Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg under juli 2011

Av Rebecca - 14 juli 2011 13:00

Nu har vi snart varit 24 h i Visby och har väl inte hunnit med så mycket. Vi har gått med hundarna en massa, man kommer inte så fort framåt när FLinga är med då alla säger "åååh vilken sööööt, får jag klaaapppaaaaa?" om man har tur så frågar dem om de får klappa. Hon har träffat en massa konstiga människor, legat och sovit till den senaste kommersiella klubbmusiken och förundrats över de blinkande ljusen och de skräniga rösterna som vrålar "Who's gonna saaaaaaaaaaaaaave the woooooooooooooorld toniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiighhhhhhhhht" under kissochbajs rundorna inatt (vilket har varit rätt många pga. den lösa magen). Klubbkidsen på bryggan kollade skräckslaget på mig som bar upp en ca.15kgs Rottisvalp i pyjamasbyxor och håret på ända, haha jag känner mig gammal. Detta festarliv som vissa lever är inte min melodi helt enkelt... Jag föredrar detta:


            



      (ignorera pappas fötter)


I  vilket fall så är det alltså män i min pappas ålder (ca. 50) som står och skriker "1,2,3 Faaanta och Roséééé" med skumpa i ena handen och den andra handen vevandes i luften. Skulle min pappa bete sig så skulle jag avlida på stört tror jag. Men vi är ju alla olika, som sagt ;). Som tur var så är det stor del unga människor också, men det är inte föränn nästa v som festen drar igång på riktigt, då är det den sk. Stockholmsveckan, då Stureplan invaderar Kallis och de olika nattklubbarna. Jag förundras över de massiva summor pengar folk verkar inneha, kolla bilden på båten till vänster, helt sjukt stor (för att vara Sverige då...på Rivieran är det väl en roddbåt...) och sedan är det två bilder på vuxendagisarna. Men men, lugnet före stormen, hamnvärdarna verkar bäva inför nästa v, jag pratade med några igår som svarade att "nu är folk iaf glada..". Lite bittert sådär. Well, jag föredrar en skogspromenad med djuren, alla dagar i veckan.


     


Nu ska vi gå en sväng på stan så fort Flingflongan vaknat, käka en glass och hoppas att regnet dröjer, men det ser långt ifrån lovandet ut.



Av Rebecca - 12 juli 2011 12:20

Imorgon ska ju vi åka till Visby, där pappa och bror väntar. Det innebär buss, t-bana, tåg, tåg och sedan 3 h båtfärd med Destination Gotland. Så idag har jag förberett Flinga lite på T-banan och åkt till Östermalmstorg för ett ärende och sedan tillbaka. Vicke är livrädd för t-bana/tåg/buss så jag ville att hon skulle åka utan honom en gång först, för att se att det inte är farligt. Det gick i vilket fall superbra, hon var stencool och la sig ner och vilade! Cool tjej.



Spanar lite på folket som går in och ut!

Av Rebecca - 9 juli 2011 15:48

Idag har vi varit på Bromma Zoo och shoppat lite inför båtsemestern.


 Kom hem med 4 st stora skinkben (Flingas favvo!), grisknorrar, mega sticks, en flytkong, en flamingo och 2,5 kg levergodis.


Flinga hittade en kompis också (lite stel och tråkig däremot)


Suck... jag förstår verkligen folks fördomar mot små hundar... träffade två sjukligt ouppfostrade pyttesmå Maltesers. Så fort de så en annan hund så tokskällde dem helt, tackar för att min lilla kille inte är så   . I vilket fall så förstår jag de fördomar som finns. Det är exempelvis väldigt vanligt att folk kommenterar att Vicke är så lydig (han går ju fot...), inte hade de kommenterat om det varit Flinga som gick fot   .


Vägde Flinga idag (13 v på dagen) 14.2 kg. Tungviktare..hon är ju inte ens tjock.

Av Rebecca - 8 juli 2011 17:22

Det blev inget bloggande under gårdagen, vilket ni säkert sett   . Flinga, jag och pappa var igår ner till Farmor i Norrköping, vilket innebar ca 4h i bil för oss igår... men lillatjejen är väldigt duktig på att åka bil så det gick jättebra! Hon somnar i princip på en gång... Hos Farmor skötte hon sig jättebra, inte ens tokdamp fick hon, trots 2 h sömn i bilen på vägen ner. Gick en prommis med henne och Vicke på Sätra äng innan vi åkte ner, annars hade vi haft en hundbur med sönderbitet galler...eller snarare en valp utan tänder.


Imorse var vi som vanligt på Sätra Äng, där träffade Flinga en gul labradortant vid namn Saffran. Hon lekte så fint med Flinga, de badade tillsammans (Flinga lite feg och går till magen, men nu fräser hon runt i vattenbrynet) och busade ca 10 min sedan var jag tvungen att göra iordning mig för jobb från 10-14, efter det har jag klippt håret vilket jag inte gjort sedan november, så det var på tiden. Känns så skönt!! Pappa och Oscar har nu åkt ut med båten i riktning mot Visby. Flinga, Vicke, jag och mamma ska ta gotlandsbåten på onsdag från Nynäshamn för att möta upp dem.


Ska åka till Bromma Zoo en sväng också, de stänger inte förrän kl 20 så det finns gott om tid. Tänkte köpa lite ben och även lite godis till de små liven.


Hihi, just det, imorse träffade jag och hundarna en man som frågade om Flinga var en BOXER!! Haha, det var kul   .


Jag sitter och funderar på vad jag ska göra med mina röda vinbär... ska nog koka gelé av dem, så jag kan ha det till köttgrytorna i höst!

Av Rebecca - 6 juli 2011 21:19

och därmed även valpar, därför träffade vi Helena och Mandie idag!


                    

Av Rebecca - 6 juli 2011 09:19

Suck... vissa hundägare irriterar mig till max. Morgonprommis med Flingan blev på Sätra Äng, vi hinner gå 100 m innan vi möter en ENORM omöjligt renrasig schäfer (såg ut som typ en varghybrids-aktig hund) med en riktigt macho-husse som hade kopplet virat typ 50 varv runt handen. Jag går åt sidan med Flinga, hon kan vara lite osäker runt stora hundar så ett utfall 50 cm från henne ville jag helst undvika. Men den här nedrans hussen stannar typ bredvid och hunden gör såklart ett utfall (!) varav hussen tar tag i hunden väldigt hårhänt och korrigerar (det gör var och en som de vill, så där säger jag inget), men MÅSTE man stanna precis bredvid oss?? Trots att jag går åt sidan och sätter henne ner?? Suck. Hon blev inte så rädd som tur var utan gick undanlite snett bakom mig för att sedan ställa sig framför. Ingen skada skedd, men ändå? Vet man med sig att man har en hund som gör utfall, måste man då ställa sig 1 m från en liten valp?


Irritationsmoment nr 2 (egentligen större än det tidigare) var när jag var ute med Vicke alldeles nyss och gick här runt i villaområdet. Jag har kanske 5 min hem, har honom lös (han är alltid lös förutom vid starkt trafikerade vägar) när jag ser en kvinna med en Welsh Springer Spaniel komma gåendes ut från en tomt. Jag kallar in Vicke, sätter honom i utgångsposition bredvid mig, med bibehållen ögonkontakt. Han sitter såååå fint men tror ni inte på fan att kvinnan släpper fram sin ouppfostrade j*vla hund till oss när han sitter tokfint i kanten av vägen???? Gaaaah. Han reste sig givetvis upp när han får en okänd hundnos i nyllet...MEN problemet är... ATT JAG SÄGER INGENTING!!! Jag som har världens humör... varför visar jag aldrig det i dessa lägen??? SÅ irriterande. Nästa gång ska jag säga något...

Av Rebecca - 5 juli 2011 20:09


Flingflongan på gallret! Inte rädd alls, hon kollar mest vad Vicke gör där under   



Och på båten!


Har tränat lite med handtarget idag, samt sitt/ligg/stå. I övrigt har vi gått en liten prommis imorse! Hon är ju störtcool som vanligt :).

Av Rebecca - 4 juli 2011 14:36

Jamen då var man hemma igen! Klyschan "borta bra med hemma bäst" stämmer verkligen bra. Bilresan ner gick bra, vi stannade och kissade hundarna 4 ggr ganska tätt och sedan sov båda två hela vägen hem.


Det har varit så kul att träffa allihop! Mormor och Gunnar är helt fantastiska att bo hos, jag tok-älskar verkligen dessa två människor.. tack för att ni finns.


Igår var jag, mamma och mormor ute på en morgonprommis med båda djuren, där träffade vi en liten Dvärgschnauzertik vid namn Tyra. Hon och Flinga busade bra och F var nog glad att träffa en leksugen kompis i samma storlek. Tyra ledsnade dock på Flinga efter ett tag och sa ifrån.. väldigt snällt dock för F var på direkt igen. Vi bröt när hon blev för på och sedan fick de leka lite igen. Det funkade bra och Flinga njöt för fulla muggar över att ha en kompis som ville leka..


Flinga och Tyra


        

Hmmm, lite tungt?? japp. Hon ser rätt stor ut nu i min lilla famn (är ju inte så lång)


Här är lite bilder från en skogspromenad som jag och djuren tog.


          


Flinga är galet glad i blåbärsriset, vi fick passa på när vi var på fästingfri mark.


       


Mormors underbara trädgård med kalasfina blommor.. jag är en riktigt bullmamma och älskar lummiga trädgårdar med massa bär och äpplen. Och självklart maaassa blommor. Notera den fina vita blom-busken, hur den såg ut före Flinga kom på hur gryyymt rolig den var.


För efter hennes massaker såg det ut såhär:

 

Galna FlingFlongan.


Trädgårdsbus/mys:


              


Det luktade vääldigt gott på en gräsfläck och båda låg och rullade som galna...


Flinga vaktar huset:


      


Fröken Flinga trivdes utmärkt med att ha sin koja med sig. Hon sov mycket i den på dagen, tanken med canvasburen (som självklart alltid är öppen) var ju att hon skulle ha en trygg, välbekant punkt i tillvaron, oavsett var vi befinner oss. Den är supersmidig och blir platt när den fälls ihop.


 


Här kommer även två bilder från mitt första paltlagande(kan man säga så?) någonsin, de blev supergoda och jag åt nog säkert 5 st. Med fläsk till såklart!! Mums.

     Japp, smeten är kletig och jag ser väldigt fokuserad ut. Gunnar trodde att det inte skulle bli mer än 30, men han hade fel. Blev säkert 45 st.

Hann även med en sväng till Djurmagasinet igår för att köpa lite jättemumsiga strupar...dessa är nog fröken Flingas favorit"ben" förutom märgben såklart, men de blir hon lite dålig i magen av. Har även fått öka på hennes mat lite för hon är uuuutsvulten den stackars lilla flingflongan.

Hon är iaf stencool med allt, imorse var jag ute och gick med dem vid halv 5 (!) och släppte lös henne på en lekplats. Hon försökte klättra upp för rutschbanan och var inne i lekstugan, haha. Obrydd tjej. Världens finaste.

Annars fortsätter vi med handtarget (sitter om ett smäck) lite apportering-light, i form av att hämta tennisbollar och komma tillbaka med dessa. Vill inte börja med apportbocken då hon gärna tuggar på ALLT och lite till... tugget vill vi ju INTE ha på apporten så... vi avvaktar med det lite. Kanske att hon får hålla den och lära sig det kommandot, utan tugg då såklart. Har även börjat lära in "backa" med klicker. Än så länge förstor hon inte riktigt men det lossnar nog snart! Fina Flingflongan.


 


Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards