Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Jaga råttan, bästa belöningen!

Av Rebecca - 10 augusti 2011 10:35

Nu på morgonen var jag till Sätra äng för lite träning. Det var första gången jag hade som mål att "det här ska vi träna på" utanför huset. Det gick fantastiskt bra, med tanke på hennes ålder och orutinerade matte måste jag säga att hon är mycket duktig! Hon gör det jag ber henne om, även om det är spännande lukter runt omkring, vilket får räknas som riktigt bra. Däremot är det kanske inte riiiktigt samma fokus som inomhus  .


 Jag har tänkt lite på det här med belöning... Jag brukar göra så att jag belönar med godis direkt, typ för ett bra sitt-ligg och sedan busar vi med kampisen tillsammans. Hur brukar ni göra med belöning(inte för att jag brukar få kommentarer, men jag kan ju försöka iaf   )?


Hon ville inte iväg på några egna äventyr idag, utan höll sig hos mig och favvo-leksaken Råttan! Jag inser ju att om jag vill belöna med endast godis, måste det vara typ rent kött, annars motiverar det inte fröken. Så nu belönas det med  både skinkost och kamptrasa i olika kombos och då funkar det väldigt bra! 


Det är så lustigt hur olika hundar kan vara, Vicke är så oerhört lättmotiverad (läs: Godismotiverad) i träningen, han säljer sin själ på Blocket för en levergodis och det gör allting så lätt! Jag tycker själv att det är svårare att belöna med kamptrasa, men jag kommer säkert in i det, är ju än så länge lite ovan vid en hund som älskar att leka  .  Hemma funkar hon med godis enbart, men idag var det så uppenbart att Råttan stod 100ggr högre i kurs när det fanns så mycket annat som hägrade. Kampisen ska från och med idag alltid finnas i fickan! Ska nog köpa världens roligaste kampis (som har pipfunktionen intakt, hon älskar när den piper) och bara ha vid träning (Kampis = allt man kan kampa med och fortfarande ha fingrarna intakta vid lekens slut)


Vet ni hur söt hon är, när man kampar och leker med henne och hon vinner leksaken, kommer hon direkt tillbaka med den. Jag har aldrig träffat en hund som gör så, de flesta brukar springa bort med leksaken och vara lite mallig över "vinsten". Men hon bryr sig liksom inte om själva vinnandet, utan för henne är det leken som är det viktiga. Man kampar, släpper kampisen och 2 sek senare har hon lagt den i knät på en, eller försöker trycka in den i handen på en igen. Söt tjej!

Flinga och hennes bästaste kampis, Råttan (med lite blodfläckar på,hon tappade en tand under vårt bus).

 
 
Helena

Helena

10 augusti 2011 14:02

En sån där råtta hade Mandie med men så lekte lilla fröken på bryggan och råttan for till "havs" i Edsviken ;)

Ang. belöning, här belönas det också direkt när det man vill ha ges från hunden. - "sitt", hunden sätter rumpan i backan - Bra och belöning. Jag kan kopiera mina papper på belöningsteknik om du vill läsa :)

http://www.hellas.mono.net

Rebecca

10 augusti 2011 14:33

Klart jag vill läsa!

 
Ninni

Ninni

10 augusti 2011 20:12

Tack för kommentaren i min blogg :D

Ang det du skrev om belöning: självklart ska du belöna direkt när hunden gör det du vill att hon ska göra. Ju mer exakt du kan vara med belöningen, desto lättare kommer det vara att göra framsteg med din fyrbening. Vad som sedan är lämpligt att belöna för får man ju känna efter själv. Vet du att din hund kan sätta sig snabbt på kommando finns det ju ingen anledning att belöna om den sätter sig jättelångsamt eller du måste tjata på den för att få den att sätta sig.

Kanske det finns andra kampleksaker du tycker är lättare att ha med? Själv tycker jag att just kampleksaker är det lättaste att belöna med, eftersom jag då slipper kladdigt godis och ändå har hunden hos mig hela tiden (jämfört med om man tex kastar iväg en boll). Byxor, shorts eller kjol med enorma fickor är bra, så att leksaken får plats och går snabbt att dra fram.

Du bor i Sthlm förresten? Om du skulle vilja ha träningssällskap någon gång kan du ju hojta till :p

http://salukitrix.wordpress.com

 
jonna & zolo

jonna & zolo

12 augusti 2011 17:55

Hejhej! Vad roligt det är att läsa om lilla Flinga!! Angående belöning tycker jag det är väldigt viktigt att variera. Förutsatt att det finns flera belöningar som Flinga tycker är värdefulla! Försöker alltid tänka på att det inte blir likadant så de håller uppe förväntan då de inte vet exakt vilken belöning som kommer. Nu är hon ju så liten ännu men jag försöker också belöna med "mig" först. Med "Bra!", klapp och sen godis, boll, kamp etc. Så det byggs upp förväntan i belöningen bara från mig också... det har du igen på tävling. Och jag har mycket kvar att jobba på där :) Lycka till med din lilla pärla!!

http://zolo.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards