Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 2 mars 2012

Lite lydnadsfunderingar

Av Rebecca - 2 mars 2012 09:42

Ligger här i mitt koma (slösurfa orkar man ju) och funderar på det här med momentet "Rutan". Jag inser att det är dags att börja med det nu. Däremot funderar jag lite på hur jag ska göra. Jag har tidigare varit inne på att lära in det med tasstarget, vilket jag nu inte är säker på längre, jag tycker hundarna ser ut att springa omkring att leta target i rutan när det är inlärt på det sättet. Funderar på att shejpa in det? Låta henne ströva fritt i närheten av rutan och sedan klicka när hon är mitt i rutan? Får nog fnula lite till. Ni får gärna dela med er av era tankar ang. detta gissel.


Har börjat spana på momenten i lkl2 nu, lika så bra liksom! Inget känns omöjligt där. Det är väl det där fria följet då, men det löser sig nog tills det är dags. I 1an klarar vi nog linförigheten, men jag nöjer mig liksom inte med att hon bara ska gå. Jag vill ha ett "Jonna - Zolo" fritt följ (det ser ni här). Har ni kikat in deras blogg btw? Inte? Den hittar ni här isåfall. Jag ser mig som ett av deras största fans, haha. Nejmen dem är riktigt grymma och Jonna är en supergullig tjej som ger mig feedback på träningsfilmer som jag skickar till henne lite då och då... (tack för det bästa Jonna!)


Fjärren jobbar ju Flinga och jag för fullt med! Är petnoga med att baktassarna ska vara superstilla, och för det mesta går det bra! Men det tar sin lilla tid, jag försöker vara supernoga med att inte gå för fort fram utan verkligen satsa på kvalitet istället. Vi kan ändå inte starta 2an än på ett tag :p.


Och jag kan ju inte skicka ett inlägg utan åtminstone en bild. Så, här kommer den obligatoriska bilden.  


Flinga och Kisens första möte!

 
 
Jonna & Zolo

Jonna & Zolo

2 mars 2012 13:21

Tack gulliga du för så fina ord! Blir alldeles rörd :)

Just det där fria följet ligger han ju en halvmeter för långt fram :P men nog är han taggad alltid! Men som jag skrev är det inte alltid en fördel ;)

Rutan började jag att shapa in men det fick till följd att han drog sig först åt högerkon och snurrade runt och sen in i mitten. Nu har jag börjat om med tasstarget och det funkar mycket bättre för oss! Men det är ju individuellt. Rutan är i vilket fall som helst superkul!! :)

Trevlig helg!!

Kram

http://Turingenszolo.wordpress.com

Rebecca

2 mars 2012 14:17

Men det är ju själva tagget som är så häftigt! ;). Hellre en halvmeter för långt fram än för långt bak :P. Jag kanske ska köra med target... hmm. Tack för input! kram

 
Ingen bild

Kalle

2 mars 2012 21:10

Nu är ju inte jag en sån där som tävlar lydnad (bara tjejer som gör det ;) ) men jag är med i en träningsgrupp där det finns ett par stycken som tävlat lydnads-sm och dom kör också med target i rutan och jag upplever inte att hundarna springer och letar efter target. Man kan ju börja med ett stort target som hunden lätt kan se, sen efterhand som hunden börjar hajja vad den ska göra så minskar man ner storleken på target gradvis. Det tror jag på iaf :)

Rebecca

2 mars 2012 23:34

Jo det lutar väl åt det :). Ja för brukset är ju såå mkt manligare. Lydnad med en specialgren :p.

 
Karin

Karin

3 mars 2012 20:32

Jag kan definitivt rekommendera att köra med en tasstarget som jag lägger långt bak i rutan. Niklas i gruppen och jag håller också på med rutan just nu så vi kan gå igenom allt då.

Krya på dig!

http://frankiegreyghost.wordpress.com

Rebecca

4 mars 2012 09:09

Det skulle vara grymt bra om vi kunde ha en sån genomgång!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards