Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 1 april 2012

Av Rebecca - 1 april 2012 20:11

Precis vart ute på en kvällsprommis med Fling, 10 min in på prommisen ser jag en oroväckande koooolsvart himmel i horisonten. Oh no. Regn?!?! Nejdå, inte regn. Hagel. Jodå. Nog tusan har det haglat hela promenaden utom de sista 100 m hem (och första 10 min då..). Såntdär eländigt hagel som tränger in innanför jackans krage till och med. Stimulerande. Nej, inte särskilt, men vi hade det mysigt ändå, jag och min fina Flånka.


En liten mobilbild på Flinga-mitt-i-haglet. Fina fina fina Flinga.


Jag har även fått lite distans till mina tokdåliga linförighetssvängar. Tänk vilken lyx... att jag bara har dåliga svängar att oroa mig för i linförigheten, att allt annat sitter där (ja, det mest basic då, attityden och för det mesta även positionen, ff blir väl aldrig klart). Att hon har världens bästa attityd! Och vet ni vad.. det är JAG som skapat den attityden hos henne. Jag hade lika gärna kunnat sumpa hela skiten så att hon blivit en "bakomsläpare". Men det har jag inte! Vilket innebär att jag inte är helt kass, utan bara lite orutinerad, vilket inte är konstigt då hon är min första hund som jag tränar ordentlig lydnad med. Så det så! Nu ska jag torrgå som en säl fram till tisdag då jag och Niklas ska köra igen.


Nu ska jag ut och springa en sväng. Jag och haglet.



Av Rebecca - 1 april 2012 17:29

Nu på eftermiddagen var vi på SSBK och körde lydnad med Karin och Niklas. Vi började med tävlingsmässig kommendering. En massa insikter kom till mig idag, bl.a


  1.  Att jag är en kass hundförare och måste torrgå helt galet mycket för att få lite koll på mig själv, inte konstigt att min hund inte fattar vad jag menar när mitt kroppsspråk är som en quasimodo med hjärnblödning.
  2. Att momenten sitter rätt bra men att jag måste lära mig hjälpa henne igenom momenten när de blir tävlingsmässiga, vilket jag idag inte gör särskilt bra. Återigen måste jag lära mig att vara tydlig så att hon förstår vad jag menar.
  3. Min fina voffa kan gå bra mycket längre sträckor med bra attityd än jag tidigare trott. Jättefint idag! Det är bara Quasimodo-matte som ska lära sig gå och svänga vettigt.
  4. Om man ska använda externbelöning, placera ut den strategiskt och till sin fördel i momenten.
  5. Voffa KAN lägga sig bra även om det är lerigt. Duktig!
  6. Svängarna är bättre, även om de inte är bra.
  7. Sätt INTE hunden för långt från hindret vid hoppet, hunden hoppar inte.
  8. Ingen tävling 28 april
  9. Och herregud (!!) vad glad jag är för mina nya träningskompisar.

Sådärja, en massa insikter uppradat här. Som redan nämnt körde vi en hel del tävlingsmässig träning idag, med kommendering of course. Jag är kass, jag måste bättra mig. Min tjej är så duktig och försöker jättejättemycket men allt bara skiter sig för att jag är dålig. Suck. Aja, alla är väl mindre bra i början, förhoppningsvis lär jag mig bli bättre sen.


Dagens träning bestod av


  1. Platsliggning: Stod rätt nära henne, berömde när hon var duktig och hade fokus på mig, morrade lite när hon tittade bort. Fokus på matte är det som gäller helt enkelt!
  2. Tandvisning: Körde enligt Evas metod, vilket funkade bra. Duktig fling!
  3. Linförighet: Bra attityd! Bra uthållighet med bra attityd! Men som sagt 100 ggr nu, jag är kass och måste träna hur man går. Hon kan. Jag kan inte. Körde lite till sen med fokus på attityd och raksträckor, superbra! Rakorna kan jag ju uppenbarligen gå iaf. Skönt det. Svängarna MÅSTE vi träna mer på. Ska även köra mer på klossen för att få ännu lite bättre bakdelskontroll.
  4. Läggande: När Niklas kommenderade gick det skit, hon gick ca. 5 steg efter kommandot och ja, skitdåligt helt enkelt. Tränade en del o-kommenderat också, mycket bättre! Vissa skitsnygga.
  5. Inkallning: Ehm, ja, vem är dum i huvet som lägger en externbelöning bakom HUNDEN i inkallningen?! Jo, jag såklart. Hur puckad får man vara?!?! Som bäddat för problem med bjudningen när en leksak ligger bakom en. Åh så sur jag blev på mig själv, vem har kopplat samman min hjärna idag? Problemet var väl att ingen verkar ha gjort det.
  6. Hoppet: När jag satte henne närmre gick det bra, vid för långt avstånd hoppade hon inte, utan tjuvade vid sidan. Ingången var väl sådär... men helt ok.

Ja, kort sagt då. Jag måste torrgå och träna på min egen kroppskontroll och på att bli kommenderade mer. Ett stort måste verkligen!! Detta känns som det ABSOLUT viktigaste av allt. För allt sitter egentligen, problemet är att göra det tävlingsmässigt och med en klant-matte i andra änden snöret som stör och gör allt skit. Detta är det största bakslaget vi har haft, men det är ett viktigt bakslag, för det ger insikt. Insikten ger motivation att utvecklas och bli bättre, den innebär INTE att jag blir nerslagen. Jag får träna på så gott jag kan, också startar vi när vi är färdiga för det, helt enkelt!

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards