Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 12 november 2011

Av Rebecca - 12 november 2011 17:02

Vid lunchtid hämtade jag och Flinga upp Mandie och Hella för att åka till skogen och spåra lite! Hella bidrog med rådjursklövar och blod... och sin kunskap såklart! Det var första gången Flinga gick ett viltspår, så det var ganska kort och hade en liten, liten vinkel. Hon tog spåret jättefint, riktigt bjöd mot spårbörjan och spårade sedan lugnt och metodiskt. Stannade även för att slicka i sig av blodet på vissa ställen. Mumme! Hon blev lite förvånad när spårslutet bjöd på något så gottigt som en rådsjursklöv, men ville knappt lämna ifrån sig den när det var dags för det.


Efteråt gick vi en promenad i skogen, förvånande nog så bjöd den på x-antal hundmöten. Bl.a en 4 mån Engelsk Setter valp. Såå söt! Och såå busig! Hon hälsade på både Mandie och Flinga. Ägarna blev även rätt förvånade när de fick veta att våra tjejer är lika gamla, alla tror att Flinga är mycket äldre. Att de rent instinktivt kallar henne för hanhund är inte helt ovanligt heller. Imorse råkade vi ut för en sådan situation. Vi träffade en Eng. Springer spaniel hane uppe i skogen som var lös och kommer fram mot oss, stannar kanske 2-3 m ifrån innan matten ber honom stanna även om hon såg oss långt tidigare. Då säger matten "Han gillar inte hanhundar" och tar honom i halsbandet och börjar gå förbi. Hon blev ganska förvånad när jag upplyste henne om att min hanhund var en tik... Det som förvånade mig var varför hon inte tog sin hund direkt, om det nu var så att han ogillade hanhundar. Konstiga människor.


Snart kommer ett stycke okänd släkt hit, iaf för alla utom pappa. Aldrig träffat dem, men det ska bli trevlig!

Av Rebecca - 12 november 2011 11:17

Igår var första tillfället på kursen för Eva Bodfäldt, tävlingsinriktad valpkurs. Visst hon är lite gammal för det, men det var kul och lärorikt ändå, dessutom har det inte funnits några andra kurser som jag velat gå med henne. Valpkurs kändes helt bortslösat med pengar. Vissa övningar var lite enkla kanske och jag hade gärna gjort de lite svårare, men det var lärorikt och det handlar väl en hel del om att anpassa träningen efter Evas filosofi också, och att förstå den. Flinga skötte sig jättebra och vi fick en hel massa tips och beröm. Jättekul tyckte jag, då Eva är en person som jag verkligen beundrar inom hunderiet. Hon är helt enkelt fantastiskt duktig och det var otroligt lärorikt. Övningarna var bra, om än lite enkla kanske, men som sagt det handlade mer om att få in tänket, än att övningarna skulle var oerhört utmanande. Vi tränade externbelöning, lite bakdelskontroll och apportering.


Apporteringsövningen var verkligen jättebra, är ni sugna på att veta mer om den är det bara att hojta! Även externbelöningsträningen var lärorik, då jag faktiskt inte tänkt så mycket på det tidigare. Men det var rejält lärorikt och jag insåg det oerhört fiffiga med det! Flinga tyckte det var skitkul också, vilket är en stor bonus. Fast hon tycker iof att allt är kul!


Vi fick jättemycket beröm för vårt lekande, att hon har så stort föremålsintresse och bra kamp. Jättekul! Eva sa att hon tyckte Flinga var jättehäftig, så det var ännu roligare! Tror nog hon blev lite förvånad över vilket jäkla drag det är i henne, man tror kanske inte det när man ser henne. Fick en hel del beröm och även positiv feedback! Lyckad träning, nu ska jag träna på till nästa tillfället som är den 9e dec.


Dagen har än så länge bjudit på en pannkaksfrukost och lång skogsprommis, om en halvtimme ska jag hämta upp Hella så ska vi spåra lite! Imorgon ska vi till klubben och träna lite, även träffa en helt ny bekantskap och det ska bli kul, men mer om det imorgon!


Nu har jag säkert upprepar mig 100 ggr här men jag har inte tid att skriva om allting. Och juste, jag skrev ett mer detaljerat inlägg om övningarna, men jag gjorde det hemligt då jag inte vill dela med mig av det jag skrev till hela världen. Vill ni läsa får ni maila mig och be om lösenordet!



Av Rebecca - 12 november 2011 10:48
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards