Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 2 oktober 2011

Av Rebecca - 2 oktober 2011 19:20

Idag har jag och Hella varit på klubben och tränat! Hade även med mig en filmare i form av min mor   .


Det blev en del linförighet/fritt följ, vilket gick bra! Duktig tjej. Bra position, glad och positiv, bra kontakt!


Lite inkallning med boll, gick också bra, fin fart in!


Apportering, både 1ans och 2ans. Finfint!


Och en himla massa bus, såklart! Denna duktiga tjej. Lite bilder, och även filmklipp på fria följet.




       

Jag MÅSTE sluta kolla på hunden, hur svårt ska det vara?!

Av Rebecca - 2 oktober 2011 12:37

Imorse var vi ute på vår dagliga skogspromenad och jag satte henne vid ett bra ställe och började valla av en liten ruta med 2 saker för henne att leta upp. När jag är mitt i vallandet ser jag två hundar med mattar komma gåendes 15-20 m bort och att Flinga inte ens ser dem! Hon satt där jag hade sagt åt henne att sitta, 100% fokuserad på att kolla när matte la ut föremålen. Jag avbröt mitt vallande och gick bort till henne, och hon brydde sig inte ett dugg om de andra hundarna. När de hunnit ett tiotal meter bort fortsatte jag med uppletanderutan och hon återgick till att ha fokus på mig. Hon sprang snabbt och lätt efter första föremålet (en gummileksak), hade bra fart in i avlämnandet och gick sedan lite tveksamt ut, men letade sen på bra efter en reflex. Hon är en duktig tjej! Promenaden fortlöpte utan några knasigheter, vi träffade en hundkompis (Aussien Bissie) som hon lekte med och det var superkul   . Väl hemma toksomnade hon! Nu är det snart lunchprommis, funderar på att åka till klubben ikväll?! Ska se om jag kan få med någon som filmar...

Av Rebecca - 2 oktober 2011 12:16

Gårdagen blev minst sagt intensiv! Skön skogsprommis på morgonkvisten och sedan Bromma Zoo med Hella. Det besöket resulterade i lite leksaker och tuggben:


Bollen, pipisen och kamprullen är till träning, hunden fick fylla den redan fyllda leksakskorgen ytterligare!


Och även lite insikter. Visste ni att det finns tuggben med Bubblegumsmak? Jag nöjde mig med ett Lamm och ett Bacon. Håller ganska länge gör de också!



På kvällen skulle min lillebror Oscar ha sin något försenade 20-årsmiddag. Detta ledde till matlagning hela eftermiddagen. Black and White mousse fick det bli till efterrätt, vit och mörk chokladmousse i olika lager. Gott med hallon till! Huvudrätten blev baconlindad kycklingfilé med rotfrukter, Oscar fick välja heelt själv.


När gästerna väl kom blev min vovva helt överrumplad. Sååå många människor (11 st) i hennes hem, som dessutom inte vill något annat än hälsa på henne och är vääldigt högljudda ?!?! Hon blev rätt osäker och löste det med att stå en bit ifrån och studera, samt skälla någon gång ibland om någon blev för läskig (luta sig över henne, t.ex) eller gjorde det den kunde för att hon skulle komma fram och hälsa. När jag efter typ 100 ggr lyckades nå fram med budskapet "ignorera hunden" gick det mycket bättre. Hon blev osäker när de brydde sig om henne,  när de lät henne vara blev hon mest nyfiken och vågade gå omkring och kolla läget. Hade denna folksamling varit utomhus i en annan miljö, tvivlar jag starkt på att hon hade blivit så osäker. Hon visade väldigt tydligt att hon litade på mig däremot, då hon totalt struntade i de andra människorna om jag var i närheten, då vågade hon vara mitt bland alla och hon kom och sökte stöd hos mig när hon tyckte de blev lite läskiga. Bra det iaf, så hon inte agerar helt på egen hand. Jag var dock ganska glad över att hon gick undan när hon blev osäker, istället för att agerad genom att hoppa på människor och göra allt för att kunna slicka dem i ansiktet. Med vissa personer gick det bra att de klappade henne under hakan och på kroppen, försökte de klappa henne på huvudet backade hon raskt undan, intressant!


Som tur var så gick vi efter ett tag ner till nedervåningen, som dessutom går att stänga helt, mha. en skjutdörr. Igår var jag väldigt tacksam över att vi kunde stänga in oss där nere. Efter kvällsprommisen däckade hon totalt och sov till kl 8.  

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards