Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 15 maj 2012

Av Rebecca - 15 maj 2012 10:05

Igår kväll var mamma och jag med tjejerna i skogen och körde lite jaktapportering med dummies! Det tränades i första hand stora sök med Fling, utan synretning. Ester körde linjetag, "stort" sök med synretning och gick faktiskt på ett sök utslängt till Flinga och grejade det med bravur!


I vilket fall är min hund fantastiskt duktig på att apportera!! Har bara 3 dummies hemma så det blev inte så många skick på varje, men man kastar ju då ut dummiesarna och tanken är att hundarna ska komma ihåg var de landade och sedan på kommando sticka ut och hämta. Flinga gör det riktigt bra, sitter knäpptyst när dummiesarna slängs iväg och sticker raka vägen ut och hämtar in en åt gången, sedan upprepas detta underbara mönster varje gång hon skickas. Och det som är så häftigt med henne är att hon är lika snabb in med grejerna som hon är ut, och hon har aldrig någonsin försökt ta en omväg förbi mig för att få ha saken för sig själv, inte så typiskt Rottis direkt.


Snabbheten går väl inte direkt att jämföra med en Flats, men det är ju inte så konstigt när hon väger typ 15 kg mer och har en annan kroppsbyggnad, däremot är hon riktigt snabb när hon fått upp farten! Och hon har en stor fördel i att hon aldrig skulle ge upp, hon letar och letar och letar halv ihjäl sig om hon inte hittar på en gång, så funkar det under vanliga uppletanden iaf, igår hittade hon alla dummiesar på en gång iof. Jag tycker att det är grymt kul med denna träningsform, just retrieverträning, kanske att nästa hund blir någon form av apporterande fågelhund att köra jaktprov med... Nåväl, jag har tänkt att försöka utbilda Flinga inom apporteringen som man gör med fågelhundarna iaf, bara för att se om det går! Hon är väldigt mångsidig min fina Flinga, det måste man verkligen säga. En riktigt duktig tjej!


Ikväll ska vi iväg och köra med Karin och Niklas igen, superkul!! Jag har inte riktigt bestämt vad vi ska köra men jag kommer ha en tydlig plan innan passet.


 


Någon som längtar tillbaka till det vädret som visas på bilden? Inte jag iaf. Inte ett dugg.


Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards