Rebecca och Elli- Livet med stor hund i litet format

Direktlänk till inlägg 19 februari 2012

Hur f*ns svårt ska det vara?!

Av Rebecca - 19 februari 2012 13:17

Igår vid 5-snåret var jag och Flinga och gick på sätra äng. Hör då något som klingar en bit bakom oss, vänder mig om och ser en matte-lös labbe komma springandes. GIvetvis springer den raka vägen fram till oss, söker med blicken efter en ägare och ser en matte komma springandes 150 m bakom. Min tanke är att den har rymt och vägrar komma på inkallning, alltså springer matten efter? Nej så var det inte. Matten är ute och joggar. Och har hunden lös, utan någon som helst koll. Jag blev arg och ber henne hålla bättre koll på sin hund, men hon fortsätter springa och berättar bara att hon har koppel med om det behövs. Ehm okej, när behövs det då, om inte när det kommer en annan hund?! Blev sjukt irriterad. Tackade även min lyckliga stjärna, återigen, för min språksäkra, hundsnälla hund. Hade jag haft Kisen med hade det inte varit lika gulligt.


Nu var jag ute idag igen och gick, har Flinga kopplad, jag ser ett par med en PON (?), schapendoes eller liknande. Den verkar vara ute och flanera i sin egen värld, och jag visste att den skulle komma framspringandes. Jag stannade, gick åt sidan, hunden fick syn på oss och drog iväg. Matte/Husse började vissla och ropa lite, hunden vände inte ens på ena örat och brydde sig NADA (!) utan stack fram till oss. Jag tog in Flinga bakom mig och sparkade snö på hunden när den försökte komma nära. Som tur var höll den sig på avstånd. Efter någon minut kommer hussen lugnt spankulerandes och frågar om min hund är aggressiv?! Då var jag så irriterad så jag svarade det oerhört mogna: "Hade min hund varit aggressiv, hade din hund inte var hel just nu.". Han var inte svensk, så jag tror inte att han förstod vad jag sa. Eller så tyckte han jag var lite väl kaxig, för han svarade: "Inte din heller. Och du är inte heller hel(?!)". Hmm, va?! Logiskt.


Men helt ärligt så förstår jag inte hur folk tänker, tänk om jag hade haft en hanhundsaggressiv Rottishane på 60 kg, då hade det varit riktigt jobbigt. Både för dem och mig. Och det lustiga (eller sorgliga..) är att det hade stått i media om "Rottweilern dödade hund", trots att min hund var i koppel. Jag blir så fruktansvärt irriterad på människor som inte har någon koll på sina hundar men ändå envisas med att ha dem lösa.


Koppla era hundar för i helskotta. Hur f*ns svårt ska det vara?!


 


Ett par dagar innan nyår stötte jag och Hella på en herre med en skitstor (bilden) hund. Den var förvisso drogad inför nyåret, och harmlös. Men tänk om den inte varit det?! Eller om våra inte varit det?!

 
 
Ingen bild

Carina

19 februari 2012 16:29

Ja den frågan ställer jag mig också ofta. Speciellt nu när Doris löper så ser jag inte med blida ögon på framspringande hundar. Jag säger samma sak, jag är glad över att min hund är så glad i andra hundar. Jag har koll på min hund, det kan väl alla andra också ha i såna fall?

Rebecca

19 februari 2012 21:55

Man blir riktigt förbannad. Hur svårt ska det vara liksom?!

 
Alexandra

Alexandra

20 februari 2012 15:11

Man slutar aldrig förvånas! Vissa borde inte ha hund.....

http://alexandrajansson.webblogg.se

Rebecca

20 februari 2012 18:08

Verkligen inte..

 
Sofia  & tjejerna

Sofia & tjejerna

23 februari 2012 01:23

Jag håller med, hur svårt kan det vara? SJÄLVKLART kan "olyckor" hända, även de bästa, men när man märker att folk har sina hundar lösa trots noll inkallning gång på gång så blir man arg!
Som en kvinna vi har i området som har en goldentik. Matten är inte för koppel och hon tycker att hundar ska ha en fri uppfostran... Flera gånger har hunden kommit fram till mig och Lycka gillar inte framspringande hundar alls efter att hon blivit påhoppad. Plus att den tiken, den snälla golden, flera gånger slagits rejält med andra tikar - hur kul är det?
Lyckligtvis har det inte hänt nåt med mina och den, peppar peppar!
Och är inte folk rädda om sina hundar? För oavsett hur snäll ens egen hund är, så vet man ju aldrig vad man möter...

Har du varit och tränat i Knivsta något? Kanske får vi hänga på om det skulle passa?

Kram Sofia, Lycka och Doris

http://sofiashundar.bloggplatsen.se

Rebecca

23 februari 2012 06:16

Jag håller med till fullo! Nedrans idioter det finns... Och jag har skrivit en kommentar på din blogg! Klart vi ska träna :). Kram på er!

 
Hella

Hella

23 februari 2012 22:19

Vaddå är du inte HEL Rebecca? Förlåt men kunde inte låta bli att skratta lite..
Den där gubben är ganska konstig, har träffat på han ett par gånger. Har fått mig en föreläsning om både PON och beardis, intressant?
Tur att Flingan är så snäll som hon är, bara att hålla tummarna att danderyds idioter har lika snälla hundar när de inte tänker ha koll.. Kram!

http://www.hellaas.blogspot.com

Rebecca

24 februari 2012 07:52

Lyckliga du som fått föreläsning av det charmtrollet! Han är skitskum och superotrevlig. Jag håller tummarna HÅRT, men jag blev ändå förbannad. Blir alltid förbannad på folk som inte har koll med prompt ska ha hundfan lös. Suck. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 19 februari 2014 08:49


Hej hallå allesammans! Eller de få stackare som fortfarande hittar hit emellanåt ;).    Nåväl, igår var det såklart agilitytisdag, och vilken tisdag sedan! Helt otroligt bra gick det med båda! Körde både Elli och Ester (mammas hund ni vet).    ...

Av Rebecca - 5 februari 2014 20:00


På tisdagar kör jag och Elli agility uppe i hallen i Arninge, och igår gick det så fruktansvärt bra!!    Jag har haft ganska stora problem med att lära mig läsa min lilla hund. Hon är utan problem den svåraste lilla tösabit jag någonsin haft att ...

Av Rebecca - 4 februari 2014 17:14


Hej igen!    Jag ser att det är folk inne och läser, blir lite förvånad. Vilka är ni?    För oss rullar livet på även utan Fling. Vi saknar henne varje dag däremot, fortfarande, trots att det är snart ett år sedan. Även om saknaden är stor så...

Av Rebecca - 25 juli 2013 13:00


Hej på er...   Jag ser att ni fortsatt läsa, trots att jag inte uppdaterat här på väldigt länge. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte orkat, inte efter den här vårens katastrofslut. Men någonstans känner jag ändå att jag är skyldig er...

Av Rebecca - 25 april 2013 17:12


Idag har Plång och jag varit och simmat igen.. det är vår torsdagsgrej vi har för oss. Traska måndag eller tisdag och simma torsdagar, så har vi det. Nästa vecka blir det däremot simning två gånger, då Frida som sköter traskningen är på kennelläger. ...

Presentation


Hundar, hästar, matlagning, sötsaker, fotografering och träning!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards