massa massa blommor i rabatten! Älskar att hålla på med detta, så frön, plantera om, avhärda, sätta ut i rabatt osv.osv


Imorgon kväll är det hundträning med Niklas och Adam igen, vilket ska bli superkul!! Dessa killar är grymt duktiga och inspirerande.


Lite hundmat ska även inhandlas så vi klarar oss fram till nästa matleverans.. och jag ska ju såklart plugga också, men det är ju lite standard sådär.

Av Rebecca - 26 mars 2012 12:33

Jag har måååånga gånger hört hundfolk tala om "dövhetsperioden" som infaller runt 1-års ålder, men trott att de har haft dålig kontakt med sin hund, dålig uppfostran osv. Aaaaaldrig att min gullesnuttplånka skulle bli en döv unghund, nejnej. Ehm, jo. "Vänta matte...", "jag ska bara..", "i don't give a fuuuuuck" osv osv. i all oändlighet är sådant som de senaste dagarna har varit standard. Hon lyssnar helt enkelt inte!!! Hur frustrerande är inte detta, min fina Flinga som alltid har vänt på en femöring när jag visslat, som stannar superfint på stopp-kommando och aaaldrig skulle springa fram till en annan hund... hon är helt plötslig döv. Suck.


Idag åkte långlinan på när det var dags för morgonprommis i skogen, där brukar hon ju annars vara lös, men inte nu inte. Idag var det bättre dock, kanske för att linan var på, eller någon annan anledning. Who knows. När jag började märka av dessa tendenser lite lätt tog jag med extra gott godis, en rolig kamptrasa, ni vet, sånt fröken gillar. Jag tänkte att hon helt enkelt inte ser mig som en resurs längre, utan helt enkelt bara en tråkig kärring som begränsar henne, vilket är lite min mardröm. Men jag insåg att det handlar om bomull i öronen helt enkelt, och att Flinga är en döv unghund nu. Därmed åkte linan på och vi fortsätter att jobba med kontaktövningar, gott godis och kamplek när man tar kontakt med matte, bryter på något kul eller kommer och skvallrar fint. Hoppas att det ska funka och att denna asjobbiga period snart är över. Känns inte som något kul direkt...


En fundering jag har ang. detta, är om vissa hundar drabbas hårdare än andra? Jag menar, en självständig individ borde ju rimligtvis bli än mer självständig och döv än tidigare? Jag har ju tidigare fått jobba som en galning med Fling för att hon ska se mig som en resurs och VILJA komma till mig, hon är ju väldigt självständig i grunden och att jag fått en bra inkallning på henne var liksom otroligt. Och nu är den borta. Tillfälligt hoppas jag.


Gårdagen då... först skogsprommis, sen baka kakor, hämta upp Hella och Mandie, lägga lite viltspår och hundbus i skogen under tiden spåren låg.


Spåret i sig gick väl sådär... när vi kom och gick mot spårbörjan var det en kvinna med två schnauzrar som var ute och spatserade just i spårupptaget liksom, den ena började dessutom göra galna utfall och fick min lilla dam ur fattning så hon blev lite stressad. Detta, plus att Mandie och Hella försvann ur sikte (dumt att ta hundarna samtidigt... varför gjorde vi det? Aldrig gjort tidigare liksom...) ledde till stress för tjejen, vilket satt i hela spåret. Hon tog det fint men stressade sig igenom det, spårade slarvigt och ofokuserat. Aja, hon hittade efter mycket om och men klöven och jag har lärt mig något nytt. Bättre lycka nästa gång... Ska nog lägga ett spår imorgon eller på onsdag också tror jag... bara för att!


Vi hade en supermysig förmiddag iaf. Jag och Hella satt i solen på golfbanan och åt kakor, tjejerna lajjade runt som tokar. Riktigt härligt! Ääälskar våren, det är så underbart med alla knoppar och solstrålar som kikar fram, även det faktum att det inte är så varmt ute är härligt. Tror att min plånka kan tänkas bli lite påverkad av 20+ och strålande sol, men det återstår att se. Får väl träna morgon eller kväll/natt. På dagarna får hon lata sig i skuggan när matte fixar i trädgården, eller så badar vi! Underbara sommar. Underbara svensk sommar!



   

 



Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards