Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under februari 2012

Av Rebecca - 18 februari 2012 10:38

Nu är jag tillbaka! Tack till er gulliga som önskade mig lycka till på tentan igår, jag tror tyvärr inte att det gick så bra, dock bättre än jag trodde det skulle gå. Kul kul. Efter att jag sammanfattat allt hade jag 20 A4 sidor med ren fakta att plugga in. På 4 dagar. Det mesta satt rätt bra, problemet var bara att jag blandade ihop typ allt, och det var rent kaos i hjärnan. Tror inte en enda i klassen tyckte det kändes bra. Jag menar, vilken lärare tar med två frågor som INGEN hört talas om tidigare?! That's weird. Jaja, nu har jag gnällt klart!


I vilket fall så är jag tillbaka till mitt vanliga liv med tid till att redigera de bilder jag tagit!


I söndags (förra v då) var det sådant uuunderbart väder! Massa snö och värmande sol, kan det bli bättre? Jag, Hella och Kalle var ute med våra tjejer och traskade på golfbanan, helt underbart! Vi fastnade mest på ett och samma ställe medans tjejerna busade runt som tokar. Mysigt värre! I vilket fall så blev det X-antal bilder, tror jag fotade 430 bilder eller något sådant, på 2 h.


                                                               


Pust, 30 bilder senare. Mina favvobilder på tjejerna kommer här, och de får minsann publiceras i stort format. Så ni riktigt ser hur vackra de är!


     


Vad har annars hänt under den gågna veckan? Hmm, Kennelmamma Gisela skickade igår iväg ett mail till mig med nyheten att det har bokats röntgen för F-barnen! Helt otroligt, är Flinga snart 1 år?! Herregud så tiden går fort! 10/4 är det dags för Fröken Flinga att kolla ledstatus.


Och juste, haha. Tror ni inte vi mötte Whippetmannen på vår härliga prommis?!


 

(Whippetmannen med en bråkdel av sina hundar, två var längre fram och två var en bit åt höger och stod och vrålskällde)


Annars har jag mest märkt att min hund börjat kaxa lite mot andra, hon är lite stöddig helt enkelt. Kisen och hon fick varsin grisknorr häromdagen. Flinga skulle ha båda knorrarna, så hon hoppade fram till Kisen med ett morr och visade tydligt att dessa knorrar var hennes. Han är så snäll mot tjejer, så han gick snällt undan och undrade vad det var för ragata?! Nästa gång ska jag definitivt separera djuren innan de får något gottis. Hon hade en del resursförsvar när hon var liten, då mot människor, men det gick över fort. Uppenbarligen så finns det kvar en del av den varan. Men det lustiga är att de inte har några problem att dela på pinnar och sånt ute?! Samma med Mandie och Flinga, de kan gå och hålla i samma pinne och kampa med den utan något bråk. Det har hänt någon gång att det varit lite gruff, men inte mer än så.


Apropå det här med resursförsvar så började Martie och Flinga bråka på dagis häromdagen. Över en pinne. En pinne liksom?! Finfin resurs värd att vakta, tyckte de båda. Det finns pinnar typ överallt. Ingen av ligisterna vägrade ge sig, men Hella lyckades bryta fort. Tur det. Tror min dam börjar bli lite kaxig?! Jag märker inte av något alls, utan hon är precis som vanligt. Däremot tycker jag hon blivit ännu mer spökig på män, konstigt nog. Hon har även skällt ut någon brevlåda ute på kvällen någon gång, vilket inte hänt tidigare. Jag hoppas att det är en fas och att den går över. Fort.


Förövrigt är ju Plånkan bäst som vanligt. Jag upptäckte förra helgen att hon gått upp lite i vikt och blivit lite knubbig. Jag har inte alls märkt det, utan det kändes som att det kom från den ena dagen till den andra. Nu har jag dragit ner på maten och ger lite grönsaker som bukfylla istället. Vi tränar och står i iaf, har börjat tänka på ev. lydnadsklass 1 start, och typ dör av nervositet varje gång jag tänker tanken på att eventuellt anmäla mig. Måste börja träna detta med tandvisningen också, om någon Stockholmsbo (eller vem som helst som har vägarna förbi) som hon inte känner har lust att agera TL och kolla på bissingarna blir vi överlyckliga!


Det kommer fler bilder under helgen, fotade henne och Kisen på prommisen nu på morgonen!

Av Rebecca - 15 februari 2012 09:08

Jag lever! Jag lovar. Jag är astrist som inte har skrivit på mååååånga dagar. Mina dagar nu går mest åt att tokplugga inför monstertentan på fredag. Så på fredag kommer det komma ett låååångt inlägg med maaaassa bilder! Så, kika in då istället!


Så nu vet ni, jag har inte gått under jorden. Jag har bara jordens tentaångest och är upp helt inne i Genereringsprincipen.



Av Rebecca - 10 februari 2012 17:12

Igår fyllde Flinga 10 mån! Hipp Hipp Hurra! Snart fyller hon ett år, det är ju helt sjukt.


Var precis nere vid Skogsvik och körde ett lydnadspass. Det är super där nere, plogat och lyse så det kan ju inte bli bättre.


I vilket fall så är dagens status såhär:


Läggande: Några superbra! Snabbt ner och bra stadga.

Ställande: Jättefina idag! Tvärnit verkligen. Bra stadga där med, även om jag inte utmanar henne lika mycket. Men jag ökar på där hela tiden.

Fotgåendet: Suveränt! Så duktig tjej. Bra energi och för det mesta bra position.

Inkallning: körde en inkallning idag och den var jättejättefin. Bra fart in och bra ingång.


Ja, ni ser ju. Inte så utförligt, men det känns inte som att det behövs. För hon var så himla duktig.

Under ett läggande gick det förbi ett par som var ute och promenerade, frågade om det var OK om hon låg kvar, och det var det. Hon låg så himla fint trots att de stannade och pratade med mig till och med. Fick beröm för att jag hade så bra pli på min hund. Värst vad en del häromkring är duktiga med att berömma mig och min voffa.


Av Rebecca - 10 februari 2012 12:44

Här i trakterna där jag bor finns det ett par (tror iaf det är olika personer) personer som har stora flockar med Whippets. Självklart har han ingen koll på sina hundar, men envisas ändå med att ha djuren lösa. I höstas var Anton och jag och gick i skogen med Kisen och Flinga, då stötte vi på en av dessa typer, en stor man med ett gäng Whippar. Lösa såklart. I vilket fall skulle de prompt springa fram till Flinga och Kisen. Flinga är inga problem, hon tycker mest de är konstiga som skäller som besatt. Kisen däremot har ju problem med hundmöten, hanhundar, små hundar och hundar som skäller. Well, Whippetmannens hundar faller väl in i alla fack (tror iaf att några är hanhundar?). Hella och jag träffade denna karl för ett tag sen, utan några missöden tack och lov.


Min pappa träffade honom för ett tag sedan när han gick med Flinga i skogen, då sprang dessa hundar fram och min far blev redigt förbannad. Han sa helt sonika åt karln att koppla sina förbaskade hundar, och om han inte har någon koll, ha inte djuren lösa. Punkt. Whippetmannen blev rosenrasande och kallade min far både det ena och det andra. Trevlig kille den där.


 

En whippet! Dock den oerhört söta, trevliga och väluppfostrade fröken Dafne.


I vilket fall var det idag dags igen för ett möte med denna sympatiske typ. Jag gick i godan ro med Flinga och Kisen över golfbanan, lösa, såg en karl med vad jag trodde var två hundar längre fram. Jag kallade in mina hundar och kopplade. Han gick en annan väg och var kanske 50 m ifrån mig, men nog f*n skulle hans förbaskade hundar ändå fram till oss och gorma. Som sagt inga problem med Flinga, hon satt och väntade på skinkost, Kisen blev lite mer spänd men det gick bra så länge de höll sig på 10 m avstånd. Självklart var de då tvungna att komma närmre. 3 m ifrån stod de j*vlarna och skällde. Jag väntade tålmodigt och försökte avleda herr Kis så gott jag kunde, dock med blandade resultat. Efter ett litet tag utan att hundarna drog iväg ropade jag till honom "Ta dina hundar", ett par gånger. Jag kände inte att det skulle ge särskilt mycket att skrika det jag kände för: "Ta dina hundjävlar, är så satans less på att du aldrig har någon koll på dina djur. Har du ingen inkallning, ha inte hundarna lösa. IDIOT." Typ så, och med rätt hög röst. Kanske att jag hade slängt in lite könsord bara för att. Hade jag haft bara Flinga hade jag sagt till honom, men med en redan stressad Kis i kopplet kändes det onödigt att skylta med min irritation mer än nödvändigt, han är även väldigt känslig för ens sinnesstämning och röstläget. Efter ett litet tag drog ligisterna (whipparna) vidare. Thank god. Suck. Vi överlevde iaf.


Resten av promenaden förflöt utan några större bekymmer. Vi fick träna lite mer på det där med hundmöten då det gick en man med en Shar-Pei 50 m framför oss en liten sträcka. Vilket gick bra, vi fick släppa fram dem lite då och då, skönt med en okomplicerad Flinga som man bara säger åt att sitta och vänta, trots att hon är 2 m framför. Det är super, då kan jag fokusera på Herr Kisen istället.



Finaste Kisen! Sitter och väntar på att få bli insläppt hemma.


Vackraste FlingFlongan. Denna hund är så fantastisk. Mattes hjärta.


Så ooootroligt vackert ute!! Man blir helt lycklig av detta underbara väder!


Nej nu är det dags att plugga mer! Klockan tre ska jag fixa iordning en kalops och fram tills dess är det fokus som gäller :). 


Av Rebecca - 10 februari 2012 07:49

Precis ätit frukost, nu ut med hunden. Jag kan meddela att det är kallt idag, här i förorten. Skjutsade Anton till t-bananen och då visade bilen på -19,5 grader celsius ute. Det är lite kyligt. Och eftersom Flinga och jag är sådana riktiga hardcore promenerare ska vi nu ut på en skogsprommis! Det är grejer det :). Min hoppjerka till hund kan ju inte nöja sig med en vanlig koppelpromenad runt kvarteret. Inte för att jag förstår varför man ska gå sådana trista promenader när det finns både skog och äng att tillgå. Igår kväll gick vi på Sätra äng, så då blir det skogen nu på morgonkvisten. Vi ska promenera med Kisen idag också, så då blir det en skogsprommis till :). Plus lite bus minsann!


Tur att vi har Kisen så hon får lite roligt sällskap nu när jag är jättetråkig. Har en skitstor tenta nästa v, plus seminarium med tillhörande jobb inför det. Och det roliga är att kursen har hållt på i typ en månad, max. Och han förväntar sig att vi ska kunna HELA den engelska boken på 500 sidor. Suck. Jaja, jag ska inte tråka ut er med det ;). Men lite tufft känns det att lära sig allt tills nästa v. Såå, därför är jag en lite tråkig matte nu, vi kör lite lydnad och sånt när vi är ute på promenader, håller även på att träna på position, hoppstå, fjärren just nu. Slänger även in lite mer platsliggningsstadga, det känns som att man inte kan få för mycket av det direkt.


Jaja, nog om det. Nu ska vi bege oss ut i det kyliga vädret, den RIKTIGA vintern som vi fick till slut.


Och juste, vet ni vad?! Vi har anmält oss till en grundkurs i Sök nu till våren!! På DTBK minsann, skitkul ju! Även om vi kanske aldrig tävlar så verkar det sjuuukt kul och väldigt bra aktivering :).


   

Vi längtar tills planerna ser ut såhär igen!! Det skulle vara något. När jag skrivit min tenta nästa v tänkte jag åka upp till Perfekta Tassars inomhushall och köra lite! Om nån vill hänga på är det bara att hojta :).


Av Rebecca - 9 februari 2012 09:29

Har precis kommit hem efter att ha lämnat Flinga på dagis, jag och Anton gick ner och tänkte väl gå tillbaka hem också. Men en tanke slog mig, man känner sig ju helt muppig om man promenerar utan hund?! Varför gör folk det, det finns ju liksom ingen njutning i att vara ute och gå utan voffe. Haha, ett uttalande passande en äkta hundnörd så det var väl egentligen inte så oväntat. Om jag inte hade hund skulle jag bara gymma, tror jag bestämt. Men vi är alla olika! Och det roliga är på helgen, om det är en soooolig och fin dag, då är det huur många som helst som är ute och flanerar, medans en annan stretar på i ur och skur, då känner man sig som att de människorna inte promenerar på riktigt? Ni vet, som de där människorna i slalombacken med värstingutrustning, men som egentligen inte kan åka? De som har skidor för 20.000 och söndagsflanerarna är lite samma typ av människor, de är inte äkta på något sätt. Nädu, äkta är vi som promenerar 2 h om dagen i ur och skur. Vissa dagar när det är förj*vla dåligt väder ute känns det som att jag är ensam i hela danderyd med att vara utomhus och röra på mig. Inte ens andra hundmänniskor är ute.


 


 Som den här dagen, snöslask och snöblandat regn. Träffade nog ingen annan på Sätra Äng trots att jag var ute vid lunch. Det är bra konstigt det där.


Men nu är min kära vän Erika på väg hit för att plugga lite med mig. Jag är sjukt stressad och allt känns skit! Kul dag. Kul liv. Tackar Flinga för att hon finns och får mig att må så bra. Min fina prinsessa.


 


Undra när nästa puppi blir aktuell... har redan börjat planera. Men jag tror att det dröjer en 3-4 år.

Av Rebecca - 8 februari 2012 16:12

Sådärja, Plånkan hemma från dagis! Ordningen återställd. Passade på att träna lite lydnad på vägen hem, körde lite fritt följ, läggande och ställande. Allt gick toppen! Drog upp svårigheten lite till på FF idag, lite mer svängar och lite längre än jag brukar, gick suveränt! Läggandet gick också superbra, ställandet är okej men inte tillräckligt bra.


Idag har jag även för första gången sett någon bli osäker vid åsynen av min hund. Vi gick längs en gångväg, Flinga lös. Vi busade och kampade och körde lite momentträning däremellan, vid slutet av gångvägen ser jag en farmor med sitt barnbarn och pappan (skulle jag tro). Farmorn tar fort som attans barnbarnets hand, jag kallar in Flinga och sätter henne bredvid mig, de kommer närmre och ser livrädda och osäkra ut, då kopplar jag henne. Jag hälsar glatt och de hälsar stelt tillbaka. De såg verkligen fullkomligt vettskrämda ut. Tyvärr kanske de såg när vi busade och då är det en hel del morr inblandade, kanske trodde det att min mördarhund skulle göra likadant med barnet. Jaja, shake it off. Vi körde lite lydnad på parkeringen istället, gick som sagt super!


 


Har ni förresten sett vilken fin sele Flinga fått? Snyggaste tjejen! Min hund är ju så aggressiv att jag behöver både halsband och sele för att kunna hantera henne. Skämt åsido, så har jag både och på henne, vet inte varför men jag trivs superbra med det! Har aldrig halsband på när hon är lös och vill inte ha henne "naken", så det är väl därför. En sele funkar liksom bra till det ändamålet!

Av Rebecca - 8 februari 2012 08:58

Sitter med en kopp te och ska precis ta fram mina böcker och sätta igång med plugget. Flinga är på dagis idag trots att jag är hemma, det känns typ...hemskt?! Egentligen så borde det inte göra det, då hon garanterat har roligare där, än hemma med en matte som är skitstressad och tentapluggar och inte aaaalls har tid att underhålla en liten Flinga. Lite fånigt det där. Jaja, Flinga är hos Hella och busar med sina kompisar och jag får tid till att fokusera på mina studer = winwin typ.


Mandie och Flinga


Flinga och Mandie på dagis! Båda bilderna har jag lånat från Hellas blogg



Jag funderar på att byta mat till Flinga. Hon har ju ätit Nordic nu sedan i somras, vilket jag är jättenöjd med. Men jag funderar på att börja BARFa henne, faktiskt. Hon får ganska mycket ben och sådant redan nu, men jag skulle vilja köra helt och håller BARF. Håller på som bäst att läsa på osv. Känner att jag måste ha ganska mycket kunskap innan jag går över helt till BARF.


Vad ger ni era hundar för mat? Torrfoder, färskfoder eller rentav BARF?


Nej, nu får det vara nog med plugg-undanflykter! Jag har ju som sagt tenta på fredag nästa vecka (vilket innebär att jag missar sista Evaträningen, jag gråter.) på Kognitionspsykologi, det är dessutom myyyyyyyyycket att läsa in. Så jag kör stenhårt nu! Jag. SKA. Klara. Tentan.

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards