Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under september 2011

Av Rebecca - 30 september 2011 10:28

Igår åkte vi med Hella och Mandie till klubben för lite träning. Fokuserade på inkallning och fritt följ samt linförighet (same same liksom..). Vid inkallningen fokuserade jag på farten in, så vi tränade med boll och även någon med korrekt ingång. Gick superbra faktiskt!


Även linförigheten och frittföljet gick superbra, hon är så jäkla duktig!


Hella och Mandie gick det jättebra för! De var superduktiga och Mandie blir tuffare och tuffare hela tiden    Kul!


     

Av Rebecca - 30 september 2011 10:00

Jag kokade en såå god äppelkräm igår! Snodde lite äpplen från Antons (hans mammas kanske..) äppelträd och kokade ihop lite äppelkräm med maaassa kanel. Jag använder ju som vanligt inget recept, men ungefär såhär gjorde jag:


Ingredienser


1 kg äpplen

0,5 l vatten

mycket (!) kanel, säkert 3 msk minst

kardemumma, 1 tsk

vaniljsocker, 2 tsk

strösocker, 3 dl

(ev maizena)


Gör såhär


Skala och hacka äpplena i önskat stora bitar, jag vill inte ha superstora bitar så jag gör ganska små. Lägg äpplena i en kastrull och häll över vatten och kryddorna. Koka ca 15 min tills det tjocknat, om det inte gör det, rör ut lite maizena med vatten och tillsätt.


 

Av Rebecca - 29 september 2011 16:41

Skogen imorse (no shit..) och sedan var Flinga och jag över till Kisen och gick en lunchpromenad på ca 40 min, med lite tillhörande godissök och bus på gräsmattan! De kommer så bra överrens nu, det är jätteroligt :).



Av Rebecca - 28 september 2011 10:06

Lite fika var jag ju såklart tvungen att baka till träningen igår! Det blev lite snabbt och lätt; muffins. Fyllde de med färskost och lite hallon, vilket är supergott.


Här kommer receptet iaf (det är i grunden Laila Lindholms recept, men jag har modifierat det lite med mer mjöl i):


Ingredienser:


100 g smör

Skal av 1 citron

2 ekologiska ägg

1,5 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt


Hallon och Philadelphiaost till fyllningen.


Gör såhär:


Sätt ugnen på 175 grader (varmluft) om man vill göra ganska stora muffins, annars gäller 200.

Smält smöret och tillsätt mjölk och citronskal.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och fluffigt, rör sedan ner smörmjölken. Blanda de torra ingredienserna och vänd samman med smeten. Rör ihop allt, vispa inte, det gör inget om det är lite mjölklumpar kvar.

Sätt ut muffinsformar (eventuellt i en muffinsplåt, de får så himla fin form då) och fyll dessa med smet.

Blanda philadelphiaosten med lite vaniljsocker, mosa samman. Klicka i lite av färskostblandningen och tryck i några hallon. Grädda sedan ca 20 min mitt i ugnen.


  


Av Rebecca - 28 september 2011 09:53

Igår var jag, Hella och tjejerna ute i Södertälje och tränade med hennes uppfödare Go Solid. Det var superkul att komma ut dit igen och Flinga blev astaggad bara av att se planen.


Det var sånt jäkla drag i henne igår, så det var helt sjukt kul! Tränade mest position och linförighet, men det blir ju inte träning på samma sätt som med en vuxen hund, utan det handlar ju om att få upp motivationen och energin på topp! Vilket jag själv anser att jag lyckades väldigt bra med igår, för hon var verkligen på. I linförigheten gjorde vi lite svängar åt alla möjliga håll och det gick superbra! Även en språngmarsch testade vi på och hon var som limmad vid min sida med superfin kontakt. Hur kan man vara såhär duktig när man är så liten?! Vid fikapauserna fick hon sitta uppbunden några meter bort (och det har jag inte tränat på tidigare...) men det gick bra, hon låg stilla även fast hon pep en del.


Tränade även några lägganden, bara vid min sida, men de var för det mesta bra och korrekta. Hon vill gärna lägga sig "på rumpan" men det belönar jag faktiskt inte längre, utan det är korrekta lägganden som gäller, och det har hon förstått tror jag, för de är för det mesta jättefina! Men vi leker ju mest, lite träning i form av linförighet, något läggande och sen massa massa lek! Kamp och bus är det som gäller, och köttbullar såklart.


Nejmen jag är supernöjd, verkligen! Fick feedback av Tony också, som tyckte det såg bra ut och bekräftade att han tyckte att jag var på rätt spår, vilket var skitkul att höra eftersom jag aldrig haft en egen vovve att träna med från scratch förut. Särskilt inte en med såhär mycket drag i. Kul är det i alla fall! Det går supermycket framåt och det är jättejätte roligt!



Den här skönheten är ur Lenas och Tonys A-kull och kallas för JR. Han är bror till Hellas Mandie.

   Här är det Hella och Mandie som lajjar. Måååste ta med ett stativ nästa gång och fota lite coola bilder mot strålkastaren! Här är kvalitén rätt usel pga. hög ISO, mycket oskärpa pga ostadiga händer och rätt lång slutartid osv. Med stativ blir det mkt bättre, och supercoolt!


  Flingsan måste ju också få vara med på ett hörn! Min finaste tjej :).

Av Rebecca - 27 september 2011 21:21

Min tjej är så duktig så duktig så duktig!!! Hon imponerar stort. Lite mer utförligt kommer imorgon :). Nu- MAT!

Av Rebecca - 27 september 2011 09:07

Ett stycke promenad avklarad. Vi träffade flatten Lovis idag igen, och som de härjade! Flinga älskar verkligen att leka med henne, och de leker så otroligt bra. Vi träffade totalt 6 olika hundar uppe i skogen imorse, hej hunddagis. Vi hälsade såklart inte på alla, men vi hann med bus med både Lovis och Saffran! Däremot åt hon inte sin mat på morgonen, jag fattade ingenting, hon kastar sig vanligtvis över sin mat och den är slut på 2 sek. Hon spydde iof inatt, kanske har med det att göra? Jaja. Hon äter väl när hon blir hungrig.


Min hemtenta är inskickad till urkund, jaaaa! Nu ska jag bara posta den också, så är den klaaar! Nu är det bara tre kvar på den här kursen. 2 st i sociologin och1 i psykologin. Sen är det nästa kurs.


I em bär det av med Hella och Mandie till S-tälje för lite hundträning! Kul!

Av Rebecca - 26 september 2011 21:06

Strax efter lunch bar det av till SoSu BK för lite hundträning. Det var första gången jag var där med Flinga, och hon tyckte det var sååå spännande! Det första vi möter när vi är på väg ner mot planerna är några som tränar någon form av skyddsarbete (jag är helt okunnig inom de där grenarna så jag kan inte skilja på vad   ). Flinga tyckte det var superkonstigt att hunden skällde så "aggressivt" mot den där gubben i de konstiga kläderna och tittade väldigt ingående på ekipaget.


När vi väl lyckats tråckla oss ner till planen la jag stor vikt på kontakten och att hon, trots alla intressanta lukter, ska hålla kontakt med mig. Vi tränade linförighet, en lättare variant än den vi gör på hemmaplan, men det gick mycket bra. Vi nöjde oss med bra kontakt i positionen och sedan i 2-3 steg framåt. Det gick super iaf! Så duktig.


1:ans apportering hann vi med också, vilket gick bra   . Hon tar den på håll, har helt okej grepp, och släpper den på loss. Bra det!


Lite inkallning blev det. Gick också helt okej, här började hon bli lite trött, så farten var inte den bästa men fin kontakt och bra ingångar.


Hon är så duktig! Att över huvud taget kunna prestera såhär bra som hon gjorde idag, när hon är på ett helt nytt ställe tycker jag är fantastiskt bra gjort vid hennes ringa ålder (för er som inte vet är hon 5,5 månad). Det är så skönt att hon sköter sig så bra också, hon springer inte omkring och skäller och far en massa, utan har bra med fokus på sin matte och nöjer sig med att kolla lite försynd på alla runtomkring.


En liten Flingflonga i sin bur (som förövrigt ska säljas..om nån vill köpa   )!


Nu på kvällskvisten blev det en rätt lång promenad med Hella och Mandie. Som alltid mysigt att träffa tjejerna, även om både Flinga och Mandie verkade lite besvikna över att det inte var något tokbus på G. De gjorde några tappra försök (rätt många..) men till slut höll de sig i skinnet och travade på bredvid varandra. Duktiga tjejer!


Imorgon är det träning ute i Södertälje, och en ny laddning Nordic ska in i frysen. Tack Antons mamma Åsa för att du hämtar maten imorgon (Kisen äter också Nordic nu) .


Och vet ni... jag måste visa den här bilden. Såå söt! Flinga lägger tassen på Kisens boll och hon är typ 1/5 av hans storlek. Gullisar!  

 

Hihi! Vilka sötnötar va?! Alla tre! Och för er som inte vet är människan på bilden min pojkvän sedan måånga år, Anton!

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards