Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under januari 2012

Av Rebecca - 17 januari 2012 07:46

Alltså, hur coolt är inte detta?! Vilket enormt steg framåt för ridsporten att Rolf-Göran Bengtsson vann Jerringpriset, dessutom med 44,6% av rösterna , vilket är det högsta antalet någonsin!!! Awesome!! Jaa, jag somnade såklart innan detta var klart, men det var ju kul att vakna upp till denna nyheten.


Rolf-Göran prisad i Globen - Ridsport

(Bilden lånad av eurosport.se)


Dagen bjuder på skogsprommis och sedan bär det av in till stan för att möta upp min fina vän Erika och äta lite lunch! Mysigt värre! Eftermiddagen är ännu oskriven så det blir väl lite hundträning också minsann  .  

Av Rebecca - 16 januari 2012 14:07

Lång skön skogsprommis fick som vanligt inleda dagen, mysigt som attans! Idag snöade det en hel del också, vilket förvisso inte uppskattas jättemycket av mig, men ändå. När vi kom tillbaka sov hon ett par timmar och nu har vi tränat lite här hemma i köket.


Läggande under gång: Hon lägger sig rätt snabbt, dock ett par steg efter kommandot, samtidigt som hon försöker bita mig i byxbenen och blir irriterad för att jag går ifrån henne. Haha, inte så snyggt, men ganska kul. Hon ligger snyggt med hakan i backen iaf, klart plus.


Ställanden: Funkar super under baklängesmarsch, inte riktigt lika snabbt ställande om jag har henne i fotpos. Godtagbart, men ingen 10:a.


Ingångar: Såå mycket bättre! Tror verkligen klossen gett resultat här. Kul!


Har även börjat med fjärren på riktigt idag, går faktiskt bra. Har lagt lite gottis som externbelöning bakom henne vilket har funkat super, annars har hon haft en tendens att vilja röra sig mot mig, men det ska vi råda bot på nu. Hon rör sig inte heller mycket i skiftena, utan har stilla och fina tassar, kul!


Var nyss ute på en prommis på Sätra äng, har börjat utmana henne lite med att våga balansera på saker, sätta upp tassarna på brevlådor, soptunnor osv ni vet. Tidigare var hon lite feg och vågade inter riiiktigt hoppa upp på bänkar och stenar och såntdär men det är helt borta nu. Bra grejer!


 

Såhär såg det ut hos oss för ca 6 mån sen, den 16e juli 2011. Vi var ute och seglade och vid detta tillfället var vi i Visby! Världens sötaste, bästaste Flinga låg i sittbrunnen på båten och tyckte synd om sig själv. Sötpuppan!

Av Rebecca - 15 januari 2012 17:44

Idag var vi på en prommis med Samba och Mandie på golfbanan! Mycket bus för tjejerna blev det minsann. Det gick bra med dessa tre tillsammans, Samba kan vara lite bossig emellanåt och ta på sig uppfostrarrollen, det är egentligen inget problem då tjejerna tar tillsägelserna fint och skakar av sig åthutningarna snabbt. Samba var lite på Flinga där ett tag, men då kom polis-Mandie och skällde på Samba "var snäll mot min kompis", typ. Lite sött faktiskt! Flinga och Mandie är ju bästa radarparet, så fina tjejer så det finns ju inte!


lite bilder blev det ju, som vanligt. Ni får säga till om ni ledsnar... inte för att jag slutar fota och lägga upp bilder, men ändå.


Själv har jag lämnat in en liten eftersläpande komplettering precis, tränat för 4e gången den här veckan och nu sitter jag här med lite nyinladdade bilder. Till middag får det bli bakpotatis med skagenröra för 75% av familjen och en skinkröra till mig. Det får bli bra så...


Flinga är iaf frisk från sin öroninflammation nu, glömde skriva det när jag bloggade igår, vilket är skönt! Däremot... jag vägde henne hos vet... och vet ni vad min lilla älskade FlingFlonga, 9 mån väger?! 41 KG!!! enooorm tjej, tycker inte hon är så stor, det är bara när hon leker med Mandie som man ser hur stor hon är. Haha. Men hon är bäst ändå! Och jag känner mig säker när jag är ute och går med henne på kvällen, ger man sig på en tjej med en 41kg rottweiler (som iof är jättesnäll, men det vet ju inte dem..) då är man ju bara dum. Hehe, falsk trygghet, jajamen men whatever helps typ.


Dagens bildskörd blev:

             

Hon ser lite blek och blaskig ut i färgerna på den här sista bilden, och visst, hon är inte jättepigmenterad, men inte riiktigt såhär blek. Tokigt det blev. Orkade inte redigera det i PS heller. Latmask till matte.

Av Rebecca - 14 januari 2012 14:45

Ja gud så dålig jag är på att blogga these days, verkar som att det är antingen eller. Antingen är jag superduktig och gör 2 inlägg om dagen, eller så är det inget bloggande alls på någon vecka. Menmen, den här veckan har jag iaf godkända ursäkter för. Dessa ursäkter består nämligen av skolarbete, min sista kurs för terminen är avklarad och en veckas välförtjänt ledighet står på agendan (efter 9 inlämnade hemtentor under hösten, och 2 redovisningar). Och vet ni vad... jag har nu läst halva min utbildning, 1,5 år kvar bara! Det är ju fantastiskt, jag längtar som en tok.


Hundveckan har inte varit någon särskild träning eller så... mest lite tankenötter hemma och såntdär ni vet. Nu är jag ledig hela veckan så nu blir det andra bullar!


Men lite Kisenbus har vi hunnit med, gick prommis med honom i tisdags. Fullt ös som vanligt med dessa två galenpannor!



En annan grej som hänt, och är väldigt viktig för oss, är att Flinga har börjat inskolning på hunddagis! Och det är inte vilket hunddagis som helst, utan hos bästa Hella! Första dagen hon var där, i onsdags från 8-2 gick superbra iaf, hon var med Martie, Mandie och en beardiskille vid namn Pedro. Det hade iaf gått superbra, vilket kändes skönt! Det har blivit mycket förändringar inför våren nu, så den ursprungliga hundplanen vi hade gick i stöpet och då är dagis guld värt. Känns grymt att få ha hennes hos Hella, de känner ju varandra så väl och Flinga känner både Mandie och Martie, vilket känns extra skönt. Dessutom ska Hella eventuellt passa Flongsan över jul nästa år, så det är väl ännu bättre!

Bilden lånad från Hellas blogg! och ni bör även kolla Hellas hemsida



Dagen har bjudit på en låååång skön skogsprommis med min bäste Anton som sällskap, träffade några av Flingas kompisar ute; 2 labbehanar. De leker som tusan och har superkul! Inga bilder på buset förvisso, men två andra från imorse.



Sedan har vi haft finbesök av Josefin, Antons lillasyster som jag tror går i... 3an? Flinga älskar iaf Jossan och tycker det är riktigt lajbans att leka med henne. En lite försenad julklapp dök upp också, en kampis med handtag i ena änden och en tennisboll i den andra. Superbra leksak för Flinga, bollen däremot höll inte så länge, max 20 min. Men vi gick en prommis på Sätra äng, fylld med lek och skoj! Hon leker lugnare med Jossan än med oss vuxna, vilket är tur för hon drar som en dåre när man kampar. Så jäääkla stark.



Jag måste bara visa en bild på min pappa och Flinga, de har en kärleksfull relation som mest innebär en massa godsaker för Flinga och gemensamt gos. Win Win situation, verkligen. Men igår när han kom hem från jobbet var de såå söta så jag var tvungen att fota. När Flinga trivs smälter mitt hjärta, särskilt när pappa halvligger i trappan och jollrar med Flinga som ligger på toppen av trappan. Så sött! Pappa är en stor, stark karl som kommer hem på kvällarna med en hel massa pondus och dessutom kostymklädd. Han släpper portföljen i hallen, Flinga kommer och möter honom och man hör ett gällt bebispratande "Heeeeej, Fliiiiiingaaaa, åååh är du väärldens finaste pottweiiiler, åååh vilken söt tjeeeej". Jaa ni förstår, klart sevärt  . Haha, kul är det iaf.

 

Det var allt för nu, resten av dagen får bestå av träning för mig och lite klossträning för Flinga, middag och sen gladiatorerna (nördigt, jag vet, men jag är en sucker för alla vältränade kroppar där...också är det kul att se när alla får stryk, hehe.).

Av Rebecca - 8 januari 2012 18:55

Jag och Flinga åkte själva iväg för att träffa Calle och Samba, Hella hade tappat huvudet lite halvt och att träna hund utan huvudet med känns ju sådär.


Fotgående med kommendering: Bra attityd nu! Jätteroligt att hon är så pass på nu, högersvängar och rakt fram funkar super, vänstersvängarna måste vi träna en del på känner jag. För de är rätt kassa. Men positionen och attityden är bra och det är det viktiga! Resten ska vi nog fila till.


Lägganden under gång: Fått lite tips nu för hur vi ska kunna göra dessa lite snabbare, hon lägger sig men inte riktigt så snabbt som jag skulle önska. Eller ibland är de faktiskt bra, men långt ifrån alltid.


Ställanden under gång: Ungefär som med läggandet, hon ställer sig, men inte så tvärt som jag skulle önska. Ska jobba vidare på detta!


Apportering (1ans): Superbra, fick låna Calles apportbock, första gången jag haft någon annans.


Tandvisning: Gick helt okej när Calle kollade tänderna, måste hitta något sätt så hon tycker det är OK att en främmande människa böjer sig över henne. Detta tror jag är det största problemet, hon är ju inte jätteförtjust i människor hon inte känner.


Och en massa bus såklart!! Hon är så duktig min tjej, alltid flaggan i topp!


Behöver väl ändå inte meddela vem som är Flinga och vem som är Samba?


                 

Av Rebecca - 8 januari 2012 10:56

Idag ska jag, Flinga, Hella och Mandie möta upp Calle och Samba borta på Danderyd-Täby BK för lite träning! Det är askallt, (hehe, allt är relativt) hela -4 grader har det varit nu på morgonen. Skönt att det är kallt och fruset, men ingen snö.


Skön skogsprommis med mamma nu på morgonkvisten, Flinga sover sött efter lite labbe-bus och jag har lyckats ta mig in i den inbrottssäkra Gela's förpackningen med blodpudding. Komplett värdelöst att de ändrar den till ointränglig (är det ens ett ord...) utan tillhyggen, typ kniv.



Jag menar, VEM gör en sådan konstruktion?! Och det roligaste är att det står "ny smart förpackning" på den. Helt galet. Den är inte smart, den är riktigt kass och omöjlig att ta sig in i utan kniv att spätta loss puddingen från plasten med. Suck. Nåja, dagens I-landsproblem redogjort. Nu är blodpuddingbitarna i ugnen iaf, trevligt tycker fröken Flinga.


Kameran ligger på laddning också, så vi hoppas på lite träningsbilder sen.


Och jag måste få lägga in lite bilder på hur saker och ting var i början på Juli 2011. Inte helt fel med sol och värme. Och puppisar!! Jag har börjat glömma bort den fruktansvärt jobbiga valpperioden, Flinga var ursöt men sååå jobbig när hon var valp, överaktig, man kunde inte ens ta i henne utan att hon skulle bita en, trodde aldrig det skulle gå att klappa henne.


         


Och vet ni... nu är det lite mer än 4 månader (4 september 2011 tror jag..) sedan Vicke vandrade över regnbågsbron. Om ni kunde förstå hur mycket jag saknar honom, hur mycket han fattas mig. Min älskade, älskade lilla gubbe. Jag tänker på dig varje dag, och jag vet att det var rätt beslut, men det gör ont ändå. Särskilt när jag hittade din flytväst idag... den lilla orangea.   

   

Finns det något vackrare... Hade det funnits en passande gråtande smiley hade den suttit här. Jag sitter med tårar i ögonen och med ett hål i mitt hjärta. Älskade Vicknor, hoppas du har det bra där du är  ♥. Jag saknar dig.  


När jag ska ha en liten hund sen kommer det utan tvekan bli en Papillon igen. Världens bästa ras!!

Av Rebecca - 6 januari 2012 18:29

Idag skulle ju Flinga och jag ha varit på det tredje tillfället (av totalt 4) på kursen för Eva Bodfäldt. Men vid 8 draget ringer min telefon och då är det Eva som berättar att det är inställt pga. dubbelbokning och sjuka deltagare och grejer. Jahapp. Snopet värre. Men då har jag ett litet tag till på mig att träna stadga i ställandet. Bra det! Gäller att se det positiva   .


I vilket fall blev det en riktigt skön, lång 1h20min prommis i skogen! Vi hade en så himlans skön morgon med huur mycket sol som helst, så nu är solcellerna (oj vad fyndig jag var...menar alltså mina celler.. i kroppen..) laddade. Resten av dagen var ju helt plötsligt lite tom, men flitig student som man är blev det lite plugg för mig och fredagsgodis för Flinga i form av råa revben. Mums! Tyckte hon iaf, glufsade i sig det som ingenting och på 2 sekunder. Och varje gång jag ser hur starka hennes käkar är, och hur vassa tänderna hon har kan jag inte låta bli att tänka "oj, tänk om hon skulle bli riktigt förbannad...". För hon är stark också. Riktigt stark. Men... snällare hund kan man inte hitta. Hon är helt fantastiskt snäll!


Eftermiddagen bjöd på bus med Mandie för Flinga och snack med bästa Hella för mig! De är så gulliga så det är ju inte sant, tänk vad galet att vi träffades över huvud taget. Vad är oddsen för det, egentligen? Två nästan lika gamla tvåbeningar och två i princip lika gamla rottisbrudar (skiljer typ 10 dagar). Inte stora odds, men de hittade rätt och vi hittade varandra!! Tackar ödet för det.


 Lite bilder blev det då såklart, kan ju inte låta bli att ta med kameran när det vankas hundbus. Vi gick på den inhängnade golfbanan som är STOOOR och perfekt för hundlek! Tyvärr tycker ju alla andra det också, men både Flinga och Mandie funkar ju super med de flesta andra hundar, så det är inga bekymmer alls. Och fungerande inkallning har vi ju båda två så... men inga missöden idag! Bara en underbar promenad i solskenet.


     

Mandie


           

Mandie också nästan 9 mån


         

Råder väl inga tviver om vem som är vem... Mandie till vänster, Flinga höger. Om ni mot förmodan inte kan skilja snyggtjejerna åt   .

   

Flinga 9 månader

 


Sådärja, 18 bilder senare! Riktigt skön prommis. Så mysigt! Och så fint väder! Rottisar gör sig verkligen bra i solljus. Om ni undrar över de olika ljusen i bilderna så är det olika ljus på golfbanan beroende på var man befinner sig (AHA!).


Ha nu en riktigt skön kväll!!

Av Rebecca - 3 januari 2012 16:02

Nyårsafton blev faktiskt en riktigt bra dag/kväll/natt! Var med pappa vid båten (uppe i Svinninge) och tränade lite lydnad/miljötränade lite, ni vet, gå på galler och sånt som vi inte gjort på ett tag. Det var inga bekymmer alls faktiskt, så duktig så!


På kvällen var jag och Anton hos en kompis på middag med tillhörande festligheter, vilket var supertrevligt och kul! Mor och Far var hundvakt, och det hade gått bra, hon var inte rädd för fem öre, utan blev mest förbannad och stod ibland med höjd svans och morrade åt de konstiga färgerna. Hon är inte skotträdd, utan sov sig igenom 12-slaget, skönt!


På fredag har vi träning för Eva igen, vilket ska bli superkul! Får se om hon tycker vi har förbättrats något.


Annars tränar vi på som vanligt! Inget nytt här inte.



Hoppas 2012 blir ett grymt bra år för oss alla!

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards