Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 17 september 2011

Av Rebecca - 17 september 2011 20:26

Passade på att träna lite när vi var på väg tillbaka från kvällsprommisen. Det finns gott och gräsplättar runt omkring oss så det är bara att vara spontan. I vilket fall så tränade vi fritt följ idag, vilket gick suuuuper! Hon är ju så förbaskat duktig. Vi hade rätt duktig störning också i form av ungar som cyklade omkring och skrek 25 m bort. Men hon brydde sig inte utan var helt fokuserad på mig. Jättefin position idag, mycket bättre än på sista tiden, det är så skönt att all träning jag lagt ner på positionen på sista tiden lönar sig.


Läggandena funkar också väldigt bra nu, hon lägger sig snabbt och korrekt. Vi hann med två inkallningar inkallningar också som var super! Nu vet hon hur hon ska göra ingångarna utan att jag visar med handen. Duktigaste tjejan!


Förresten så tror jag hon har lite retriever i sig. Denna dam är helt galen i att bära saker! Idag när jag stod och gjorde mat kommer hon springandes med apportbocken i munnen och sätter sig bredvid mig. Tog kanske någon  minut innan jag kollade på henne och blev väldigt förvånad när hon satt där med den i munnen, helt utan tugg! Duktig tjej. Men mest förvånad blev jag nog över att hon hittat en apportbock, de är ju undanstoppade liksom.


Nu har jag skrutit klart över min duktiga vovva!

Av Rebecca - 17 september 2011 20:12

Dagens middag blev en lite kalopsinspirerad köttgrytehistoria. Gott! En god köttgryta är nog bland det godaste jag vet. Denna är till och med nyttig, då det inte är grädde i.


Köttgryta


Ingredienser

ca 1 kg kött (jag brukar använda högrev, billigt och bra till långkok)

Oxfond

Köttbuljongtärning (fond du chef använder jag)

Gul och röd lök

Lagerblad

Kryddpeppar

Maizena redning


Gör såhär

Skär köttet i lagom stora grytbitar, bryn sedan i och lägg i en gryta. Dela löken grovt, lägg ner även den och täck med vatten. Krydda med fond, kryddpeppar, lagerblad, salt och peppar. Låt puttra ca 3 h, tills köttet är så mört att det nästan faller sönder. Smaka av och krydda efter smak. Red av med maizena, eftersom det inte är grädde i tjocknar den inte av sig själv.


God gryta! Jag brukar variera smakerna i grytorna, det är superkul att experimentera. När jag lagar mat använder jag knappt recept, därför står inga exakta måttangivelser. Ni får prova er fram helt enkelt!


   




Allmänt · Foto · Mat
Av Rebecca - 17 september 2011 11:39

Flinga och jag liftade med Anton och Kisen till Sätra äng för en härlig morgonpromenad! Flinga var på sitt busigaste humör och kisen verkade väl sisådär road av hennes ungdomliga framfart. Än en gång blir jag förvånad över vilket bristande hundvett en del hundägare har. Herr Kisen har vissa tendenser till hanhundsaggression, vilket man också ser på hans kroppsspråk om man är lite uppmärksam. I vilket fall så mötte vi en stor hårig hund (för mig okänd ras) som gick lös och helt utan lydnad verkade det som trots ihärdiga försök av hussen. Den brydde sig inte så mycket om mig och Flinga, utan gick någon meter ifrån oss. Men Kisen gick den såklart PRECIS framför och bredvid och aktar sig inte förrän det gutturala morret blir till ett utfall med tillhörande skall. Varför antar man att alla andra hundar i samhället är snälla och okej med alla hundkontakter, bara för att ens egen är det?! Detta stör mig big time. Suck. Resten av promenaden fortlöpte relativt smärtfritt, förutom busFlinga som försökte busa igång kisen och höll på att rycka armen ur led på mig. Tokfian. Hon slutar ju för det mesta när man säger till henne, men ändå   . Lite bilder blev det ju också!


        


 

 

Och jag måste säga att det är hemskt roligt med att det är rätt  så många som läser nu (med mina mått mätt)! Även fast jag varit dålig på att uppdatera så har ni hängt kvar! Kul!


Ha en fortsatt trevlig lördag, jag återkommer med ett recept på kalops lite senare.

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards