Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Rebecca - 9 maj 2012 12:11

Hallå i stugorna, eller var ni nu är...


Igår var jag och Fling på Södra BK där vi träffade Karin och Niklas + vovvs för lite lydnadsträning! Kameran följde med också, resultatet på den fronten blev typ 370 bilder... Hrmm.


Flinga och jag fokuserar ju fortfarande på framförallt glädje, och vi har ju nästan helt skippat momenten i 1an och börjat med de lite högre momenten...


Gårdagens pass fick detta utfall:

  • Rutan: Började med att lägga ut targeten utanför rutan, bara för att friska upp minnet lite... hon älskar den där targeten och sprang fort som attans till den och tryckte tassarna på brädan, så det var ju bra! Mindre bra är att hon vill apportera den, men det är väl ett riktigt lyxproblem ändå, "Matte, matte, tiiiitta vilken fin plankbit jag hittade, jag äälskar den.. snääälla, kan vi leka med den?! Bara liite". Nåväl, efter ett skick på target utanför rutan stoppade jag in den i rutans bakkant när hon satt och kollade på, skickade henne på targeten med kommando "rutan". Hon for som ett skållat troll och hoppade på den, klickar för kontakt med targeten och busar i rutan. Detta upprepades några gånger med bra resultat, jag flyttar targeten mellan gångerna så att hon ska veta vad hon ska göra, förhoppningen är att hon ska börja associera "rutan" med just target och ruta såsmåningom, dock är vi inte där ännu.
  • Linförighet med kommendering: Alltså WOW vad vi har utvecklats här! Sedan jag lade alla krav åt sidan går vi från klarhet till klarhet i detta moment, jag går längre och längre sträckor med finfin attityd och position, duktig! Däremot fegar jag lite, och mina kära träningskompisar är på mig hela tiden om att jag nog kan försvåra mer, att jag ska testa att gå ett så långt fritt följ som möjligt bara för att se... och ja, det är nog bra, vi kan definitivt gå längre än jag kan. Men det är skönt att safea lite. Svängarna kan fortfarande bli bättre, men det filar vi på i smyg här hemma... Jag lär mig att gå bättre och bättre också, och blir inte längre nervös av att bli kommenderad. We're getting there!
  • Läggande under gång: Förvånansvärt bra! Vi jobbar på hela tiden, nu lägger hon sig på kommandot så nu ska det bara bli lite snabbare!
  • 2:ans Hopp: Började igår med 2:ans hopp, ni vet uthopp och sitta på andra sidan och sedan hoppa tillbaka. Satte targeten på andra sidan och kommenderade "hopp", funkade bra! Gjorde några gånger, efter ett tag blev hon konfunderad och satt kvar när jag kommenderade, vilket fick mig att tänka till lite. Normalt sett skulle jag nog sagt igen, men något har jag lärt mig, för jag bröt direkt och gjorde om och gjorde rätt! Bra där av mig. Har ju fått för mig att om man upprepar ett kommando när de inte gör det på första, att de ska kedja momentet genom att tro att det rätta är att göra det på andra kommandot. Inget sånt nu, utan nu gör vi rätt från början!
  • 1:ans hopp: Gick ju alldeles strålande! Inget att klaga på här, möjligtvis ingången lite...
  • Tandvisning: Både Nicke och Karin kollade, vilket gick superbra. Förvisso känner hon ju dem nu, skulle behöva lite nytt folk som vill kolla.

Japp, så såg gårdagens pass ut! Hon är ju så duktig! Det kändes verkligen superduperbra hela vägen... min fina fina Fling!


                                             

Sådärja, 22 bilder senare. Bilderna på mig och Flinga har Karin tagit och resten är det jag som fotat.

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards