Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 1 september 2012

Av Rebecca - 1 september 2012 21:10

Fling har sträckt sig under kvällsprommen :(. Hoppas hoppas hoppas att hältan går över med lite vila, hon är inte superhalt men markerar ganska tydligt. Lilla mongofröken.. så går det när man brallar som en tok med syrran!


     


Bilder från September förra året :).

Av Rebecca - 1 september 2012 18:20

Ja idag har ju vi varit nere i Vagnhärad och jobbat med tekniker kring antijakt-träning för våra små viltgalningar. Det var en hel del teori och det var inte jättemycket tid per hund när vi sen omsatte kunskapen i praktiken, däremot var det lärorikt!


Hela träningsfilosofin bygger på positiv förstärkning och att hunden måste lära sig att göra ett aktivt val att välja matte framför viltet, oavsett vad. Jag har jobbat så med Flinga tidigare, dock har jag krävt för mycket då hon fått belöning vid ögonkontakt och inte ALL kontakt hon gett mig. Instruktören (Åsa) menade att vi måste belöna all kontakt de tar med oss, även om det bara är att hunden stannar in och väntar på oss, eller att den väljer att följa oss när vi byter riktning. Belöningen ska sedan inte vara vanligt rutinartat "slänga köttbulle", utan vi ska visa med hela kroppsspråket och rösten att hunden verkligen gör rätt, tjoa och välkomna hunden in till matte med öppna armar. När hunden sedan kommit fram ska vi ritualisera belöningen genom att göra en stooor grej av att ta fram den och äta den, en viktig del är också att hunden aldrig ska veta vad som kommer. Åsa föreslog att vi ska ha olika burkar med diverse "VD-lön-godis", dvs. sjukt gott godis! Förslag: Vom, leverpastej, ostkrokar, rå kyckling, köttfärs... såntdär nomnom som är underbart att pilla med för oss tvåbeningar.


Vi höll till i skogarna runt Tullgarn-området där det finns sjukligt mycket vilt. Bara under tiden vi var där mötte vi två älgar och helt färskt älgbajs. Fling fick ha bajset som störning och jag kunde faktiskt bryta henne på det, vilket är positivt då Åsa menar att det faktum att de äter bajset är en del i jakten eller rentav en början på jakten.


Jag har fått med en del nya idéer som jag ska träna på hemma tills nästa tillfälle. Jag ska jobba mer med att befästa ett "stopp"-kommando, jag menar, hur ska jag kunna tro att hon ska stanna på en hare när hon inte stannar när jag skickar iväg en boll till henne? Nej, bassning, nu SKA jag ta tag i det där med stopp-kommandot. Det är bara rätt trist, tävlingslydnad är mycket roligare... Men men, vill man ha en viltren hund så vill man, och då får man JOBBA för det!



Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards