Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2012

Vilken tjej!!

Av Rebecca - 2 augusti 2012 21:49

Fling och jag är nyss hemkomna från ett underbart kul pass på klubben! Det gick verkligen sjuukt bra och min fina fina tös går bara från klarhet till klarhet.


Vi började med att jobba vidare med externbelöning, då jag försöker att inte bli rutinartad i hur jag belönar henne. Eller snarare, jag har blivit rutinartad i belöningarna, och försöker jobba bort det genom att utveckla mitt belöningssystem. Det lät lite bättre! Har tidigare kört med leksak som externbelöning men testade idag med gott godis istället, vilket gick så mycket bättre. Leksaken blir lite för svår och hon blir lite ofokuserad, vilket inte är effekten jag vill ha. Med maten hade hon en lagom dragning, det var så att hon verkligen verkligen ville dit, men det blev inte för mycket så att hon tappade fokus heller. Förvisso ska hon lära sig att ha bollen som externbelöning också, och förstå att fokus på mig ger leksak. Och det förstår hon, men det blir bara för svårt, stressigt och ofokuserat. I vilket fall är jag supernöjd! Vi kunde försvåra lite också med att Nicke satt och lockade på henne med matskålen i handen och hon gick ändå och sökte kontakt med mig, vilket var målet. När vi jobbar med externbelöningen ger jag henne inget kommando, utan belönar helt sonika att hon söker upp mig och är alert på mig. Hon ska tjäna på att vara med mig och inte stanna kvar hos Nicke med belöningen.


Rutan: Klockren nu! Så jäklarns bra! Ska variera med och utan target nu för att hon inte ska göra som en del andra hundar i min närhet gjort; börja stanna för nära bandet i framkant eller utanför bandet i framkant. Nej nej, vi vill ha dragning baaaakåt!


Hoppet: Hela 2ans hopp körde vi, i ett helt moment! Och såå jäklarns jäklarns bra! Klockrent över, fint sättande och superbra återhopp och ingång. Jäkligt nöjd!


FJärr: Klockrent bra! Snygga skiften och stilla baktassar. Det är 2ans fjärr som gäller nu, vilket ju är ligg/sitt.


Platsliggning: Också klockrent! Karin störde Fling en del med Frankie som hjälp, detta genom att träna språngmarsch 1,5 m framför Flings nos. Inga tendenser alls till att resa sig! Hon såg mest ut som: "Detta har matte ordnat för att lura mig, jag tänker minsann INTE trilla dit denna gång.." . Söthund!


Vänstersvängar: Blir bättre och bättre, klickar för att hon jobbar med bakdelen runt i svängen för att försöka få till bakdelskontrollen ytterligare. Belönar ut vänsterhanden när vi tränar detta.


Tandvisning: Nu har vi börjat komma fram till ett bra sätt att träna tandvisning med okända män. Karin ska börja ragga upp dem, vilket hon gjorde första gången idag, och sedan möts vi halvvägs för att det inte ska bli någon spänning. Hon skällde lite idag med men det var bättre! Hon hade en större förväntan på mannen idag, hon visste att han skulle ha gotte och ge henne och nog tusan hade han det!! Så nöjd med min fröken, och vilken bra man Karin hittade, lugn och trevlig och var superduktig med henne! Tack för hjälpen du okända man. Vilken tur att det hänger mycket olika karlar (Schäferfolk..) på Södra, så vi har många att träna med!


 


Min älskade älskade älskade älskade mongo-Flång! Som jag är kär i denna hund!

 
 
Sofia, Doris och Lycka

Sofia, Doris och Lycka

3 augusti 2012 00:01

Så roligt att läsa om er träning!
Keep up the good work! :D

http://sofiashundar.bloggplatsen.se

Rebecca

3 augusti 2012 08:07

Vad kul att du tycker det! Vi keepar good work :D.

 
Karin

Karin

3 augusti 2012 11:32

Ja, vilket pass ni gjorde igår! Ni var helt fantastiskt duktiga, samspelta och det är underbart att se er jobba.

http://frankiegreyghost.wordpress.com

Rebecca

3 augusti 2012 12:13

Tack gulle! Detsamma med dig och Frankie

 
Hella

Hella

4 augusti 2012 20:54

Härligt, duktiga ni är, som alltid! ;)
Kram!

http://www.hellaas.blogspot.com

Rebecca

4 augusti 2012 21:11

Gulle ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards