Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 5 april 2012

Av Rebecca - 5 april 2012 10:06

God förmiddag på er allesamman! Vad har ni för planer idag måntro? Hittills idag har vi varit ute på en skogsprommis, det är underbart skönt väder ute. Långlinan är fortfarande på, jag har insett hur SKÖNT det är att ha den på, det kräver inte i närheten så mycket fokus på henne som hon gör utan lina. Dessutom skulle det kännas sisådär om hon drog på något rådjur med nyfött kid eller så. Usch vad dåligt jag skulle må. Som hundägare får man helt enkelt ta sitt ansvar och ha kontroll på sin hund, oavsett om den är lös eller i koppel. Jag anser att många hundägare inte har den koll de behöver ha på sina hundar trots att de har hundarna lösa, för att lyckas bryta en hund på en hare krävs en väldigt bra stoppsignal och en klockren inkallning. Jag känner mig lite misslyckad som inte har detta på min hund längre, men jag hoppas att det kommer tillbaka. Det känns också lite som att ju mer självständig, modig, föremålsintresserad och ju mer hunden triggas av föremål som rör sig = desto större risk att hunden inte blir viltren. Det lär ju inte vara en slump att hundar som är höga i drift ofta är svåra att få viltrena. Däremot är det upp till en själv att göra sitt bästa för att få hunden viltren och att använda högdriftshund som ursäkt för att inte ha inkallning är väl inte direkt OK, men det kan till viss del vara en förklaring. Jag upplever det lite jobbigt att andra, som inte jobbar i närheten lika mycket med sin hund, har bättre inkallning än vad jag har på min för tillfället. Suck. Men vi accepterar att det är så just nu och jobbar vidare för att få tillbaka inkallning och stoppsignal.



Och vet ni... jag skulle kunna starta en helt ny kategori som skulle heta "möten med konstiga hundmänniskor". Jag har nu på kort tid X-antal konstiga möten att skriva om, vi möter nog någon konstig typ om dagen.


I förrgår var det en konstig kvinna med två springrar, varav den ena helt otippat kommer farande ur ett buskage, kvinnan får typ panik och skriker "Förlåååt, jag trodde det var en labbe du hade", efter att hon förgäves försökt kalla in sin totalt döva unghund. Suck. Hade det varit bättre menar du?


Nu på morgonkvisten stötte vi på en man med tre russlar, när han ser mig och Flinga (som jag förövrigt satt ner och som hade fin kontakt med mig) säger han "jag har inget emot att du släpper henne", jag blir lite ställd och skyller på att vi tränar på att inte hälsa på alla hundar vi ser då hon lätt blir fixerad, vilket förvisso är sant till viss del. Han är ihärdig och säger istället "jag skulle gärna vilja att de fick träffas", nej tack liksom. De går förbi, den ena hunden är 1 m bort från oss och han inser att han kanske borde ha koll på sina hundar, varav han SKRIKER "HIT" som någon schizofren överste. Helt oväntat lydde inte hunden. Ofta man skriker högt som första inkallning?! Till vardags liksom. Jaja, whatever works for him. Nu lyckades jag avstyra mötet men han var väldigt påfrestande och förklarade att det är mycket viktigt för hundar att få träffa andra hundar... jag nickade lite fint och gick iväg. Men vilken människa?! Helt galen, ofta han verkligen insisterar på att hundarna ska hälsa efter att jag sagt nej. Irriterande typ. Och vad skulle min hund få ut av att träffa hans? Ett oväntat möte i skogen som är helt random, med hundar vi säkert inte träffar igen och som dessutom väger typ 7 kg.


Jaja, nu ska jag göra lite diagram och sedan ut och plantera lite rosenbuskar. Good stuff!

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards