Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2011

Weynola

Av Rebecca - 11 oktober 2011 14:47

Som jag skrev igår så är mitt sto Weynola (till vardags Wiola) dräktig, och på dygn 120! Det var riktigt skönt att veta att fölisen har stannat kvar i magen.


Men jag tänkte, jag har väl inte skrivit om Wiola? Då tycker jag det är dags nu. Denna underbara dam förtjänar ett helt eget blogginlägg.


I vilket fall, Weynola kom till oss år 2007, vi åkte själva ner till Tyskland och köpte henne och på sportlovet kom hon med lastbil till stallet hästarna stod på då. Det var tänkt att hon skulle bli min nya tävlingshäst, och en mer fantastisk häst får man verkligen leta efter. För denna dam har hela paketet, och mer därtill. Hon har rörelser som får vem som helst att kippa efter andan, hon är fantastiskt snäll på alla sätt och vis och det absolut mysigaste man kan tänka sig. Jag tokälskar verkligen denna häst. Hon är speciell.


Men, det tog inte många månader innan hon var in första vändan till kliniken pga. låg hälta fram. Och nej, det är inte för att jag rider kasst, utan efter några vändor visade det sig att hon har förändringar i hovleden. Men redan innan den diagnosen drog vi slutsatsen att tyskarna kört skiten ur henne, en ung, lovande, snäll häst får sällan utvecklas i egen takt där nere. De pressas och matchas hit och dit för att de ska prestera så bra som det går. Varför skulle det vara annorlunda med Wiola? Sista gången jag själv satte igång henne höll hon i ungefär 9-10 månader, men oj vilka månader. Denna häst är en Once In A Lifetime individ. Men nu är vi här, år 2011, Wiola dräktig 120 dygn. Vi har förmodligen ett av Sveriges finaste avelsston, och vi hoppas på att hennes avkommor ska bli lika bra som hon, men få en bättre uppväxt och därmed kunna gå hela vägen.


   


Såhär ser hon ut den vackraste Wiolan som finns! Men jag måste få visa en bild på hennes man också, Sir Donnerhall II.


 

(Bilden är lånad från www.nyreroddressage.com, där finns även en film att se för den som är intresserad.)


Som sagt har vi beställt ett mörkbrunt eller svart sto. Namnförslag kanske? Wiolas tidigare avkomma heter Roxwell RR och fölisens namn ska vara ungefär lika långt och börja på S.


Jag har i större delen av mitt liv varit en riktig hästnörd. Jag har levt häst, drömt häst, andats häst. Men. Efter tillräckligt många motgångar orkar man inte mer. Och här är jag nu, med världens finaste Flinga och hunsport som ny hobby. Och även om ridsuget sätter in då och då, så räcker det med att kolla på skitiga täcken och leriga hagar för att veta att mitt beslut är rätt. Jag lägger ridningen på hyllan. Och när jag vill och om jag vill, så kan jag plocka ner den igen.

 
 
Helena

Helena

11 oktober 2011 16:30

Oh nu har jag fått se bild på den omtalade hästen - vilken skönhet! Hennes kille var ju inte fy skam han heller! ;)

Hästar är så underbart vackra djur, är något harmoniskt med en hästblick tycker jag som lugnar själen. Lång väntan tills den lilla kommer, håller tummar och tår att allt går bra för Wiola och att eran "beställning" går fram.

Förstår att hästintresset tar väldans mycket tid och kraft men det är ju toppen att du kan "plocka fram" det om du blir sugen.

Någon dag ska jag bo på landet och ha en ponny som jag kan rida runt på i skogen, om jag tålde att vara i stallet då. ;)

http://www.hellaas.blogspot.com

Rebecca

11 oktober 2011 16:48

haha, dessa jäkla allergier. Jaa, hon är verkligen fantastisk denna tjej! Hästar är helande djur, man mår så bra av dem. Helt undebart!

 
Karin

Karin

14 oktober 2011 10:37

Nämen, vad roligt är du en hästtjej? Har själv ridit och var medryttare på en frieserhingst för några år sedan. Dessvärre var man tvungen att vara bilburen för att ta sig ut till stallet så det funkade inte tillslut.

Vad fin hon är! Och vad snyggt det ser ut! Tävlade ni någonting, och rider du någonting alls eller har du lagt det helt på hyllan? (tusen frågor)

Kram k

http://frankiegreyghost.wordpress.com

Rebecca

14 oktober 2011 15:16

Jajamen, hästtjej in i märgen ;). Vad kul! Friesrar är himla fina.

Tack! Vi hann till LA innan hon kraschade, hann rida några månader innan hon blev halt första gången. Jag rider inget alls nu, orkar inte med mer motgångar... men jag erkänner att jag är ridsugen ;). Lär ju inte bli bättre av att hennes föl kommer bli jättefint!
KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards