Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 3 april 2012

Av Rebecca - 3 april 2012 21:11

Nyss hemkommen från ett lydnadspass med Niklas och Adam! Superkul idag. Många nya poletter som fallit på plats, vilket är härligt. Ser att ni är några som tänkt på mitt lilla breakdown efter passet i söndags, men ni kan lugna er nu, nu är vi BACK ON TRACK! I alla fall för stunden.


Dagens träning:


Fritt följ/linförighet: Inledde med att köra en del helt-om svängar, men jag tyckte inte att hon var tillräckligt med där, förmodligen för att hon inte förstår var jag vill att hon ska befinna sig. Detta löstes (efter superbra tips från Nicke) genom att kasta en boll i själva svängen, framför oss. Det tog ett par gånger innan jag kunde koordinera rörelsen, inte kan man tro att jag ridit hela mitt liv inte. Men när jag fick till det blev det superbra! Redan efter ett par gången fick hon en helt annan förväntan, position och attityd i svängen. Fortsatte med att köra kommendering och det gick inte så bra i början, men vi körde totalt 4 ggr (inte långa pass då, men lite ff med kommendering liksom) och 3, 4 gången gick så gryymt mycket bättre!! Sista svängen vi körde kändes superduperbra på alla sätt och vis!  Jag och Niklas funderade lite över varför det gick så mycket bättre i slutet? Om det kan vara så att jag faktiskt slappnar av mer när jag kört ett par gånger och blir mer och mer självsäker. Ju mer självsäker och övertygande jag är, desto bättre går jycken. Körde även en del kommendering av mig utan hund, och idag fanns inget att klaga på där, vilket ju var skönt. Då är det kanske nyckeln ligger i att jag ska lära mig bli kommenderad med hund bredvid då.


Läggande: Niklas upplyste mig om att jag höll på att kedja ett helt nytt moment, nämligen stå (på kommando ligg) för att sedan efter några steg lägga sig = inte ok. Jag hade inte alls reflekterat över det, utan tyckt att jag brutit, men det har jag alltså inte gjort ordentligt. Nu har vi fått mer ordning på torpet och satt upp lite tydligare kriterier för vilket läggande som är OK, jag accepterar i dagsläget 2-3 steg innan hon lägger sig. Det är där vi är idag, men målet är såklart att dessa steg ska ner till 0. För att rappa upp läggandena ytterligare lekte vi fram dem, lajja med leksak, dänga ner den mot backen, stanna upp och kommendera "ligg". Resultatet blev att voffan slängde sig ner i backen och ville ha sin boll.


Detta var vad vi lade fokus på idag, och det blev ett givande pass! Insåg att jag måste skaffa en plan för hur jag ska göra om jag påbörjar ett fotgående och hon tappar fokus eller aldrig riktigt kommer in i det fokus som behövs för att utföra momentet på ett bra sätt. Detta funderar jag fortfarande på, men det lutar åt att göra en sväng eller dylikt, och när hon kommer upp bredvid med bra attityd = belöna.


En annan grej Niklas fick mig att inse idag är just detta med hur ens egna hund funkar. Jag inser att jag inte riktigt känner henne. Det är kanske inte så konstigt eftersom att hon inte är "färdig" och endast ett år gammal (nästa vecka, på måndag), utan vi lär ju känna varandra hela tiden och inser allt eftersom vad som funkar för oss. Hon kanske funkar bäst med en längre uppvärmning, no one knows. Än. Ska tilläggas. Jag räknar med att vi lär oss detta lite allt eftersom.


Det som var lite kul idag var att hon var så sjuuukt taggad och het. Det var nsätan lite svårt att få henne "down to eart" eller vad man ska säga. Bollen som belöning funkade nästan inte, hon höll i princip på att krypa ur skinnet. Är hon uppbunden och väntar på sin tur sitter hon och skakar av förväntan. Kul att hon är taggad iaf! Inte tusan kan man tro att denna tjej haft problem med attityd och energinivån i träningen. Hon är grymt häftig att köra med!


Min voffa blir ju stundtals lite, ehh, brutal när hon är taggad och vi leker. Jag tillåter det mesta då jag absolut inte vill begränsa hennes lek då den är så viktig för henne, och för oss som ekipage. I vilket fall så hoppade hon upp på mig med sina 42 kg (eller vad det är, hon har ju gått ner i vikt nu..) så att jag ramlade baklänges in i en stolpe. Måste sett kul ut! Min brutala, underbara mongohund.


Så, läxa tills nästa gång:


* Fortsätta leka fram läggandena

* Torrgå mycket

* Fundera över kriterier

* Analysera hur hon fungerar, fundera över detta och försök komma fram till något

* Sluta vara så hård mot mig själv, inte jämföra mig med andra, släppa press på mig själv och inse att detta är min första hund och att vi gör ett bra jobb.


Ett riktigt bra pass! Kul och givande som bara den, vi utvecklas fort när vi tränar med dessa underbara människor.

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards