Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2012

Mer spår

Av Rebecca - 7 augusti 2012 20:56

Både igår och idag har det blivit spår för lilla Flång.


Gårdagens spår blev rätt svårt, ca 300 m med en vinkel och i kuperad terräng över två stigar. Liggtid ca 40 min, ingen vind att tala om.


När jag väl släppte på henne på spåret så spårade hon riktigt riktigt dåligt. Hon vimsade runt och hittade varken hit eller dit utan var helt ofokuserad och hittade inte spåret alls. Efter ett tags vimsande hittade hon spåret och spårade drägligt, men långt ifrån hennes vanliga klass. Vinkeln jamsade hon runt i också, hittade dock apporten och lyckades på något vis ta sig fram till slutet. Jahapp. Jag stod där helt förvånad och visste varken ut eller in. Jag har verkligen försökt hitta en anledning till att hon spårade så dåligt men jag vet verkligen inte. Kan det ha varit lite svårt? Kan det ha varit någon och trampat runt i det? Var hon bara ofokuserad och slarvig? Nåväl, 1 apport + slut med in, sammanlagt låg det tre saker i spåret + slutet.


Idag bestämde jag mig för att ge mig på att lägga ett till spår till henne. Detta blev lite kortare men det går nog en del folk där jag la spåret så det blev kanske svårt på så vis istället. I vilket fall la jag kanske 125 m rakt fram och sedan en vinkel och 50 m till, inte särskilt långt med andra ord. I spåret låg det tre 2 apporter + slut. Hon spårade såå mycket bättre!! Fortfarande vimsig i spåret men hon var ändå mer fokuserad idag. Vet inte varför hon jamsar omkring såhär? Jag tycker hon spårar så mycket bättre på äng än i skog. Däremot, en grej som imponerade STORT på mig, är hur oerhört fint hon apporterar in apporterna. Och nej, vi har INTE tränat detta alls i spåret. Så där är jag väldans glad!!



 
 
Ingen bild

Kalle

8 augusti 2012 00:23

Hur långa liggtider brukar du köra med? 40 min är ju ganska kort tid, svårare för hunden än om det legat i exempelvis en timme eftersom doften efter 40 min inte hunnit "landa" riktigt på marken ännu. Fast man vet ju aldrig vad som hänt i spåret heller, var det i skogen? Mycket bärplockare och sånt pack ute nu ;)
Vi får dra ut och spåra någon dag, har ju aldrig sett henne spåra så det vore kul.

Rebecca

8 augusti 2012 09:01

Jo men det är inför appellen, att inte vänja henne vid för långa liggtider så att det blir svårare på tävling. Japp det var i skogen... Där jag la spåret brukar det förvisso aldrig vara folk, men man vet ju inte.

 
Karin

Karin

8 augusti 2012 09:39

Tänkte också lite på liggtiden. Förslagsvis kan du ha en liggtid på MAX fem min eller låta det ligga MINST en timme. Håller med Kalle där att vid 40 min är det lätt att spåret inte lagt sig ordentligt. Om du inte har möjlighet att ha längre liggtid än 40 min skulle jag ta spåret direkt. Gick hon långt ut på sidan? Orutinerade hundar brukar i allmänhet gå långt ut på läsidan, dvs. få hela spårets vittring näsan. Sen är det generellt vara lättare för hunden att spåra på äng än i skog.

Som du säger kan det ha säkert vara så att människor har 'stört' spåret och du får inte glömma att det var sjukt varmt igår - det påverkar ju också spårarbetet.

Riktigt roligt att hon markerar apporterna så bra, heja er!

http://frankiegreyghost.wordpress.com

Rebecca

8 augusti 2012 11:13

Får testa med längre liggtid helt enkelt och se om det blir bättre!!

 
Ingen bild

Johanna

8 augusti 2012 10:47

Jag brukar lägga några godisbitar i spåret ibland för att motivera Amber till att spåra mer noggrant och det har fungerat. Jag är också imponerad att hon apporterar in pinnarna fastän vi inte tränat just det momentet. Vi har bara kört skogsspår.

Rebecca

8 augusti 2012 11:13

Godis lägger jag i burkar, lägger jag de direkt i spåret vittrar hon dem istället. I have tried ;). Mer liggtid får det blir :).

 
Ingen bild

Carina

17 augusti 2012 22:17

Det brukar generellt vara lite svårare för hundarna att spåra i skog om de är vana att spåra på äng. På ängen fastnar ju spåret bara precis där man går, lägger man spåret i skogen fastnar ju dofter i träd, buskar och ris runt omkring också ;) Det här med hundträning är ju en konstart för fasen, men man lär sig varje dag :D

Rebecca

18 augusti 2012 05:10

Ochjag har alltid hört tvärtom!! Hur lustigt är inte det :)! Ska tänka på det du säger :).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards