Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 13 maj 2012

Av Rebecca - 13 maj 2012 19:29

Jag är typ i ett lyckorus just nu!!! Min fina fina fina Flinga har gjort det igen, ett såntdär helt sjukt bra träningspass!!! Vi var med träningsgänget på Danderyd-Täby BK och körde lydnad, och jag är typ euforisk. Så jädrans kul!


Dagens pass bjöd på ungefär samma grejer som sist vi körde, nämligen:


Rutan: Liknande upplägg som sist, target längst bak i rutan som hon ser när jag lägger ut, sedan gå tillbaka mot rutan i fot, sätta henne ca 2 m ifrån och peppa henne lite, sedan skicka henne på "rutan". Gick superbra! Världens rivstart och rätt på targeten = klick och bus i rutan som belöning. Självklart är det ju tänkt att alla dessa hjälper ska väck sen.


Linförighet: Med kommendering, gick helt suveränt! Körde två gånger, första gången gick det superbra, men jag safeade lite som vanligt och bröt lite tidigt. Grejen är ju att hon har sån himla himla bra attityd och uthållighet nu, men jag fegar fortfarande lite med att gå längre sträckor med henne, vilket är konstigt. Det gick iaf superbra!! Gick sedan ännu en linförighet efter lite belöningsbus och feedback från niklas och Karin, och denna gick grymt bra den med! Vi gick ungefär lika långt som ett program i 1an och det var inga problem, hon släppte kontakten en gång men det var ca 1 sek sedan tog hon upp den igen och då belönade jag. Riktigt duktig! Jag måste däremot tänka lite mer på hur jag i högersvängarna, dessa har vi fått lite knas med nu, tidigare var det ju vänstersvängarna. Lustigt det där, hur det funkar. Men självklart sitter det ju bara hos mig, så jag får väl vackert torrgå lite mer igen!


Uthopp: Körde en del uthopp idag också, precis som sist. Började med target, vilket funkade bra, körde tre gånger med kriteriet hoppa på kommando och sätta tassarna på targeten. Gick bra! Körde även ett hopp där själva hoppet belönades, hon sprang ändå fram till targeten så det var ju hemskt lyckat! Körde en gång med hopp över, springa till targeten och sedan kommendera sitt = klockrent! Eller ja, egentligen 2 ggr körde vi, men första gången bara slängde hon sig ner i backen så det räknas inte    .


Läggande under gång: Såå mycket bättre än någonsin!! Har ju haft problemet att hon inte lägger sig på kommando utan hon har typ bitit mig i benen när jag fortsätter gå, detta är nu uppenbarligen borta för hon la sig rätt snabbt men det revolutionerande var att hon la sig PÅ kommando och inte efter. Duktig!!!


Ställande under gång: Klockrent!! Så jädrans duktig. Klockren tvärnit på kommando! Detta moment verkar ha vilat sig i form, härligt!!


Platsliggning: Massiv störning under platsen idag, var faktiskt lite orolig att hon skulle kasta sig upp och springa bort till störningen. Det som hände var att de körde agility på en plan preciiiis bredvid, och min lilla taggade Fling ville inget annat än att tok-springa bort till planen och lajja med Border colliesarna, verkade det som. Jag ställde mig lite närmre när jag märkte att hon var lite ofokuserad, belönade när hon struntade i störningen. Egentligen tror jag väl itne att hon hade rest sig, men har man Rottis kan man liksom inte riskera att det händer något, inte ens på en BK. Folk kollar redan lite snett på en liksom, vill inte direkt spä på deras förutfattade meningar.


Men nu har jag sammanställt hur dagens träning gick, och som ni ser gick det ju grymt jädrans bra!! Ingenting som gick dåligt idag...! Får se om jag vågar lägga upp linförighets filmen som Karin filmande med sin telefon. Åh vilken duktig duktig duktig tjej jag har! På topp hela tiden, och hennes uthållighet bara ökar och ökar för varje gång vi tränar, hon hade dessutom massa energi kvar när vi var klara, bra att inte köra slut på henne tycker jag.



Tidigare på dagen var vi nere vid Antons båt som precis blivit sjösatt. Det är lite speciellt med denna båten då den hade hål lite här och där och inte varit i vattnet på många år, det är en träbåt dessutom så det krävdes lite gammeldagsa metoder för att laga den. Den båten är iaf sjösatt idag, så jag och Flinga var nere och kollade när den låg i vattnet, passade på att fika litegrann också!


Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards