Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 30 november 2011

Av Rebecca - 30 november 2011 14:29

Jag har verkligen inte haft någon lust att blogga. Vi har tränat och sådär som vanligt, tyvärr inte tagit några nya bilder och utan nya bilder är det lite trist det här med själva bloggandet tycker jag. Det är väl ca 9 dagar sedan jag bloggade sist, efter att vi kommit hem från Övik.


Vår senaste vecka har varit lite hektisk också, mina kusiner plus moster kom i fredags och hälsa på, de stannade till i måndags.


Den hundträning som vi sista veckan ägnat oss åt är: Lydnad, viltspår och uppletande.


Lydnaden brukar jag köra nere vid Skogsviks båtklubb som ligger ca 5 min från oss. En stor, klippt gräsplan med belysning runt om. Dessutom går det både hundar och människor förbi rätt ofta så det är bra träning. Motivationen hos mig har den senaste tiden inte varit jättehög, åtminstone inte med lydnaden. Jag har tränat en del med externbelöning för att få fram en ännu lite bättre position i fria följet, har lagt hennes favoritekorre så att vi går emot den. Hon ser när jag lägger ut den och sedan kan jag klicka vid exakt rätt position och då får hon frikommando att hämta ekorren, och så leker vi. Alla glada! Har även jobbat med det gamla hederliga tricket med externbelöning bakom henne i läggandet och ställandet, för att få liiite, liiite dragning bakåt.  


Spårandet funkar faktiskt jättejättebra! Spårade i fredags med älgklöv och blod. Kanske 100 m långt spår, 30 min liggtid och en 90graders sväng. Spårade på ängsmark vilket jag kan tänka mig är lite svårare än att spåra i skogen, det känns som att lukterna kan flyta iväg mer, det blåste dessutom rätt ordentligt. Jag hade dessutom glömt att markera spårbörjan, men det gick bra ändå. Ett alldeles för lätt spår för henne.

Idag spårade vi  viltspår igen, det gick toppenbra. La spåret uppe vid båtsmanstorpet vid Danderyds gymnasium ungefär. Spårbörjan la jag på ängsmark och sedan fortsatte spåret uppe i skogen. Markerade början finfint med en rosa bajspåse. Det är grejer det! Lade sedan kanske 180 m med 1 skarp 90 graderssväng och med lite småsvängar eftersom jag inte kan gå igenom träd. Det gick superbra, hon är riktigt duktig på detta och tycker det är såååå kul. När jag plockade ur henne i bilen var hon riktigt het på gröten, min fina stumpa spårade som ett riktigt tufftufftåg, ska lägga ner lite mer krut på personspårandet också!


Uppletandet  är helt klockrent. Det kör vi rätt ofta när vi är ute i skogen, då ser hon på när jag vallar och lägger ut föremålen, men det är mest för aktivering än så länge. Jag inbillar mig att hon ska se skillnaderna på ett riktigt uppletande och på ett lekupletande i skogen, har ju inga tjänstetecken eller någonting. Skulle säkerligen kunna släppa henne på ett riktigt uppletande också, har iof gjort det ett par gånger och än så länge har hon varit bombsäker. Hon är så jädrans duktig, letar med hög, fin näsa och en himla fart. Hon är så stolt när hon kommer in med föremålen, jättekul att se de små liven jobba!


Och eftersom det inte finns några bilder får ni se några andra istället. Den 30e juni i år såg det ut såhär:


       

Första gången tjejerna träffades, och första gången jag träffade Hella!


(och vet ni... jag har funderat på att anmäla mig till en tävling nu i vår...)

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards