Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 18 januari 2012

Det där med promenader...

Av Rebecca - 18 januari 2012 10:33

Igår kväll var jag ute på kvällsrundan vid halv 8 draget, blev en koppelpromenad i kvarteren runt huset. Det går en Flat typ 70 m framför oss, vi går i ungefär samma takt och Flinga och jag går efter dem ett litet tag, kanske 4-5 min innan vi svänger av. Jag reagerar över att hunden inte får lukta, utan går i kort koppel bredvid ägaren hela tiden, 4-5 min utan att lukta på en promenad känns för mig som ganska lång tid. I vilket fall så svänger vi av så vi ska slippa gå bakom dem hela tiden, går en annan väg och kommer ut ungefär 100 m bakom dem igen, hunden går fortfarande likadant, snällt och lydigt bredvid ägaren i rätt kort koppel.


Det är inget fel, det är inte det jag säger, men jag började fungera över det här med hundpromenader, och hur man går promenad. En hundprommis för mig är när hunden ska få nosa runt och promenera, inte fastna på samma fläck jättelång tid liksom, men ett litet tag är för mig okej. Det finns liksom bara två regler, typ: 1. Dra inte i kopplet, det är BIG nono. 2. Lås dig inte på andra hundar. Sedan får hon nosa hur hon vill bara hon är följsam i kopplet. Om jag vill gå en jättesnabb powerwalk skulle jag antingen gå så jag kan ha hunden lös eller lämna hunden hemma, för mig känns det främmande att ta med hunden ut på prommis, men den får inte lukta? Hundar lever ju typ genom luktsinnet. Däremot ska hon följa med mig och inte dra för att nosa om jag kortar kopplet, men normalt sett går jag ju med långt koppel just för att hon ska få kolla läget. För mig är det ingen vits i att gå en promenad med kort koppel och hunden bredvid mig á la Cesar Milan.


Jag poängterar igen, det är INTE fel att göra på något annat sätt, men för MIG känns det främmande  att ta med hunden på prommis utan att det ska få använda sin nos till att kolla läget. Men, hur gör ni? Hur tänker ni? Vad är okej för era hundar? Nej, jag förväntar mig inte att ni ska svara, men jag hoppas att ni gör det, ni var ändå en hel skolklass som läste här igår... NÅN borde väl kunna ta sig tiden att svara på mina funderingar   


Men.. jag måste bara hylla min voffa lite också. Min Flinga är bäst i hela världen (nähä...), hon är såå mysig att vara ute och gå med. Jag bara njuter av våra underbara skogspromenader på morgnarna, hon springer inte fram till andra hundar, går ihop med typ alla andra hundar om det skulle springa fram något, hon kommer klockrent på inkallning, har ännu inte dragit efter vilt osv. Jamen, det märks väl hur mysiga våra promenader är  . Bara njuter av den underbara naturen och att vara ute med en underbar hund och promenera. Min vackraste Flinga.


    

Och ja, jag har liite svårt att lägga upp blogginlägg utan bilder, så jag går igenom det gamla arkivet istället    . Det här var i august, vi var nere i Kolbäck och kollade till hästarna på sommarbetet. Kommer ihåg hur jag kämpade med den där nedrans tejpen och de där öronen. Det var verkligen hopplöst, haha. Hon typ bet mig i händerna och var asjobbig, men jag börjar förtränga det lite och tänka "men sååå jobbig kan hon ju inte ha varit..." men jo, det var hon. Min älskade Flinga   . Som jag älskar den här hunden. Den här bilden är väldigt mycket Flinga, hon ser såå lurig ut.


 
 
Jonna

Jonna

18 januari 2012 17:05

Fint skrivet om fina Flinga <3

Jag har också alltid låtit zolo göra som du beskriver på promenader. Det har aldrig varit något problem. Tills han kom på att han var hane för några månader sen och låser sig på olika dofter. "oj, där på andra sidan gatan finns ett träd somnat SKA lukta på!" Så nu är friheten begränsad. Säger jag "då går vi" så går vi och då är det noll nosande som gäller. Han behöver inte gå precis bredvid och behöver inte ha kontakt men han ska gå lugnt i slakt koppel. På mitt varsågod får han sedan nosa som han vill (vilket är ofta men han behöver klara kriterier). Det är mina lärdomar :)

Kram

http://Turingenszolo.wordpress.com

Rebecca

18 januari 2012 21:17

Det kan jag tänka mig är en bra grej :). Flonkan har en förmåga att ibland försöka låsa sig men jag gör som du "nu går vi" också går jag och då får hon följa med :). Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards