Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 4 april 2012

Av Rebecca - 4 april 2012 21:28

Ja hörrni, hoppas er dag har varit underbar! Laddade inför påsken kan jag tro. Själv är jag ingen stor firare över huvud taget... Ska träna en del hund bara, det är väl det enda som är inplanerat här.


Dagen har för min del bjudit på en hel del plugg i form av sammanställande av enkäter till vår lilla undersökning som vi gör inom ämnet organisationspsykologi. Vi har spetsat in oss på kommunikation och ledarskap inom företag, kul! Detta har jag suttit med hela förmiddagen, lite uttröttande med alla siffror hit och dit, men roligt!


Flingchen har varit på dagis under tiden jag slet i min anletes svett, då var hon minsann och hade toppenkul med sina hundkompisar! Grymt bra att man har den möjligheten. Min lilla dam hade dessutom varit ovanligt lugn idag, riktigt kul att höra tycker jag. Kan bero på att vi var och tränade igår kväll, och hur mycket stimulans hon får är avgörande för hur dräglig hon är att umgås med. För odräglig och även "odåga" för den delen, är ibland Flingas mellannamn. Hon är en väldigt aktiv och intensiv Rottis, vilket jag föredrar alla dag i veckan framför varianten som hellre degar i soffan. Vill jag ha en deghund, då köper jag en deghund. Men no worries på den fronten hörrni. Ingen deg här inte. Men som sagt, man märker tydligt när det är perioder med mindre träning.



Flinga trött efter en dag på dagis, här ligger hon och spanar på Ester.



Här blir mördarhunden oprovocerat attackerad av en riktig mördarhund av rasen "Flatweiler" (hihi). Det är en farlig ras som man ska passa sig noga för.


Det faktum att min hund är en arbetsnarkoman leder osökt in på diskussionen om Rottisens varande eller inte varande som "aktiv familjehund" vars huvuduppgift är att vara gosig, gå lite skogspromenader och nosa godis på gräsmattan. Kanske söka lite barn i skogen också. Det har nyligen vara uppe till diskussion nämligen, t.ex. om huruvida Rottisen "ska" vara en sådan hund som nöjer sig med superenkla leta-godis-övningar i köket. En tanke som finns är att det går ut över bruksegenskaperna om sk. "Soffweilers" avlas fram, helt enkelt sådana som inte är avlade för prestation och arbete. Jag är klar i min ståndpunkt i den frågan och anser att om man vill ha en sällskaps-och familjehund kan man köpa en ur rasgrupp 9, den innehåller nämligen utpräglade sällskapshundar. Vilken hund som helst klarar av att lajja i skogen och söka godis. Till detta ändamål behövs inte en brukshund. En del hävdar då att man kan köpa en "mindre aktiv" Rottis, men då undrar jag, hur kan man veta att just jag får en "mindre aktiv" Rottis? Hur vet vi hur denna kull bli? Den som ser ut att vara lägst i aktivitetsnivå kan mycket väl vara högaktiv, bara det att de andra valparna är ännu värre. Jag trodde ALDRIG att Flinga skulle komma att kräva fullt såhär mycket, och jag var ändå införstådd i vad jag ville göra med min hund (vara aktiv, träna, tävla), tänk då om t.ex Flinga skulle komma till en familj utan ett intresse för att träna hund, vad händer med hunden då? Blocket? Omplacering? Avlivning? Who knows. Det är sorgligt i vilket fall, och jag fortsätter att häva: Rottweiler är INTE en ras för alla. Vilket är uppenbart när man ser hur vanligt det är med Rottor som hänger i kopplen och gör utfall åt höger och vänster, men vaddå, får jag inga meningsfulla uppgifter skaffar jag mig väl det då. Skit det samma att husse/matte drar och sliter i kopplet till höger och vänster.


Oj herreminje, nu kändes det som om jag skrev värsta manifestet, men det var inte min mening. Jag vill bara berätta att jag stör mig på Svenssons som vill ha en hund som familjehund, men köper en brukshund. Helt klart provocerande, även om jag förmodligen skulle kunna skriva en hel bok i detta ämne. Lägg till korrigeringsträning och blandrasavel så har vi en bok som skulle vara i klass med Sveriges rikes lag.


Well, back on track, det känns som att jag flöt iväg lite väl där ett tag. Imorgon dagtid bjuds det inte på några särskilda aktiviteter, men på kvällen ska jag till Hella och hälsa på i hennes nya lägenhet. Det blir lite vindrickande och tjejsnack med ett litet tjejgäng, kul! På fredag ska vi iväg till Lidingö BK och köra lydnad med Flingas halvsyster Lycka och ett gäng Rottisar till. Detta ska bli galet roligt!! Söndag är det hundträning igen, denna gång med Niklas och Adam, då blir det lydnad på eftermiddagskvisten på SOSU minsann! Grym påskhelg. Måndag blir inte lika kul, då är det grupparbete som gäller i och med att vi har muntlig redovisning på torsdag. Men måndag är en speciell dag också, inte bara tråkig, för då fyller Flinga 1 år!! Och på tisdagen ska hon röntgas minsann. Detta sker hos ReDog i Västerås, spännande! Och det är verkligen galet så fort det gått. Redan 1 år. Min lilla lilla tös. Min underbara FlingFlonga.


Pust. Nu blev det sådär snabbt Kalle Anka-babbel igen. I mitt huvud går det sjukt fort när jag tänker och då blir det typ som den där eländiga hackspetten på julafton "barapapapapa"-fågeln, ni vet. Förhoppningsvis läser ni inte i samma höga tempo som jag tänker det måste isåfall vara väldigt jobbigt. Men tänk om man kunde läsa sin kurslitteratur i det tempot, that would be awesome! 750 sidor psykologibok avklarad på typ en dag. Okejdå, överdrift, men 2 iaf. Och nu flöt jag iväg igen. Så det är kanske bäst att jag gör slag i saken och postar det här inlägget nu och sedan går härifrån innan jag babblar ihjäl er.  


Plånkan är lite trött efter en dag på dagis, men spana på Ester orkar man ALLTID med.


Här blir min älskade stackar utsatta Fling påhoppad, helt oprovocerat, av den beryktade "Flatweilern". En mycket mycket farlig ras som alla hundägare borde passa sig för. (Ett stort skämt som ni förstår, men vi brukar skoja om att Ester är korsning Flat/Rottis med tanke på hur hon leker och för sig).


Nu börjar det snart bli dags för tant-Rebecca och ungpiga-Flinga att gå och sova lite. Vi hälsar ända till Schweiz att vi saknar vår pojkvän (Flingas och min då, mest min..) Anton. Men Flinga är förvisso ganska duktig på att ta bra plats i sängen, det är ju bara att lägga sig tvärs över så får matte ingen plats ändå.


Jag säger natti nu och går och slötittar lite på tv!

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards