Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under juni 2011

Av Rebecca - 30 juni 2011 21:59

Idag har Flinga lekt med sin 10 dagar yngre Rottiskompis Go Solid's Amanda! Det blev ett himla burdust lekande med brottande, bitande, tacklande och morrande små valptjejer. Jättekul att träffa trevliga Helena och hennes söta tjeja. Roligt att se hur olika de var i typen, Flinga var superstor i jämförelse. Hela hennes huvud var enormt i jämförelse med Mandies lilla söta fröken-skalle! Däremot var de nog lika morska båda två   . Efter lite lugnt hälsande så drog tjejerna igång ordentligt, vi fick pausa lite emellanåt innan de kunde fortsätta busandet, sedan badade vi litegrann och det gick suveränt. Flinga är väldigt på (inte förvånande) och burdus som få. De busade lite med en petflaska ute i vattnet och de var rätt lättroade faktiskt  . Nu följer en bildbomb med superdålig kvalitet på bilderna. Måste skramla ihop till ett nytt litet objektiv... detta är riktigt dåligt. Orkar inte släpa på mina stora, braiga gluggar när det ändå är det lilla jag behöver och använder.


                 


Sådärja!



Av Rebecca - 29 juni 2011 23:42

Fina Fröken Flinga! Idag har hon varit piggare än igår, trots värmen. Vi har hållit oss inomhus rätt mycket (jag har varit utomhus när hon sovit, typ) och när hon har hållit igång har vi tränat lite nostarget i handflatan, omvänt lockande, utgångsposition och lite "kampis apportering". Det går superbra! Utgångspositionen har hon svårast för då hon helst av allt vill stå precis framför mig á la IPO ingång-aktigt. Men vi jobbar på. En sak som är häftig med henne, är att hon hela tiden varit oerhört fokuserad på mig så fort det vankas arbete. Hon kan vara mitt uppe i världens bus-mode, men om jag ger henne ett kommando eller plockar fram klickern så sätter hon sig lugnt, stilla och fokuserar till 100% på mig. Cool tjej!


Nu på kvällen har vi badat igen, skönt! Sedan åkte vi till Anton och slappade lite och sedan hem igen.        (finaste, nyborstade surgubben!)  

Hon sitter och vaktar här på sista bilden. Än så länge har hon inte sagt ett pip, hoppas att det håller i sig!



Av Rebecca - 29 juni 2011 12:34

Nu är Flingonberta fullvaccinerad! Yippiyeiii. Vi sov till nio   som vanligt och åkte sedan och badade!! Hon blir mer och mer modig och verkar tycka det blir skönare och skönare. Efter det åkte vi till veterinären och fick lilla sprutan vilket gjorde ooont tyckte Flinga och pep lite. Trodde hon skulle vara trött efter det, men icke sa nicke utan hon vilade/sov en halvtimme och nu är det full rulle igen. Kanske att hon somnar nu, hon ligger ner iaf.

Jag har borstat Vicke och det gör jag inte allt för ofta. Både han och jag avskyr pälsvård, så när jag en gång var 4e månad borstar honom ordentligt är det typ krig mellan oss. När det kommer till pälsvård är det enda gången han är riktigt sur och arg  (han bits), han är så fruktansvärt håröm stackarn. Man får vara superförsiktig och om det drar lite för mycket så hugger han efter borsten men lyckas då och då bita på mig. Kloklippningen fungerar suveränt nu (den har varit kaosartad tidigare), men borstningen tror jag aldrig kommer funka smärtfritt pga. hans hårömhet. Han tycker det är skönt typ under hakan och på ryggen, men tovorna blir ju i ljumskarna, vid bakbenen och under magen mest, där är huden tunn och det gör ont, tycker han. Mamma frågar mig då och då varför jag inte borstar ofta och lite istället... och det är ju en bra fråga. Kan bero på att vi båda avskyr pälsvård. Det blev iaf en hel del päls som rök och det är han nog mycket glad över!


Lägger till: Vägde Flinga idag! 12 v på lördag och 12.05 kg. När Vicke fick sina tänder fixade (20e juni) vägde jag henne också och då vägde hon 10.6 Hon ökar stadigt i vikt...

Av Rebecca - 28 juni 2011 23:18

Idag var FlingFlongan, jag och pappa på Plantagen och köpte lite växter till våra trestora träkrukor och en pallkrage. Eftersom jag var med (och inte mamma) så valde jag att stoppa i vinbärsplantor i en (2 st), två björnbärsplantor och två rabarberplantor i den andra och tre hallonplantor i den sista! Ska man lika gärna ha något som insynsskydd mot grannarna kan det lika gärna vara något användbart   . I pallkragen stoppade jag i 5 jordgubbsplantor, fyra olika örter (citronmeliss, oregano, persilja och ruccola). Som redan nämnt var Flinga med och hon skötte sig bra! Lite rastlös blev hon, men jag ser det snarare som något bra att hon lär sig koppla av i olika miljöer, vilket hon till slut gjorde. Då la hon sig ner och tog det lugnt. I övrigt så var hon stencool som vanligt. Inte ens skramlande kundvagnar var skrämmande.


Väl hemma skulle jag plantera alla plantor och det gick ju bra! Men fröken F tyckte det var mycket konstigt att inte hon fick gräva i krukorna?! Inget slut på orättvisan i världen. Hon har sovit väldigt mycket idag, antar att värmen påverkar henne en hel del...inget konstigt med det direkt. Jag stod i bikini och planterade och höll ändå på att svettas ihjäl. Men nu på kvällskvisten var det lite mer fart på den lilla sötnöten. Vi åkte till Sätra Äng och badade, hon blir modigare och modigare och plaskade till och med idag, det ni! Jag gick ut med henne en bit och det var kul... får se om det blir en badgalning av knasfian.


Men nu är det natten! Imorgon hade jag tänkt få henne vaccinerad då vi ska åka till Ö-vik och hälsa på släkt (och hund) i helgen.

Av Rebecca - 26 juni 2011 23:30

Flingas bravader i Svinninge Marina får ett eget inlägg   


Ja, idag var hon på båten och på bryggan för första gången. Inga konstigheter såklart. Hon brydde sig faktiskt inte särskilt mycket alls, trots gnekande båtar, plaskande vattenslangar, fiskande ungar och bullrande båtar. Tufft ju! Båten var heller inga knasigheter, hon gick finfint på gångborden som om hon aldrig gjort annat. Nere i båten la hon sig och vilade.


På båten som ligger bredvid vår har de en Rottiskille på 63 kg. En stooor kille med andra ord. Men söt. Det känns overkligt att hon ska bli så stor (inte 63 kg förhoppningsvis, men iaf vuxen.)


   

Dessutom gick hon på galler! Vilket var lite skumt, men hon gick villigt med.



Och bildbevis på att hon faktiskt gick på bryggan och inte bara satt


Av Rebecca - 26 juni 2011 23:13

Japp, det är sant. Flinga är verkligen det sötaste som gått på 4 ben (men Vicke är också söt, vill ju inte att han ska känna sig mobbad..). Igår hjälpte Flinga mig och Anton att städa efter misären som rådde efter midsommarfirandet hos honom (klar överdrift), men Flingson var med iaf och kissade på golvet några gånger och rensade det från chipssmulor. Bra för en hundmage, eller hur! I vilket fall så är hon toksöt, vilket ju inte var något nytt iof. Lite spännande fördomar om en Rottweiler följer här (konversation mellan min mor och en random tant):


Tant: "ååh vilken söt valp, är det en labbe?"

Mor: "Nej, det är en Rottweiler"

Tant: "Nej då vill jag inte hälsa, de är ju farliga."

Mor: "Men det är ju en valp...hur kan hon vara farlig?"

Tant: "Nejmen hon blir ju det när hon är vuxen.." och går sedan iväg.


Jahaja, tänker jag, är det såhär det är att ha Rottis? Att folk redan vid 11 v ålder reagerar på vilken livsfarlig mördarhund hon är. Suck. Jaja, här följer två bilder som bara bekräftar teorin om kamphundar... håll för ögonen.


   


 

 

Livsfarlig liten sötnos! Bäst man passar sig för hon bits väldigt hårt (stämmer ju faktiskt..) och eftersom det är en Rottis är ju meningen att döda en, inte kliande valptänder. Aja, gnällandet har väl bara börjat   


Just nu ligger hon och sover bredvid mig i sängen...och pruttar högljutt. Knasmaja.

  

Av Rebecca - 23 juni 2011 23:01

Jag vet att jag är skitdålig på att uppdatera, men det är så trist att inte ha bilder att lägga upp. Jag tycker det är lite trist att fota inne och det har regnat så mycket och då är det ju inte kul att fota   


Min lilla fröken Flinga mår super! Hon är som en liten virvelvind som far fram överallt, hon har ett stort mått av energi (typ badbalja) som är svår att göra slut på. Om jag får spekulera i hur hon blir som vuxen, så tror jag att hon kommer jobba tills hon stupar. Hon skulle redan nu göra vad jag än bad henne om, hur trött hon än är... Lillstumpan. Det blir kul sen, när det lilla extra behövs.


I övrigt så jobbar vi på som vanligt med kontakt och början till fotgående. Tänkte ge mig på att åka buss och kanske t-bana nästa v, det blir spännande, säkert inga bekymmer i varje fall.


Imorgon är det midsommarafton och vi ska är några som ska äta middag hemma hos Anton! Det ska bli kul och Flinga får vara med ngra timmar pga. mammas jobb, men det blir nyttigt för henne. Imorgon ska jag ta massa bilder, både på henne och på kvällen i stort! Får se hur allt blir, idag har jag förberett och fixat till efterrätter så att de nästan är klara. Det blir nog bra det!


Men nu är det dags för natten och jag skaa uppdatera ordentligt med massa bilder och mer detaljerad info om Flinga. På lördag. Ska jag uppdatera.

Av Rebecca - 20 juni 2011 22:00

Idag har Vicke varit hos veterinären och fått tandsten borttaget med laser. Lämnade in honom vid 8 och hämtade ca 15. Allt gick jättebra och jag fick beröm för att tänderna var i bra skick! Flinga var med och skötte sig bra, hon blev lite rastlös när jag och Vicke gick och väntade på vet, men Anton gick ut och väntade med henne så länge.


När vi kom hem så sov den lilla galningen. Sedan så fick damen lite tankenötter i form av skinka i toapappersrulle i flingpaket.


 

Det var lite klurigt, men hon fick ut skinkan till slut...


Sedan var mamma och jag med Flinga på Sätra äng och det hade ju varit superhärligt...om det inte vore för att himlen öppnade sig precis när vi klev ur bilen. Så vi vände och åkte hem igen. Blev lite träning i att åka i bagaget själv och det går superbra. Nu piper hon inte alls!


Lite fler bilder från dagen:


     


 

Första bilden är tagen på en av altanerna (vi har altaner runt hela huset...typ) och den här understa är från tomten.


Sedan hämtade vi Vicke igen och då fick vi vänta lite. Flinga skötte sig exemplariskt, kollade på hundarna och människorna men lade sig ner när inget spännande hände! Duktig duktig tjej. Dessutom så hade de lastat av en massa foder så det var lastpallar med pappskivor på som Flinga var och hoppade på. Coolt att hon inte reagerar på olika underlag tycker jag.


Nu ikväll var vi på Sätra äng och skuttade runt. Hon har upptäckt spår nu, den lilla räkan så hon går med nosen i backen mest hela tiden. Hon går fortfarande att "bryta" när hon hittar roliga grejer att busa med eller roliga lukter att snusa på.


 

Hon spårar som sagt överallt, även på stranden. Dags att testa lägga spår snart kanske... Inte riktigt än, men snart.


Lite tokryck blev det såklart också på stranden


 

Sötaste Flingon. Hon blev nog lite paff idag när Vicke hon hem från vet och var skittrött och hade världens kortaste stubin. Normalt sett kan hon gå rätt långt utan att han fräser ifrån...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<<
Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards