Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 15 november 2012

Mitt odjur är ett monster

Av Rebecca - 15 november 2012 19:45

Ja ungefär så känns det just nu. Min söta lilla duktiga hund är ett fullfjädrat monster. Detta med koppelvila på den aktiva Rottisunghunden är som en egen skräckfilm och ett hyfsat intressant experiment som leder till stor insikt om varför Rottisen som ras har scheisse-dåligt rykte.


Min Fling är en i grunden väluppfostrad hund i vardagslydnaden, hon är en sucker för allt som är litet och rör sig fort (även barn...) men annars är hon rätt okomplicerad. Hennes mansrädsla stör oss inte så mycket i vardagen. Denna väluppfostrade hund har nu på 2 v i koppel och med begränsad träning och aktivering lagt sig till med följande beteenden:


- Gör utfall mot bilar

- Gör utfall mot människor hon finner intressanta

- Gör utfall mot diverse tvåhjuliga fordon, t.ex cykel eller sparkcykel, även moped går bra.


Och jag inser att dessa problem kommer bli svåra att göra sig av med. Det är INTE en rolig insikt, kan jag tala om, för denna damen har en bestämd åsikt om vad som är värt att göra och inte. Nåväl, det som faktiskt är intressant, är att en väluppfostrad hund kan gå från ängel till odjur på såpass kort tid. Jag tänker då på de hundar som i grunden har en bristande uppfostran, aldrig blir aktiverade och dessutom aldrig får göra av med energi. Därmed är det är INTE konstigt att Rottisen har ett dåligt rykte då många många Rottor förmodligen har det som Fling har det just nu fast minus hjärngympan. En sorglig insikt, ja, men det skapar förståelse för alla hundägare som tar sig vatten över huvudet, jag kan ju säga att jag sliter mitt hår just nu och skäms fruktansvärt för min hunds beteende. Skulle typ vilja sätta en stor lapp på min rygg där det står "ursäkta beteendet, vi har koppelvila". Eller något.


Hennes kroppsliga status nu då. Jag är ytterst skeptisk till hundbehandlingskvinnan då jag upplever att jag inte får ut några svar alls av henne, inget konkret för fem öre förutom att hon tyckte att jag ska fortsätta med de där laserbehandlingarna. Hon har inte sagt ett ord om antiinflammatoriskt, så jag tog upp det själv, och jo det var ju en bra idé. Egentligen tror jag inte att hon skulle vilja att jag ska gå till Vet. då det innebär att hon tappar en kund, utan hon ser gärna att jag fortsätter de där fåniga laserbehandlingarna. Nej, det kommer jag inte göra. Om Vet. också hittar något fel på henne (dags för en second opinion) så kommer jag däremot börja simma med henne. Anna tyckte dock att hon reagerade fortfarande, däremot var det nu på båda (!!) frambenen och inte bara höger som hon tyckte sist. Nåväl, vi får väl se vad vet. säger, tror inte det kommer ge ett skit, men jag är ruskigt desperat just nu, jag vill ha min vanliga väluppfostrade Fling tillbaka, saknar henne.


Nåväl gott folk, ser ni uppgivenheten i inlägget? Japp, den finns där. Som ett stort tungt regnmoln hopar den sig över mig...

 
 
Ingen bild

Carina

15 november 2012 22:59

*Vinkar lite*

Jag känner igen mig i din beskrivning.. Ett par veckor in på Doris koppelvila tyckte hon att det var läge att skälla ut lite folk i skogen.. Och hon gav sig baske mig inte! Kuljul när man vet att hon i övrigt inte brukar bete sig på det viset!
Jag ska dock lasra Doris igen, men jag tycker att det ger effekt, speciellt eftersom Doris har muskulära problem, och inte i leder. Jag hade, som du, tagit kontakt med vetten och fråga om antiinflammatoriskt (jag fattar egentligen inte varför du inte fick det från första början...). Sen hade jag börjat ge typ glukosamin eller mussla eller nåt sånt..
Hoppas ni slipper koppelvilan snart! Jag har börjat släppa Doris lite mer nu för att hon ska få bli av med den värsta energin. Men det absolut allra värsta för mig är att se hur min hund verkligen "dör" i blicken för varje dag hon inte får springa/träna eller liknande som hon är van vid :(

 
Ingen bild

Johanna

16 november 2012 11:37

Jag känner igen "monster beteendet" som kommer av koppelvila, det är olidligt tyvärr :( och man skäms över att andra tror man har en tokig hund. Men det är som du säger att det bevisar hur mycket rottisen behöver både fysisk och psykisk aktivering. Det känns jobbigt att behöva börja om med vardagslydnaden och bara hoppas på att hundarna får hålla sig friska.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards