Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Alla inlägg den 5 februari 2014

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00

På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!! 


Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att göra med, ingenting är självklart för henne och hon är inte förlåtande för fem öre. Gör inte jag 100% rätt blir det kaos och kalabalik. 


Senaste två träningarna däremot har det gått så mycket framåt, framför allt för att poletten har trillat ner för mig. Största utmaningen har, är och kommer vara ett tag till, att kunna jobba fokuserat bredvid andra hundar. Hon är väldigt osäker på både hundar och människor, vilket gör att det är svårt fokusera till 110% och jag har inte alls vetat hur jag ska ta henne i dessa situationer. För tre veckor sedan var "hon" (vi...) så jobbig att jag bröt ihop och åkte hem, efter det har det dock funkat bra! Jag har insett att jag inte kan ge henne något utrymme att flamsa/stressa iväg så lösningen har faktiskt varit att alltid ha den bästa kampleksaken tillgänglig, så fort övningen är klar = kamptrasan, då håller hon ihop ruskigt bra! 


Igår påbörjade vi ett nytt tema = serpentiner! Inom agilityn lägger man in serpentiner för att slippa göra en massa framförbyten där man egentligen inte hinner, hunden är ju i 99% av fallen snabbare än sin långsamma matte. Tidigare har hon haft lite svårt att läsa vad min "serpentinarm" betyder, vilket inte är så konstigt eftersom vi inte tränat det typ alls tidigare, men igår började vi mer seriöst och hon var sååå duktig! 


Som avslutning körde vi en bana som kalkonhunden skötte superduperbra! Hon har haft en förmåga att flamsa iväg när jag är för otydlig men även här funkar det fint att plocka fram harskinnet och helt enkelt göra om. Om hon inte har något att "hänga sig fast i" så pyser hon iväg hit och dit, far igenom tunnlarna på andra sidan planen osv. Men inte igår! Vilken stjärna! Sedan har matte verkligen lärt sig att hon inte fååår tagga upp för mycket, för då taggar hunden också och det är i dagsläget inte bra eftersom det inte är något balanserat alls över det, utan bara tokstress. 


Nåväl! Vi är ruskigt nöjda, min finaste kalkon skötte sig super, och det är en stoor vinst i sig! 


Att träna på:

- Stadga i starterna
- Träna in signalen för serpentinarmen bättre
- Fortsätta träna på passiviteten 


 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards