Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 9 juni 2011

Av Rebecca - 9 juni 2011 22:10

Idag följde Flinga med mig, mamma och Vicke ut på en promenad nere vid ängen vid vattnet. Vi tog bilen dit så det inte skulle bli så långt då Vicke varit lite påverkad av värmen, men när vi parkerar så inser vi att det är en jätte "grillfest" nere vid stranden med typ 70 pers, blandat vuxna och barn. Försök gå med världens sötaste fröken Flinga genom det folkhavet utan att alla utbrister "ååååååååh" eller "får vi klaaaappaaaaa". Vi fick en hel del miljöträning och en massa barn som skulle hälsa (vilket jag tycker är finfint då det är viktigt för mig att hon funkar med barn, men jag har ju som inga att träna på knappt) och Flingson ställer sig i knät på barnen och pussar friskt på de små liven! Hon är helt fantastisk i psyket denna tjejen, alltså. Jag slutar aldrig att förvånas. Däremot så tillåter jag inte att de hälsar utan att jag okejar, eller att de kastar sig på och klappar så att hon blir trängd, utan jag reglerar ordentligt. Och hon hälsar ju naturligtvis inte på alla, men ett par stycken varje "promenad" blir det nog. Bra tycker jag! Men det är lika viktigt att lära att man kan gå fint förbi utan att behöva hälsa på alla.


Och naturligtvis så gick hon inte hela rundan, jag bar henne största delen, men hon gick i koppel och snusade runt stundtals. Någon busvända blev det ju såklart också.


Nu ska vi sova!  Natti natti.  

Av Rebecca - 9 juni 2011 11:30

Min kära moster Rose-Marie hade med sig massa rabarber till mig när de kom ner. Hittills har jag gjort en grymmegod Vaniljpannacotta med rabarberkompott. Dagens rabarber blev visst rabarberkräm! Riktigt smaskig, även om jag inte riktigt är nöjd med receptet jag hittade. Den blev för lös på grundreceptet så jag fick använda mer maizena än enligt receptet, samt att jag skulle haft i lite mer socker.


 

Men receptet kommer här ändå:


Ingredienser:

1 l rabarber, ansade och fint skurna (jag gillar bitar så jag skar dem i ca 1 cm bitar)

4 dl vatten

1 dl socker (jag skulle ta 1.5 fortsättningsvis)

2 kanelstänger (eller 1 msk  malen kanel, men även här tycker jag det går att ta lite mer)

3 msk maizena  utrört i lite kallvatten (jag tog typ 6 msk, och den hade ändå kunnat få vara tjockare)


Gör såhär:

Ansa rabarbern och skär i cm stora bitar, lägg dessa i en kastrull.

Häll i vatten, socker och kanel, låt sedan detta koka upp, sänk sedan värmen och låt småputtra ca 15 min.

Blanda sedan i maizena, låt det koka upp och låt sedan svalna.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<<
Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards