Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Rebecca - 5 februari 2012 17:56

Jahaja, vad har hänt oss på sista tiden måntro? Igår tvingade jag med mig min käre pojkvän och även hunden (lite mer lättövertalad..) för att tillbringa en dag med de stora fyrbeningarna, the horses!


Fräste iväg ner mot Kungsör igår morse för att hälsa på Eskil, en tvåårig kille e. Rolex TP ue. Weltmeyer.


 


Tanken var att mannen skulle säljas men det har satts lite tråkiga käppar i hjulet för den planen, och vi vet inte riktigt hur vi ska fortgå med denna fina fina kille.


I vilket fall sköter han sig utmärkt där nere i Kungsör, han har varit spänd med gjord/sadel runt magen men det börjar släppa nu, vilket känns suveränt!


När vi åkte därifrån satt Flinga och kollade på hästarna som sprang i hagarna som låg längs med gården där han står. Anton och jag kollade också lite och tänkte väl mest "ooooj vad dem busar", min nästa tanke var däremot "men... den är ju utanför hagen" "Den har ju RYMT!!" typ så gick mina tankegångar, den mänskliga hjärnan är bra lustig. I vilket fall hade jag en del morötter kvar, tur det, så jag gick och fångade in hästen, ringde Rebecca (som äger gården) och började knata mot stallet. Tur den hade grimma på sig iaf.


 


Sedan bar det av till Wiola, min vackraste prinsessa. Där var det inte ett dugg roligt. Hon stod helt stilla och vägrade röra sig en meter, stod och avlastade frambenen rejält. Fång var min första tanke. Anita (stallägaren) hade redan ringt ut veterinären som var påväg, och nog tusan konstaterade hon att det var fång. Suck. SÅ. SJUKT. LEDSAMT. Wiola är ju dräktig också och ska föla i maj, vilket gör att det känns ännu tråkigare. En fånghäst brukar man inte rekommendera att betäcka igen efter att de fått diagnosen då det är svårt att hålla de smala och på en lagom nivå fodermässigt i och med att fölet måste kunna växa i magen. Vi får se vad som händer, men en häst som inte kan ridas eller gå med föl, vad gör man? Suck. Igår var alltså ingen munter dag. Jag var helt mentalt slut när jag kom hem därifrån.


Något lite roligare då. Fick en del bra bilder på Flinga och Wilma (stallhunden).


       


Idag har Flinga och jag varit på ännu mer äventyr (även om hästarna inte räknas som äventyr...). Idag har vi varit iväg på en forumträff för ett forum där jag är hyfsat aktiv. Det är såklart ett hundforum! Vilket självklart innebär superroliga hundaktiviteter. Dagens aktivitet bestod av hundträning inne i en nyöppnad inomhushall i Knivsta (mot Uppsala till), ägaren är nämligen aktiv på samma forum som jag och de andra. Vi (hon..) drog ihop en träff med lite träning! Superkul och jättetrevlig.


Lite bilder blev det också, jag har tagit en bråkdel, en annan tjej var med utan hund med intentionen att fotografera, men hennes kamera dog. Självklart hystade jag över min kamurra till henne då jag ändå tränade hund, liksom.


   


Det var en superfin hall med konstgräs och ett underliggande lager av stenmjöl vilket gjorde att det är gryym dämpning!! Maria har gjort ett superjobb tycker jag. Dessutom var det en massa roliga utmaningar iordningsställda; pallkragar med olika bollar och ballonger i som man kan sätta/lägga hunden i, Presseningar, bollgardiner, plastgardiner, konstiga glassgubbar osv. Roliga utmaningar!


                   

              



Efter dessa olika (om än lite udda) utmaningarna blev det lite lydnadsträning, Flinga och jag körde lite fritt följ med kommendering, inkallning och inkallning med massiv störning, platsliggning (första gången) och även tandvisning. 


Fria följet: Bra energi och bra position! Överlag tycker jag det gick bra, även vänstersvängarna gick bra idag.


Inkallning: Två varianter av inkallning körde vi idag, en variant med tävlingsmässig inkallning vilket gick SKITBRA idag, en av gångerna var hon liiiite liiiiite långsam in (började bli lite trött) och lite snett sättande, men två klockrena inkallningar. Stolt matte! Vi körde även en lite rolig "lek" med stadga i själva lämnandet och även inkallningsdelen av momentet. Den gick ut på att vi satte hundarna och gick ifrån, samtidigt som Maria gav oss en massa störningar, t.ex hade Flinga spanat in en boll som hon gärna hade satt tänderna i, denna spelade Maria med framför henne och Flinga satt. Sedan kallade vi in dem lite kors och tvärs med varandra som störning. Själva inkallningen gick för oss superbra, däremot lämnandet gick sådär. Hon har haft ett sååå stabilt platssittande tidigare men det var idag som bortblåst emellanåt. Skönt att hon inte brydde sig om de andra hundarna utan bara hade ögon för mig! Duktig tjej. Ska däremot träna mer stadga i platssättandet.


Platsliggning: Idag var första gången ever som Flinga har kört en riktig platsliggning med andra hundar. Hon låg mellan en Pudel (Rocco) och en Japansk Spets (Sami) båda är duktiga och ligger stabilt, så jag passade på och la henne också. Vi la med 7 m mellanrum och låg kanske 1-2 minuter någonting? Jag bröt när hon var avslappnad. Duktiga tjejen! Inte en tendens till att kolla åt de andra hundarna, endast ögon för mig.


Tandvisning: Eftersom det var okända människor på plats idag körde vi en tandvisning också, förvisso med en människa hon hälsat på och tyckt om, men det var iaf inga problem. Duktig tjej! Skulle däremot varit svårt med en stor, skäggig karl i regnställ.


     


 Platsliggningen


     

Lite tandvisning och fritt följ. Tyvärr lite långt fram i positionen där, men den bilden fick duga.


     


En superkul dag helt enkelt! Många nya utmaningar och supertrevligt sällskap. Grymt kul! Ett stort plus blir det ju när Flinga sköter sig så bra. Stolt matte!


Nu är det dags för en kvällsprommis, om ett litet tag åtminstone. Så sjukt irriterande, just nu är det några skitungar som smäller av fyrverkerier och smällare på gångvägen nedanför huset. Flinga reagerar med att fara upp med svansen i vädret och vakta huset. Hellre det än att hon ligger i garderoben med svansen mellan benen.

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards